- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Regn-vann
Regn-vann
Inaktiv bruker
Jeg har lest at man tilsetter stoffene i vannet for å fjerne småpartikler og rense vannen fra alt det som er i kranvannet. Men trenger man disse tilsetningsstoffene hvis man bruker regn-vann?
Det er en venn av meg som brukte regnvann fordi neon-tetraene liker litt blødt vann.
fra Erlend Gunstveit.
Det er en venn av meg som brukte regnvann fordi neon-tetraene liker litt blødt vann.
fra Erlend Gunstveit.
Postet 09.02.09 kl 21:56
Det som er vanlig er å bemytte regnvann hvis man har hardt vann med høy pH da regnvannet gjerne er mykt og med lavere pH.
Normalt vil de fleste i Norge kunne benytte kranvannet direkte. Hvis man har følsomme fisk eller fisk som krever spesielle vannverdier vil man mellomlagre vannet for å regulere vannverdiene før de has i karret.
Når du nevner stoffer så regne jeg med at det er AquaSafe eller lignende du tenker på. Normalt er det ikke nødvendig å tilsette dette. Det finnes unntakssituasjoner, men jeg har ikke benyttet dette på mange år i mine discus- eller mallekar.
Postet 09.02.09 kl 22:18
Inaktiv bruker
Geir KristiansenDet som er vanlig er å bemytte regnvann hvis man har hardt vann med høy pH da regnvannet gjerne er mykt og med lavere pH. Normalt vil de fleste i Norge kunne benytte kranvannet direkte. Hvis man har følsomme fisk eller fisk som krever spesielle vannverdier vil man mellomlagre vannet for å regulere vannverdiene før de has i karret. Når du nevner stoffer så regne jeg med at det er AquaSafe eller lignende du tenker på. Normalt er det ikke nødvendig å tilsette dette. Det finnes unntakssituasjoner, men jeg har ikke benyttet dette på mange år i mine discus- eller mallekar.
ja det var aqua safe jeg mente. Men jeg fikk med en dvd når jeg kjøpte akvariet , der sa de at man skulle ha det i for å beskytte mot småpartikler. Så man trenger ikke ha i disse stoffene bare man lufter vannet før man heller det i. Takk for svar.
Postet 11.02.09 kl 17:02
Nå har ikke jeg sagt at man kan stå over Aquasafe bare ban lufter vannet før man har det i karret. Det jeg sier er at det normalt ikke er påkrevd å benytte Aquasafe i det hele tatt. Noen fisk er følsomme og jeg vet at akvarister har merket seg at de "klør" mindre når man benytter Aquasafe eller lignende produkt.
Jeg klarer ikke å huske siist jeg benyttet dette.
Postet 11.02.09 kl 19:18
Nå er jo ikke regnvann "rent", har selv tenkt på å kunne bruke dette, men med tanke på hvor mye forurensning det er i lufta ville jeg ikke gjort dette uten at vannet var filtrert, feks over aktivt kull osv, for å fjerne alt mulig som befinner seg i lufta og binder seg til vannet og dermed kommer i akvariet hvis det brukes rett fra "himmelen"
Mose skal oxo være fint å bruke for å rense regnvann for all mulig menneskeskapt forurensing det inneholder, vil tro at det og aktivt kull kan gjøre regnvann meget brukandes for våre fisker.
Mose skal oxo være fint å bruke for å rense regnvann for all mulig menneskeskapt forurensing det inneholder, vil tro at det og aktivt kull kan gjøre regnvann meget brukandes for våre fisker.
Postet 11.02.09 kl 19:49