Øke kh, senke ph

Ja, ikke så enkelt kanskje. Men det er altså dette jeg vil gjøre.

Tok en test i går:

1 liter vann rett fra krana (altså ikke luftet eller mellomlagret).

Utstyr:
natron
en slik måleskje som følger med JBL nitrattest
eikebarkekstrakt

Vannverdier rett fra krana: KH: 1 og PH 7

Tok en måleskje natron rett i vannet. KH økte til 7, PH til rundt 8.

Tilsatte 3ml eikebarkekstrakt. KH sank til 5, PH til 6,8.

Disse verdiene hadde vært perfekte! Lett surt vann, og fortsatt en buffer med KH på 5.

Er dette mulig å gjøre? Tenkte jeg skulle teste i 1 liter vann som er luftet i 24 timer i dag, og la den stå til i morgen og se hva som skjer.

Men, om noen vannverdi-eksperter allerede nå kan fortelle meg at dette er umulig, så er det neppe noen vits å teste :p

Jeg benytter torv i stedet for eikebarkekstrakt, men prinsippet er det samme.

Jeg ville nok ha benyttet mindre natron. Det er ikke nødvendig å holde kH 5. kH mellom 2 og 3 holder lenge. Alt over 3 driver pH for langt over 7 og man strever for å få den ned igjen.

Takk for svar, Geir!

Hadde aldri brukt natron før, så det var bare en "testmengde" for å se hvor mye/lite som skal til for å flytte KH oppover.

Vil det da si at dersom jeg bruker den mengden jeg brukte i går, så ville PH ha økt igjen over noe tid? Siden jeg fikk PH ned til 6,8. Men da ville ikke PH ha holdt seg der når jeg har en KH på 5?

Skal prøve med mellomlagret og luftet vann i dag, og la litersmålet stå med luftestein til i morgen også for å se om verdiene holder seg konstante, eller om Ph siger oppover igjen over tid. Og bruke mindre natron.

Det var mer prinsippet om at det er mulig å øke KH og deretter senke PH uten at KH synker igjen til opprinnelig verdi jeg var ute etter. Og det ser jo lovende ut

Nei, det som er poenget med god kH verdi er stabil pH. Det jeg sier r at det ikke er nødvendig med så høy kH når du ønsker pH under 7.

Legg deg under 3 og tilfør eikebarkekstrakt til ønsket pH verdi. Med 3 i kH vil du ha stabil pH.
Tusen takk

Da blir det testing til jeg vet hva som trengs for å få KH 3.
Jeg følger opp denne, jeg.

1 liter vann er utgangspunktet. Vannet ble luftet et døgn før jeg begynte å justere.

Verdiene etter 1 døgns lufting:
Ph: 7
Kh: 1

Justerte med natron:
Ph: 8+
Kh: 6

Justerte med PH-senkende middel (tropefisk sin "hjemmelagde", tom for eikebarkekstrakt):
Ph: 6,6
Kh: 4

24 timer med luftestein etter justerte vannverdier:
Kh: 4,5

Er det da den høye KH som driver PH oppover igjen, eller hva skjer her?

Må jo nå prøve på nytt, men kun øke KH til 3 med natron, deretter senke Ph (og KH naturligvis), og se hva som skjer da.

Skulle gjerne ha funnet en måte å holde PH stabilt midt på 6-tallet uten å måtte ty til CO2 tilsetninger. Det blir litt for mange gjærsatser når jeg har 11 akvarier :p Noe pulver og flytende som kan tilsettes balja jeg mellomlagrer i er mye mindre jobb!
jeg hadde kh på ca 2 i mine kar, og ph steg med ca 0.5 grader i de karene det steg i.
da hadde jeg brukt amtra ph konstant som buffer, og stein's eikebarkekstrakt for å få ph i kranvannet ned. i et par tilfeller tilsatte jeg noe natronvann der jeg var uheldig og sank kh litt mye. jeg skal følge med de neste dagene, men hvis mine verdier holder seg stabile nå, skulle jeg tro det skulle gå fint an å justere både kh og ph dit en vil men nå er nå kh'n din en del høyere enn min da..
Skal det ikke være mulig, altså?
Skal det virkelig ikke være mulig å få stabil Ph på denne måten altså?

Verdiene i vann luftet i 24 timer:

Ph: 7
Kh: 1

Tilsatte natron og fikk:
Kh: 3,5

Tilsatte Ph-senker og fikk:
Ph: 6,4
Kh: 2

Etter nye 24 timers lufting:
Ph: 7,2
Kh: 2

Så KH har holdt seg konstant, mens Ph har sneket seg over 7 igjen.

Jeg må si jeg ikke helt forstår hva som skjer. Jeg begynner ikke å mekke vannverdier i akvarier med fisk så lenge den er så ustabil i en 2 liters isboks :p
Er ikke dette relativt korrekt da Elin?

Du øker Kh og PH går opp. Du senker PH og KH går på samme tid litt ned. Dagen etter er PH gått opp og KH har samme verdi. Ergo har KH gjort jobben sin egentlig. Den har korrigert en kunstig lav PH i forhold til KH.

Jo, korrelasjonen er jo korrekt den.

Men at Ph øker fra 6,4 til 7,2 over natta synes ikke jeg at er "stabil PH", noe det sises at man får bare KH ligger hvertfall på 2-3... og det var den heller ikke med høyere KH, da økte bare PH enda mer over natta.

Jeg kan jo ikke justere ned PH hver eneste dag, og la den øke igjen de neste 24 timene, slikt tror jeg neppe fisken vil sette pris på.

Jeg skulle så gjerne hatt en stabil Ph midt på 6-tallet, men det ser ikke ut til å være mulig på denne måten her
Nå er jeg på tynn is her, så ekspertene må evnt korrigere meg:
Men hvis du ønsker stabil PH på rundt 6,5 så innbiller jeg meg at det ikke er mulig å bruke KH, i og med at KH automatisk øker PH.

Tror du må benytte deg av reversert osmose eller co2 anlegg for å få til noe slikt.

Men igjen; jeg er på seriøs tynn is her.....
Hvorfor ønsker du såpass lav PH, uansett?
Det er det jeg tror også.. har jo lest om akkurat det. Men håpte at jeg ville finne ut en måte som gjorde det mulig... CO2 anlegg i 11 - elve - akvarier er liksom ikke aktuelt. Jeg hadde druknet i sats, flasker og andre remedier

Heller ikke enkelt å plassere CO2-utstyr til 6 kar i en reol heller. Jeg synes jo ikke engang at jeg har plass til utvendig filter, noe jeg mer enn gjerne skulle hatt!

Jaja, det var da verdt forsøket
virker som den amtra kh buffern funker bra elin. ingen svinginger hos meg, og virker som det er stabilt hos andre som bruker den og. jeg slet med natron buffring, ph'n gikk som en jojo. men nå har jeg stabil ph. skal faktisk teste å buffre kh opp enda en grad. den får faktisk opp kh uten å øke ph så da blir det amtra stuffet til buffring, og eikebark/natron til selve ph justeringen på byttevannet. tror jeg. virker greit så langt hvertfall. men bare natronbuffring funket altså dårlig hos meg..
Innenfor rimelighetens grenser, så er PH en totalt sekundær verdi ifølge mange akvarister. Dette i forhold til bl.a konduktivitet. Det blir ofte mer krøll om man skal drive å fikse verdiene i øst og vest, da dette som regel fører til jojo verdier.... og det er ihvertfall ikke gunstig

Men du driver jo endel med oppdrett etc, så da er kanskje PH litt viktigere enn for oss andre......
Fåglarna må vite om PH egentlig er så innmari viktig i forhold til oppdrett, egentlig :p Men... jeg prøver jo å matche de verdiene jeg har lest meg til, eller hørt av andre med erfaring, at funker bra. Og ingen tvil om at coryer og annen søramerikansk fisk helst vil ha lett surt vann.

Når det er sagt så har jeg PH 6 i en del kar nå. Antar at det er fisketettheten (ungfisk i oppfóring) som senker PH. Ellers ligger den rundt 7 blank om jeg ikke gjør noe med den.

Og jeg liker ikke å senke PH med eikebarkekstrakt når KH bare ligger på 1... da lander den fort på 0 og kan gi meg en PH krasj mens jeg sitter på jobb og aner fred og ingen fare...

Hehe, enn så frustrerende det er - det er slike "hodepiner" som gjør denne hobbyen så interessant. Få fasitsvar, og mange muligheter

Sanne:

Interessant ang. det amtra produktet! Men noen billig moro er det jo ikke, akkurat....
vel, jeg buffra først karene opp til kh 2-3, hadde pittelitt eikebark i bøtta med nytt vann, helte oppi, justerte og målte verdier før jeg buffret igjen. det var et større hopp enn jeg egentlig ville, men alle fiskene taklet det bra heldigvis. så håper det blir bedre enn sånn jeg hadde det. ph8 i kranen og 5 i karene. blir helt jojo av slikt..

edit: nei, ikke billig, om man har mange kar. men som sagt, natron var for ustabilt for meg..
Det er vel i tilfellet oppdrett at PH har litt å si... Ihvertfall triggingen til lek... men om det er PH eller konduktiviteten som er den utløsende faktoren aner jeg ikke. Jeg vet ihvertfall at det er konduktiviteten som vektlegges mest på andre forum. PH på rundt 7 blank hadde jeg personlig ikke tuklet med i det hele tatt. Som du vet har jeg mest Botia som også sies å skulle ha lettere surt vann. Men hos meg er PH konstant mellom 7 og 7,5, og de lever da enda.... men så driver ikke jeg med oppdrett heller....
Ikke sant

Jeg har ikke tuklet så mye med PHen i kar jeg ikke har prøvd å få lek i. Men der jeg har villet ha lek, eller bare har villet gi så gode og riktige forhold som mulig har jeg prøvd å senke PH. Og det har fungert greit, men tidligere har testene mine vist en KH på 3 fra krana. Og nå er den plutselig på 1. Litt usikker på hvorfor det egentlig, men... sånn er det nå. Og da ble jeg strakts mer skeptisk til å bruke min faste dose eikebarkekstrakt, og startet denne testingen.

Godt mulig at PH på 7 er helt greit, altså. Men skulle gjerne ha kunnet hatt den på rundt 6,5 (pluss/minus). Men heller 7 blank enn en PH som oppfører seg som en jojo!
Drar fram denne isteden for å starte ny tråd, da problemet mitt er omtrent det samme.

Fra kran er pH 7,6+ (testen går bare til 7,6), KH=1-2 (tetra test, skifter på 2 dråper)

Jeg vil gjerne ha pH ned til 6,5-7 men har forstått det slik at ved bruk av eikebarkekstrakt vil og KH gå ned, og jeg vil få en veldig ustabil pH.

Kan jeg (uten co2) klare å få en stabil pH på 6,5-7, eller er det ikke mulig?

Hva anbefaler dere å gjøre?
Siden kh og ph henger sammen og de påvirkes av hverandre, er det ikke mulig å samtidig ha høy kh og lav ph (ikke uten bruk av Co2 som kontinuerlig tvinger ph ned, men ph ville stige med en gang om Co2 tilsetningen stoppet).

Så man må velge. Og jeg tar sjansen, jeg. Jeg vil ha lav ph, og senker ph med eikebarkekstrakt. Kh gjør jeg ingenting med. Stort sett går dette alltid greit, ikke noe ph-dropp i nyere kar.
Men det har kun vært tilfeller av ph-dropp i akvarier som har vært i drift i minst tre-fire år. Er karet nyere enn det, ser akvarievannet ut til å klare seg uten ph-dropp selv om kh er lav. Det er min erfaring altså.
Mengden avfall som akkumulerer seg i et kar som har vært i drift over flere år utgjør en prosess som senker ph i seg selv. Det er vel derfor det ofte er vanskeligere å holde ph oppe i kar som har vært i drift en god stund, over flere år.
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap