Diy co2 oppsett.

Hei!

Jeg har som mange andre fulgt "bjarnes' diy co2 oppsett" ,men.. jeg får ikke greia til og fungere. Om jeg hever luftesteinen helt opp i toppen av karet begynner steinen og bruse. Hvis jeg senker den til bunnen stopper det tvert og vannet går ett stykke inn i slangen. Hva kan dette tyde på ?

Slangegjennomføringen går gjennom ei vinkork så det skal være så tett som mulig.

Mvh
Kan du ikke prøve å koble den til pumpen slik jeg har gjort her, via en reaktor riktignok men den kan du bare overse. De fleste pumper har mulighet for dette. Video her.

Jeg tipper problemet er mottrykk som øker når du senker brusesteinen, steinen yter motstand også. Da vil det sikkert begynne å lekke i korken eller slangen. Kobler du den til en pumpe så blir det nesten ikke mottrykk i det hele tatt.
Re; helge
Jo Helge, jeg har vært inne på den tanken der. Men da vil vel CO2'n komme ut av "tuten" på pumpa ,og ikke nederst i karet (?) ,eller fungerer det å montere pumpa langt nede kanskje ?

Du kan jo også prøve å stille litt på tuten slik at den blåser svakt nedover. Slik jeg ser det så er det bedre å bruke pumpen enn en brusestein da den knuser gassen til ganske små bobler som svever ganske lenge rundt i vannet. Brusesteinen slipper jo bare gassen rett opp.

Jeg er bare på dag 13 med CO2 selv (så ta alt med en stor klype salt) men jeg ville også funnet en litt større dunk på 4-5 liter hvor du limer slangen eller en stuss til slangen fast med epoxylim e.l.. Da er du ferdig med lekkasjer. Jeg har bare min dunk halvfull og da er jeg ganske sikker på at slipper å få sats i akvariet.
Re helge
Hmsk... nå har jeg prøvd å sette slangen rett i toppen på pumpa, men jeg ser ingen bobler ? Skal det ikke være det ?
Sjekke blandingen kanskje? Lukter den alkohol så sett inn mer sukker og la den stå på lystoppen en time, da bør den produsere gass igjen. Lukter det ille eller ingenting så hadde jeg laget en ny blanding. Jeg måtte fikse korken på satsen i dag, det var ikke mye lekkasje men gass er gass og tar minste motstands vei som var heller gjennom korken i steden for akvariet.
Re;helge
Jo, jeg bruna visst. Nå er det en hel haug med pittesmå bobler som farer rundt i karet. Rett slik eller ? Men er det ikke før vannet er metta med co2 at det begynner å vises på plantene ?

Småboblene er sikkert Co2, det som garanterer bobler av plantene er å skru av Co2en om natten og skru den på litt før lyset kommer på. Utpå dagen vil det boble av plantene.
slå av faktisk, koble fra satsen på pumpa mener du ?
Eller holder det å slå av pumpa ?
Jeg har skrukork på satsen så jeg åpner bare ett fjerdedelstørn og da går gassen til atmosfære og ikke ned i karet. Nå jeg står opp, teiter jeg til igjen. Når jeg hadde på 24/7 så klarte jeg faktisk å overdose Co2en, tror jeg. Så jeg gjør dette inntil videre.
jæuk, men hva gjør det til at det bobler hvis man slår på co2 før lyset da ?
Vel, det er sånn hos meg
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap