Fisk i feil gh

Hva skjer med fisk som bor i vann med feil gH over lang tid?
Det kommer litt an på hvilke fisk det dreier seg om, hvor store avvik det er snakk om og, hos enkelte arter, om det er yngel eller voksne.

Som regel så kan voksne fisk fint leve i verdier som er litt utenom det anbefalte. Dette er uansett å anbefale fremfor verdier som svinger. Større avvik tar gjerne ikke knekken på fisken umiddelbart, men mange arter er spesielt tilpasset vannet de lever i naturen og vil stresses av feil vann. Dette vil føre til at de lettere får sykdommer eller får forkortet levealder.

En del yngel tåler enda mindre feil vann og kan få probleme med blant annet å regulere osmosetrykket i kroppen. Det kan føre til at de sveller opp og stryker med.

Her i denne tråden finner du også en del informasjon.
Tusen takk for svar. Det er voksne ciclider (sebra og delfin) som bor i vann med 5 gH. Jeg har kjøpt alt i ett brukt akvarie og lest meg til her inne at omtrent alt som er oppi der er feil. Så nå driver jeg og skal rydde i dette kaoset. Så disse fiskene skal mest sansynlig bort, men inntil det så må di jo være oppi her stakkars. Men de har overlevd til nå (han forrige hadde akvariet i ett år tror jeg) så håper de holder ut til jeg får omplasert dem.
Var litt utenom det anbefalte for disse to ja. Så vidt jeg har forstått så tåler sebracikliden mer enn delfinen når det kommer til kravet om hardt, alkalisk vann. Heldigvis så er det såpass mange som driver med malawi at du burde få omplassert delfinen ganske greit.

Har de holdt ut et år så holder de forhåpentligvis litt til. Vær litt obs og si klart i fra når du overleverer de til nye eiere slik at de får en lang akklimatisering til de nye verdiene. Hvis ikke kan det bli litt hardt i overgangen for de.

Veldig positivt at du tar tak i fiskenes behov og prøver å gjøre det beste for de
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap