Høyt no2 uten fisk....

Har ett 110 liter kar til innkjøring på andre uken nå, men igår når jeg testet vannet så var det over 0,3 mg/l. Skiftet 50% av vannet og testet igjen idag fortsatt over 0,3mg/l.

Mulig jeg har lest meg blind, men er det ikke litt snodig med høy No2 i ett kar som ikke inneholdet fisk? ikke putter jeg i fòr heller slik jeg og har lest at en kan gjøre for å fortgang i sakene. Ikke at det er noe krise da jeg har to uker igjen før jeg skal putte i fisk, men er litt forvirret...

Jeg har en del planter, skifer stein, røtter(av ukjent type, fikk de i dyrebutikken som hadde opphørssalg) grus beregnet på akvarie.

Nybegynneren
Dette er helt normalt da No2 toppen i akvariet kommer etter 2-3 uker etter at man har startet opp akvariet. Det som sørger for No2 hos deg er råtnende planter etc, og det er bare bra. Er ikke noe vits å ta vannbytter når man ikke har levende dyr i et nyoppstartet akvarie.

La bare karet få være i ro nå, så vil du etter 1- 2 uker se at bakteriene som bryter ned nitrit i vannet vil vokse i hopetall å bryte ned No2 slik at du kan begynne å sette inn noen få fisk når dette er under kontroll.
Du behøver absolutt ikke styre med vannbytter når du ikke har fisk i karet
Det er jo dette som kalles fiskeløs innkjøring Det er helt supert at du har høy nitritt nå, det gir filterbakteriene masse å jobbe med slik at bakteriekolonien i filteret kan øke og bli stor og sterk

Bare la akvariet putre og gå i fred. I slutten av fjerde uken etter oppstart vil du se at nitritten begynner å synke. Plutselig, en dag mellom 30 - 35 dager etter oppstart, vil den plutselig være null, helt av seg selv og uten vannbytter

Da kan du ta et vannbytte eller to, bare sånn for å friske opp vannet før du kjøper de første fiskene, og så kan du sette inn noen veldig få fisk. Ikke mer enn 3-4 stk til å begynne med. Vent helst en uke mellom hver gang du setter inn en liten gruppe ny fisk, for da rekker filterbakteriene å øke i antall i takt med den økte forurensningen hver fisk medfører.
Ok, takk for gode og nyttige svar, er i nybegynner stadiet og forstår at jeg kommer til og være det en stund til ja.....
Mye å sette seg inn i, veldig kjekt, men litt frustrerende iblant.
Er til stor hjelp dette forumet da, har fått mye hjelp her inne

Nybegynneren
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap