Regn-vann

Inaktiv bruker
Jeg har lest at man tilsetter stoffene i vannet for å fjerne småpartikler og rense vannen fra alt det som er i kranvannet. Men trenger man disse tilsetningsstoffene hvis man bruker regn-vann?

Det er en venn av meg som brukte regnvann fordi neon-tetraene liker litt blødt vann.

fra Erlend Gunstveit.

Det som er vanlig er å bemytte regnvann hvis man har hardt vann med høy pH da regnvannet gjerne er mykt og med lavere pH.

Normalt vil de fleste i Norge kunne benytte kranvannet direkte. Hvis man har følsomme fisk eller fisk som krever spesielle vannverdier vil man mellomlagre vannet for å regulere vannverdiene før de has i karret.

Når du nevner stoffer så regne jeg med at det er AquaSafe eller lignende du tenker på. Normalt er det ikke nødvendig å tilsette dette. Det finnes unntakssituasjoner, men jeg har ikke benyttet dette på mange år i mine discus- eller mallekar.
Inaktiv bruker
Geir Kristiansen
Det som er vanlig er å bemytte regnvann hvis man har hardt vann med høy pH da regnvannet gjerne er mykt og med lavere pH. Normalt vil de fleste i Norge kunne benytte kranvannet direkte. Hvis man har følsomme fisk eller fisk som krever spesielle vannverdier vil man mellomlagre vannet for å regulere vannverdiene før de has i karret. Når du nevner stoffer så regne jeg med at det er AquaSafe eller lignende du tenker på. Normalt er det ikke nødvendig å tilsette dette. Det finnes unntakssituasjoner, men jeg har ikke benyttet dette på mange år i mine discus- eller mallekar.

ja det var aqua safe jeg mente. Men jeg fikk med en dvd når jeg kjøpte akvariet , der sa de at man skulle ha det i for å beskytte mot småpartikler. Så man trenger ikke ha i disse stoffene bare man lufter vannet før man heller det i. Takk for svar.

Nå har ikke jeg sagt at man kan stå over Aquasafe bare ban lufter vannet før man har det i karret. Det jeg sier er at det normalt ikke er påkrevd å benytte Aquasafe i det hele tatt. Noen fisk er følsomme og jeg vet at akvarister har merket seg at de "klør" mindre når man benytter Aquasafe eller lignende produkt.

Jeg klarer ikke å huske siist jeg benyttet dette.
Nå er jo ikke regnvann "rent", har selv tenkt på å kunne bruke dette, men med tanke på hvor mye forurensning det er i lufta ville jeg ikke gjort dette uten at vannet var filtrert, feks over aktivt kull osv, for å fjerne alt mulig som befinner seg i lufta og binder seg til vannet og dermed kommer i akvariet hvis det brukes rett fra "himmelen"

Mose skal oxo være fint å bruke for å rense regnvann for all mulig menneskeskapt forurensing det inneholder, vil tro at det og aktivt kull kan gjøre regnvann meget brukandes for våre fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap