- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph-penn
Ph-penn
Postet 14.02.09 kl 23:47
Postet 14.02.09 kl 23:48
Postet 15.02.09 kl 01:07
Postet 15.02.09 kl 01:11
Postet 15.02.09 kl 01:28
Postet 15.02.09 kl 01:32
Postet 15.02.09 kl 01:49
Postet 15.02.09 kl 07:42
Ken MyrsethMan finner slike PH penner bl.a på ebay til en knapp 2hundrings;). Og ikke toll på varer under 300,- så bestill derfra, koster deg knapt litt over 200,-.
Har du prøvd disse billige variantene de selger via Ebay? Har vurdert å kjøpe derfra, men lurer litt på kvaliteten og nøyaktight på disse..
Postet 15.02.09 kl 08:49
Postet 15.02.09 kl 09:07
Postet 15.02.09 kl 09:17
Ken Myrsethikke toll på varer under 300,- ...
Har tollgrensa blitt hevet i det siste? den har alltid vært 200,- så lenge jeg kan huske...
Uansett så kjøpte jeg nettopp en Ph pen på eBay til $21,99. det fungerer utmerket, tok den med på jobben for å kalibrere den og sammenligne med det "svin dyre" proffe Ph-meteret vi har der, og penna mi målte ganske nøyaktig det samma.
Postet 15.02.09 kl 10:02
Postet 15.02.09 kl 10:19
Hei, jeg har prøvd et par varianter av disse og jeg er ikke veldig fornøyd. De virker ikke så værst i begynnelsen, men de viser ganske forskjellig hvis du tar og sammenligner som nye. De kan selvsagt kalibreres, men dette varer ikke lenge. Så virker det som om proben blir utslitt på en måte når det er gått noen måneder.
Det kan være jeg har vært utheldig. De litt dyrere målerne med separate prober har jeg bedre erfaring med.
Det kan være jeg har vært utheldig. De litt dyrere målerne med separate prober har jeg bedre erfaring med.
Postet 15.02.09 kl 11:10
Det står jo i bruksanvisningen at pennen skal kalibreres ukentlig om den brukes hver dag, og månedlig om den brukes en gang i uka. Jeg kjøpte med en flaske kalibreringsveske med en gang, så har jeg det stående
I tillegg blir sensoren (eller proben?) utslitt og må byttes. Hvor lang tid det tar aner jeg ikke, har eid min PH-penn i 1 døgn nå Hehe
I tillegg blir sensoren (eller proben?) utslitt og må byttes. Hvor lang tid det tar aner jeg ikke, har eid min PH-penn i 1 døgn nå Hehe
Postet 15.02.09 kl 11:13
ElinHDet står jo i bruksanvisningen at pennen skal kalibreres ukentlig om den brukes hver dag, og månedlig om den brukes en gang i uka. Jeg kjøpte med en flaske kalibreringsveske med en gang, så har jeg det stående :-) I tillegg blir sensoren (eller proben?) utslitt og må byttes. Hvor lang tid det tar aner jeg ikke, har eid min PH-penn i 1 døgn nå :-D Hehe
Ja, dette er helt riktig beskrevet og det er jo dette man må ta med i forhold til om dette er mer praktisk og nøyaktig enn dråpemåling.
Det er flere modeller på markedet og det kan være forskjeller på disse. Jeg har erfaring med en rød eldre modell og Clas Ohlson sin gule.
Jeg er tilbake på dråper da jeg endte opp med å stole mer på disse. Mine penner tok også lang tid før de stabiliserte seg etterhvert, dvs at jeg måtte holde dem lenge nedi vannet før de sluttet å endre seg.
Håper noen kan komme med erfaringer med modeller som ikke har disse svakhetene, dvs raskt svar, sjelden behov for kalibrering, stor nøyaktighet og prober som varer lenge.
Postet 15.02.09 kl 14:46
Postet 16.02.09 kl 01:06
Jeg kan anbefale denne fra Hanna instrument den koster litt men er verdt det. I tillegg så er det mulig å bytte prober på dem. Det man bør sørge for er at proben blir kalibrert av og till, samt at probehodet blir rensa da det vil danne seg et belegg på den etter en viss tid og vil da ikke fungere helt som den skal. I tillegg så er det viktig at proben ikke tørker inn, og det er derfor det ligger en svamp inne i lokket til den som egentlig skal dynkes i lagringsvæske, men jeg bruker bare vanlig vann uten at dette har betydd så mye.
Postet 16.02.09 kl 01:23
Postet 16.02.09 kl 02:57