Nitrat mellom 12,5 og 25, er det i høyeste laget?

Jeg trodde den nye pumpa var helt innkjørt siden den ble kickstarta og har stått i drøyt 2 uker sammen med den gamle.
Den gamle pumpa tok kvelden for to dager siden(takk og lov for at den nye var såpass innkjørt), og i dag målte jeg nitraten til ett sted mellom 12,5 og 25. Mer mot 12,5 enn 25. Har byttet 1/3 av vannet nå, og lurer på hvor skadelig det er for fisken å svømme rundt i så mye nitrat.

Hvis du har nitritverdier (NO2) på mellom 12,5 og25, burde fiskene dine hvert
døde. Er du sikker på at du ikke blander nitrit (NO2) og Nitrat (NO3). Nitratverdier på mellom 12,5 og 25 er jo helt greit.

Jon
Inaktiv bruker
eller har du brukt test strips? de kan jo være helt på bærtur, her snakker jeg av egen erfaring.
He he.. er vel det jeg mener :P.. kremt.. de andre testene var helt fine
Jon Bruce
Hvis du har nitritverdier (NO2) på mellom 12,5 og25, burde fiskene dine hvert døde. Er du sikker på at du ikke blander nitrit (NO2) og Nitrat (NO3). Nitratverdier på mellom 12,5 og 25 er jo helt greit. Jon

Ok, det var godt å høre. Da kan jeg slappe av. Så for meg hyppige vannskift de nærmeste dagene.
Jeg bytter vann når jeg får over 20 mg/l nitrat. (No3)
Det er vel greit nok og bytte vann ved NO3 verdier på over 20, vannbytter kan en vel nesten ikke ta for mange av, men fisker flest tåler verdier opp mot 30 og kanskje enda mer. For discusen min i oppvekstfasen må jeg holde meg under 25, men med daglige vannbytter så er verdiene sjeldent over 15.

JON
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap