- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Plutselig algevekst
Plutselig algevekst
Hei
Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette innlegget, men men.
Vi har blant annet et akvarium på 70 liter. Det har stått oppe i stua lenge og inneholder noen levendefødere: platy og sverdrager pluss noen tetra og algespisere.
Det har helt til nå vært et veldig bra miljø i dette karet. Fiskene har gått godt overens, plantene har vokst og bare "fryd og gammen." Men så begynte plantene og dø og innholde i akvariet og glasset ble pluteslig fullt av alger. Det er en lysegrønn farge på algen og det er ikke tråder eller lignende, den er sitter tett på glass og gjenstander. Detter er jo ikke vakkert og ser ikke ut til å slutte å vokse heller. Men hva kan ha skjedd?
Vi har ikke gjort noen endringer i hverken lysforhold eller daglig lystid, foring og foringsrutiner og det er heller ikke kommet nye fisker. Vi har ikke foret for mye og den siste tiden har vi foret enda mindre for å se om det var grunnen. Algespiserne har vi hatt hele tiden. Jeg byttet alt vannet og svasket glasset, grusen og kjøpte nye planter før jul, da holdt det seg pent til over jul og nå er det like grønt og fælt igjen... Vannkvaliteten i akvariet er bra, pumpe og rensesystemet er i orden og heller ingen temperaturendring i karret.
Hva har skjedd? Hva skal jeg gjøre for å få bukt med algene?
Vi har hatt problemer med springvannet her i huset siste tiden. Rensesystemet har ikke vært helt i orden og vannet vårt har vært for kalkholdig. Vi hadde dette vannproblemet da jeg byttet alt vannet i desember. Kan dette ha hatt innnvirkning på algeproblemene?
På forhånd takk for svar og fortsatt god lørdagskveld.
Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette innlegget, men men.
Vi har blant annet et akvarium på 70 liter. Det har stått oppe i stua lenge og inneholder noen levendefødere: platy og sverdrager pluss noen tetra og algespisere.
Det har helt til nå vært et veldig bra miljø i dette karet. Fiskene har gått godt overens, plantene har vokst og bare "fryd og gammen." Men så begynte plantene og dø og innholde i akvariet og glasset ble pluteslig fullt av alger. Det er en lysegrønn farge på algen og det er ikke tråder eller lignende, den er sitter tett på glass og gjenstander. Detter er jo ikke vakkert og ser ikke ut til å slutte å vokse heller. Men hva kan ha skjedd?
Vi har ikke gjort noen endringer i hverken lysforhold eller daglig lystid, foring og foringsrutiner og det er heller ikke kommet nye fisker. Vi har ikke foret for mye og den siste tiden har vi foret enda mindre for å se om det var grunnen. Algespiserne har vi hatt hele tiden. Jeg byttet alt vannet og svasket glasset, grusen og kjøpte nye planter før jul, da holdt det seg pent til over jul og nå er det like grønt og fælt igjen... Vannkvaliteten i akvariet er bra, pumpe og rensesystemet er i orden og heller ingen temperaturendring i karret.
Hva har skjedd? Hva skal jeg gjøre for å få bukt med algene?
Vi har hatt problemer med springvannet her i huset siste tiden. Rensesystemet har ikke vært helt i orden og vannet vårt har vært for kalkholdig. Vi hadde dette vannproblemet da jeg byttet alt vannet i desember. Kan dette ha hatt innnvirkning på algeproblemene?
På forhånd takk for svar og fortsatt god lørdagskveld.
Postet 31.01.09 kl 22:22
Postet 01.02.09 kl 11:30
Alger kommer av forskjelige årsaker, og fjernes på forskjellige måter også
Du kan jo ta en titt her, og se om du finner ut hva slags type alger det er. Kanskje du finner ut hva du må gjøre for å bli kvitt de også.
Er det slike grønne "prikker" på glasset det er snakk om?
Kan jo legge til at det å tømme et kar helt og vaske alt av inventar ofte kan virke stikk i strid med hensikten. Mange alger kommer pga ubalanse i karet, og forsvinner av seg selv når riktig balanse er oppnådd (et kar må gå i månedsvis før en kan regne med at balansen er god). Ved å tappe ut alt og skure og vaske, vil du forstyrre denne balansen, og kan "rykke tilbake til start".
Det skal aldri være nødvendig å tømme et akvarie helt for å vaske det ned
Ukentlige vannbytter på rundt 30%, ta en liten bit filtervatt og skrubb litt på glasset for å få vekk slike grønne prikker. Når gjennomstrømningen på filteret er merkbart dårligere, skylles filtersvampen forsiktig i en bøtte med akvarievann.
Mer vedlikehold enn det skal ikke være nødvendig
Selv synes jeg litt alger bare er pent... spesielt når røtter og stein får dette grønne "trekket". Ser du på bilder fra der fiskene våre kommer fra, ser du ikke så mange planter, men du ser masse alger! Synes derfor at litt alger bare får akvariet til å se naturlig ut. Helt rene røtter og stein ser rart ut, de ser jo ikke slik ut i naturen
Du kan jo ta en titt her, og se om du finner ut hva slags type alger det er. Kanskje du finner ut hva du må gjøre for å bli kvitt de også.
Er det slike grønne "prikker" på glasset det er snakk om?
Kan jo legge til at det å tømme et kar helt og vaske alt av inventar ofte kan virke stikk i strid med hensikten. Mange alger kommer pga ubalanse i karet, og forsvinner av seg selv når riktig balanse er oppnådd (et kar må gå i månedsvis før en kan regne med at balansen er god). Ved å tappe ut alt og skure og vaske, vil du forstyrre denne balansen, og kan "rykke tilbake til start".
Det skal aldri være nødvendig å tømme et akvarie helt for å vaske det ned
Ukentlige vannbytter på rundt 30%, ta en liten bit filtervatt og skrubb litt på glasset for å få vekk slike grønne prikker. Når gjennomstrømningen på filteret er merkbart dårligere, skylles filtersvampen forsiktig i en bøtte med akvarievann.
Mer vedlikehold enn det skal ikke være nødvendig
Selv synes jeg litt alger bare er pent... spesielt når røtter og stein får dette grønne "trekket". Ser du på bilder fra der fiskene våre kommer fra, ser du ikke så mange planter, men du ser masse alger! Synes derfor at litt alger bare får akvariet til å se naturlig ut. Helt rene røtter og stein ser rart ut, de ser jo ikke slik ut i naturen
Postet 01.02.09 kl 11:37
Endret: 01.02.09 kl 11:42
ElinHAlger kommer av forskjelige årsaker, og fjernes på forskjellige måter også :-) Du kan jo [URLBLOCK1], og se om du finner ut hva slags type alger det er. Kanskje du finner ut hva du må gjøre for å bli kvitt de også. Er det slike grønne "prikker" på glasset det er snakk om? Kan jo legge til at det å tømme et kar helt og vaske alt av inventar ofte kan virke stikk i strid med hensikten. Mange alger kommer pga ubalanse i karet, og forsvinner av seg selv når riktig balanse er oppnådd (et kar må gå i månedsvis før en kan regne med at balansen er god). Ved å tappe ut alt og skure og vaske, vil du forstyrre denne balansen, og kan "rykke tilbake til start". Det skal aldri være nødvendig å tømme et akvarie helt for å vaske det ned :-) Ukentlige vannbytter på rundt 30%, ta en liten bit filtervatt og skrubb litt på glasset for å få vekk slike grønne prikker. Når gjennomstrømningen på filteret er merkbart dårligere, skylles filtersvampen forsiktig i en bøtte med akvarievann. Mer vedlikehold enn det skal ikke være nødvendig :-) Selv synes jeg litt alger bare er pent... spesielt når røtter og stein får dette grønne "trekket". Ser du på bilder fra der fiskene våre kommer fra, ser du ikke så mange planter, men du ser masse alger! Synes derfor at litt alger bare får akvariet til å se naturlig ut. Helt rene røtter og stein ser rart ut, de ser jo ikke slik ut i naturen ;-)
Hei og takk for svar!
- Ja, algene ser ut som små grønn prikker slik du beskriver.
- Takk for linken, skal sjekke ut den.
- Er fullstending klar over dette med miljøet i karret og at det tar tid og bygge opp. Grunnen til at jeg gjorde "stor-rengjøring" i karret før jul var fordi jeg skulle skrape bort all algen på alle glass, også nede i grusen! Jeg gjorde ingen ting med filteret i pumpa, det lot jeg stå helt i fred for å beholde bakteriekulturen og jeg skrapet ikke bort algene på pumpehuset (Juvel akvarie) fordi algespiserne skulle ha noe å spise.
- Litt alger på røtter og planter skader ikke, men når glasset blir fullt er det ikke særlig moro eller vakkert.
Postet 01.02.09 kl 11:50
Slike grønne prikker er egentlig bare et tegn på at alt er bra i akvariet
Jeg har en liten bit med hvit filtervatt, som jeg skrubber over glasset med ved vannbytte. Filtervatten er perfekt til å ta disse grønne prikkene, og når jeg drar over glasset en gang i uka er det aldri mange prikkene å ta. Det er når de får stå å spre seg i uker og måneder at det kan bli litt for mye av det gode
Jeg bruker kanskje et minutt på dette ved vannbytte en gang i uka, og karene holder seg fine med det
Disse algene er altså grønnalger i "prikke-form".
I artikkelen jeg linket til står det: "Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse."
Kommer det veldig mye på kort tid hos deg, kan det være verdt et forsøk å se på vannbytterutinene dine. Tommelfingerregelen sier 20 - 30% en gang i uka, men dette vil jo variere med belastning og fóring. Det er jo overskuddet av nitrat vi fjerner med vannbytter, og det er jo ikke sikkert at de vannbyttene du kjører i dag er nok (enten liter per gang, eller frekvensen) er nok for ditt kar.
Men, prøv å dra over glasset ukentlig ved vannbyttet og se om det er nok for deg også, før du evt endrer på noe annet. Bytter du vann sjeldnere enn en gang i uka, bør du nok endre på det uansett. Friskt vann er bare bra!
Jeg har en liten bit med hvit filtervatt, som jeg skrubber over glasset med ved vannbytte. Filtervatten er perfekt til å ta disse grønne prikkene, og når jeg drar over glasset en gang i uka er det aldri mange prikkene å ta. Det er når de får stå å spre seg i uker og måneder at det kan bli litt for mye av det gode
Jeg bruker kanskje et minutt på dette ved vannbytte en gang i uka, og karene holder seg fine med det
Disse algene er altså grønnalger i "prikke-form".
I artikkelen jeg linket til står det: "Litt grønnalger er likevel et tegn på et akvarium i balanse."
Kommer det veldig mye på kort tid hos deg, kan det være verdt et forsøk å se på vannbytterutinene dine. Tommelfingerregelen sier 20 - 30% en gang i uka, men dette vil jo variere med belastning og fóring. Det er jo overskuddet av nitrat vi fjerner med vannbytter, og det er jo ikke sikkert at de vannbyttene du kjører i dag er nok (enten liter per gang, eller frekvensen) er nok for ditt kar.
Men, prøv å dra over glasset ukentlig ved vannbyttet og se om det er nok for deg også, før du evt endrer på noe annet. Bytter du vann sjeldnere enn en gang i uka, bør du nok endre på det uansett. Friskt vann er bare bra!
Postet 01.02.09 kl 11:57
Endret: 01.02.09 kl 12:00
aquafishMen så begynte plantene og dø og innholde i akvariet og glasset ble pluteslig fullt av alger.
Der har du svaret på problemet. Når plantene begynner å skrante tar de til seg mindre næring. Dermed får algene noe å leve av og begynner å formere seg.
Ofte er det slik at plantene vokser og trives fordi det er nok næring i vannet. Så setter de skikkelig fart og plutselig er det for lite næring i vannet. Hvis man ikke tilfører plantenæring så vil situasjonen du beskriver kunne oppstå.
Enten må man øke vannbyttefrekvensen eller så må man tilføre næring. Det som er viktig er å funne ut hvorfor plantene sturer. En enkel måte å avgjøre dette på er å teste for NO3.
Det høres litt rart ut at man kan få algevekst fordi det er for lite næring i vannet, men ofte er det slik og spesielt hvis man har mye planter har det lett for å bli slik.
Postet 01.02.09 kl 12:23
Geir Kristiansen[QUOTE=aquafish] Men så begynte plantene og dø og innholde i akvariet og glasset ble pluteslig fullt av alger.
Der har du svaret på problemet. Når plantene begynner å skrante tar de til seg mindre næring. Dermed får algene noe å leve av og begynner å formere seg.
Ofte er det slik at plantene vokser og trives fordi det er nok næring i vannet. Så setter de skikkelig fart og plutselig er det for lite næring i vannet. Hvis man ikke tilfører plantenæring så vil situasjonen du beskriver kunne oppstå.
Enten må man øke vannbyttefrekvensen eller så må man tilføre næring. Det som er viktig er å funne ut hvorfor plantene sturer. En enkel måte å avgjøre dette på er å teste for NO3.
Det høres litt rart ut at man kan få algevekst fordi det er for lite næring i vannet, men ofte er det slik og spesielt hvis man har mye planter har det lett for å bli slik.
Ja, det høres rart ut å tilsette næring når man har algeproblemer. Men dette vil jeg prøve. Så jeg bør kjøpe plantenæring? Hvilken type er å anbefale? Skal jeg kjøpe nye planter også? I såfall hva slags? Hurtigvoksende?
Men den for høye verdien av kalk i springvannet vårt har ikke hatt noen innvirkning altså?
Postet 01.02.09 kl 13:12
Kalk resulterer i pH over 7 og dermed vil plantene måtte gå løs på kH for å frigjøre karbon. Dette krever ekstra energi og vil være med på å forsterke næringsproblemet. Du må sjekke om det virkelig er for lite næring i karret.
NO3 test er en grei måte å sjekke dettre på. Hvis nitratmengden er under 10 mg/liter begynner dette å bli lite med tanke på god plantevekst.
Standard TMG holder for de fleste.
Postet 01.02.09 kl 13:22
Har målt vannverdier nå. Både med slike billige (og "dårlige...") Tetra Teststrips og med Tetra Test sett for NO3. Teststripsen viste at PH lå på 7,6 og NO3 på 10 mg/l. Tetra Test sett for NO3 viste verdi på mellom 11 0g 12.5 NO3 mg/l. Dette er vel et positivit svar på det du antok var feilen Geir? For lite næring til plantene.
Postet 01.02.09 kl 13:56
Det største problemet er pH. Skal man ha god plantevekst må pH under 7. Dette skyldes at man har lite fri CO2 ved pH-verdier over 7. Plantene må benytte energi til å løse opp karbon noe de ellers ville ha benyttet til vekst.
NO3 på 10 mg/liter holder i de fleste kar der man ikke har alt for krevende planteer. Jeg vill ha prøvd å gjøre noe med pH. Har du noe i karret som er med på å øke denne(bortsett fra problemet med kranvannet)?
Det å tilsette næring er et tveegget sverd da man balanserer mellom panevekst og alger. Normalt vil man begynne å tilføre næring forsiktig og i takt med at man ser at plantene vokser. Vekstraten avgjør hvor mye næring man tilfører slik at det ikke blir overskuddsnæring i karret slik at algene får tak.
Postet 01.02.09 kl 14:29