Mange nye fisk, innkjørte pumper = nitritt ?

Flyttet for ca to uker siden 9 sebraciklider over i et annet kar. I det gamle karet har det fortsatt gått endel fisk i mellomtiden, deriblant to maller som har gjort sitt beste for å fore filterene med dritt (...) Karet har to godt innkjørte pumper. Det jeg lurer på er om bakteriebestanden i filterene stiger og synker i takt med antall fisker slik at jeg kan få trøbbel hvis jeg plutselig pælmer oppi 11 nye fisker på en gang ? (De er sånn ca på samme størrelse med sebraene jeg fjernet.) 4 av fiskene som er der nå skal også ut, så jeg vil ende opp med et par fisk mindre alt i alt i forhold til det som gikk der før jeg tok ut sebraene. Er filterkapasiteten i løpet av de to ukene nå blitt svekket slik at jeg må regne med nitritteksplosjon når det kommer så mange nye fisk oppi på en gang ? Og bør jeg #1 : ta en forsiktig rens av det ene/begge filterene først eller #2 : holde fingrene langt unna filterene en stund fremover (og isåfall hvor lenge) ?
Ja, bakteriebestanden øker/synker etter belastning, og derfor bør man ikke plutselig øke belastningen voldsomt. Jeg ville ikke introdusert mer enn halvparten til å begynne med, vent to uker og deretter putt oppi resten.

Det er ingen grunn til å rengjøre et filter med mindre gjennomstrømmingen er betydelig redusert. Når det rengjøres bytter man filtervatten og skyller svampen forsiktig i en bøtte akvarievann.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap