For høyt nitrat nivå

Hei,

Jeg har t 250l ferskvannsakvarium med 2 algeetere, 10 neon tetra og ca 20 guppier.

Nå opplever jeg hly frekvens av døde guppyer. og har målt NO3 nivået til >25. Kan noen hjelpe meg med mulig årsak, og hva jeg kan gjøre for å få løst de hlye verdiene?

Hvor ofte bytter du vann og hvor mye vann bytter du?
Hvis du bytter 1/3 av vannet hver uke, går det nok bedre.

Du kan også vurdere om filteret ditt er stort nok.
For høyt nitrat nivå
I helgen byttet jeg over 2/3, fjernet en del planter med mye algevekst, vasket sand, men nitrat nivaaet er fortsatt hoyt
det var jo ikke akkurat for mye fisk, jeg ser at "Kampfisk" sa akkurat det jeg skulle til å si, men du bør nok vurdere hvor effektivt filteret ditt er ja, har filteret blitt innkjørt før du satte i fisk etc. 1/3 av vannet hver uke, og sannsyneligvis oftere til du har fått løst problemet kanskje?

mengden planter kan vel kanskje også ha en finger i spillet her, tror de har detaljerte artikler om vannverdier her på akvaforum, ellers så er det også en del artikler på

tips: å bytte vann i store akvarium kan være et ork man gjerne "glemmer"

clas ohlson selger hageslange på 20 meter og utstyr til å koble det på en krane for 150kroner totalt.
Takk for rådet. Jeg har en utvendig EHEIM pumpe med kapasitet til 350 liter, i tillegg har jeg satt inn et ekstra innvendig filter ( Vita tech) for 50-100 liters akvarium . Skal forsøke å skifte vann oftere, og håper det hjelper. Finnes det noe nitrat reduserende middel som kan tilsettes vannet ?
Jeg tror det finnes noen midler på markedet som hevder å kunne gjøre det.

Men i min verden fjerner man ikke avfallsstoffer ved å tilsette enda mer.
for sammenligning så har jeg en am-top pumpe som tar 600l/t i min 160liter, den beste løsningen din på lengre sikt er kanskje å kvitte deg med de to du har, og kanskje kjøpe et utvendig filter med mer kraft i. Det lønner seg i de fleste tilfeller å velge et kraftigere filter enn det som står på pakka vil jeg tro, og prisforskjellen for et filter "ett hakk opp" er som regel bare en hundrelapp eller to(min am-top er anbefalt til 220-240 liter tror jeg det var)
Man fjerner ikke nitrat med større filterkapasitet vil jeg tro

Nitrat er sluttresultatet etter at filterbakteriene har forandret avfallstoffene først til amminium/ammoniakk og deretter til nitritt før det til slutt altså ender som nitrat. Mengden nitrat bør ikke krype så langt opp mot 20-tallet. Noe særlig over 12-15 synes jeg ikke det bør være i lengre tid. Her kan du lese litt mer om hva som skjer i filteret.

Planter, særlig hurtigvoksende planter, forbruker en del nitrat. Det resterende fjernes ved vannbytter. Det anbefalte er å bytte ca 30% av vannet ukentlig. Om nitrat-nivået fremdeles er for høyt kan man enten bytte samme mengde flere ganger i uken eller redusere antall fisk i karet. Som forklart ovenfor så er det til syvende og sist mengden avfall (blant annet fra fiskenes avføring, restemat og råtnende plantedeler) som styrer mengden nitrat.

Nå har du såpass lite belastning i ditt akvarium så om du ikke mater enormt mye så er det nok ikke mengden fisk som er problemet hos deg, men det at du bytter vann for sjelden. Skaff deg en slange som er lang nok til at du både kan tappe ut vann og fylle på, så blir det ikke et ork å bytte vann.

Det finnes faktisk middel for å fjerne nitrat, men det er en dårlig løsning når vannbytter både er gratis og veldig bra for fiskene. Friskt vann setter de nok mer pris på enn noe middel fra en flaske.
nok en bra artikkel, ser at jeg er blitt rusten på dette de siste årene ja. Men hvordan kan han forrestn fortsatt få høyt nitratnivå etter å ha byttet ut over halvparten av vannet?
Tante Astrid
Man fjerner ikke nitrat med større filterkapasitet vil jeg tro ;) Nitrat er sluttresultatet etter at filterbakteriene har forandret avfallstoffene først til amminium/ammoniakk og deretter til nitritt før det til slutt altså ender som nitrat. Mengden nitrat bør ikke krype så langt opp mot 20-tallet. Noe særlig over 12-15 synes jeg ikke det bør være i lengre tid. [URLBLOCK1] kan du lese litt mer om hva som skjer i filteret. Planter, særlig hurtigvoksende planter, forbruker en del nitrat. Det resterende fjernes ved vannbytter. Det anbefalte er å bytte ca 30% av vannet ukentlig. Om nitrat-nivået fremdeles er for høyt kan man enten bytte samme mengde flere ganger i uken eller redusere antall fisk i karet. Som forklart ovenfor så er det til syvende og sist mengden avfall (blant annet fra fiskenes avføring, restemat og råtnende plantedeler) som styrer mengden nitrat. Nå har du såpass lite belastning i ditt akvarium så om du ikke mater enormt mye så er det nok ikke mengden fisk som er problemet hos deg, men det at du bytter vann for sjelden. Skaff deg en slange som er lang nok til at du både kan tappe ut vann og fylle på, så blir det ikke et ork å bytte vann. Det finnes faktisk middel for å fjerne nitrat, men det er en dårlig løsning når vannbytter både er gratis og veldig bra for fiskene. Friskt vann setter de nok mer pris på enn noe middel fra en flaske.

Vell skrevende ord.

Men til TS(trådstarter), jeg synes ikke no3 på 25 mg/L er noe faretruende høyt, det er jo nesten diskusvann.
Så etter min mening så bør du faktisk ikke bytte noe mere vann, for det er relativt bra det du har.
Jeg er litt vannbytte fanatiker og driver med diskuser i beplantet karr, der har jeg knall vann så lenge no3 er på max 20 mg/L og diskuser er kresene.
Så de fleste her er vel egentlig enig i at no3 på 25 mg/L ikke er spesielt høyt-eller tar jeg skammelig feil der...?
Ser at jeg skriver at man kan ha litt høyere no3 nivå enn det tante astrid skriver, og jeg personlig mener man ikke bør begynne og bekymre seg før den passerer 25-30 mg/L, men ofte så henger algeproblemer sammen med for høy NO3 nivå, så jo lavere man har den jo bedre er det jo(for å være helt enig med boka).
tror Ken kanskje har rett her, men spørsmålet er vel hvor høyt man bør våge å la det gå også kanskje? Om man ikke følger veldig mye med på vannverdiene så tror jeg man skal være forsiktig med å la det vokse på seg med nitrat
Det klart beste er nok å holde no3 på 10-20 mg/L der ligger jeg på diskuskarret, men ligger nok litt høyere på noen andre karr.
Hornblad liker no3
En annen måte å fjerne No3 uten tilsettninger av stoffer er å sette inn planter som forbruker mye No3, som foreksempel Hornblad.
Den "spiser" No3 bedre en de aller fleste planter.

Men som nevnt i tråden flere steder så er vannbytte den aller beste løsningen. jeg bytter vann i hoved karet mitt opp til 3 ganger i uken.

Selv jeg har VF Diskus, og vill da holde No3 verdiene så langt ned det lar seg gjøre. (pluss at jeg mater graftig får å få best vekst på diskusene,pluss at de i naturen har god tilgang på mat hele tiden, noe de ikke har i et akvarie)
Men jeg kommer no till å anskaffe meg mere Hornblad planter også.
Trådstarter skriver jo at han opplever en høy dødelighet blant guppyene for tiden, og da er det jo mulig de ikke tåler den relativt høye nitratverdien så godt likevel. Spesielt ikke hvis de har levd i dette høye nitratnivået hele livet nesten....
Når trådstarter også beskriver problemer med mye alger, så synes jeg vi kan fastslå at nitratnivået faktisk er for høyt. For høye nitratnivåer gir alger.

Friskt vann har aldri skadet noen fisk, og ved mystiske frafall og problemer er alltid første bud hos meg; BYTT VANN. Det hjelper også på algeproblemet, siden det fjerner nitrat.

Så kan man senere diskutere hvorvidt et nitrat nivå på over 25 mg/l er bra eller ikke bra for fisk. I dette tilfellet tror jeg ikke det er så bra. Og jeg tror ikke det er et godt nivå for fisk å leve i over tid.

Til svesabo:
Målte du nitratnivået både før og etter vannbyttet i helga? Eller mener du at nitratnivået faktisk var på over 25 mg/l etter det store vannbyttet på to tredjedeler av vannet??
Ken Myrseth
Vell skrevende ord:).

Skrevede, antar jeg at du mener. Skrevende ord er ord som holder beina sånn:

o
/S\
  |
_/\_

(Her i Supermann-drakt for ekstra effekt).

Minte meg forresten om Levende Ord. Men de tror sikkert ikke på Supermann.
Jeg bruker ett filter substrat som heter CLEARMAX Fra Fluval.
Dette er poser som du legger i utvendige filter.

Kjøpte dette i en butikk i Bergen som er med i "buddy" kjeden.

Er veldig fornøyd med produktet som fanger opp både fosfat, nitrit og nitrat.
KAN ANBEFALES.

Jeg har perfekte vannverdier i både to, tre og fire uker, men tar delvann bytte ca hver 14 dag.

Prøv dette om du fortsatt har problemet

Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Odd Meyer Løgevik
Reklame for plussmedlemskap