Hva gjør jeg??

Har akkurat kjøpt ett brukt Fluval 405, vasket, rengjort og tatt i bruk. Hadde Fluval 304 gående fra før,men behøvde bedre sirkulasjon i karet.
Her var det bare å klargjøre 405èn og sette det igang m/slangene som allerede var der fra før, så alt vel så langt.

Men så til det jeg lurer på...
Hva skal jeg gjøre med slangene som følgte med det brukte filteret?
Vil etterhvert ta disse i bruk, men hva med gamle avleiringer i disse slangene? (gjorde de/spylte de så godt det lot seg gjøre m/varmt vann!!)
Fluval har jo "riflede" slanger så det sitter nok garantert noe (faenskap?) igjen inni de!
Vil disse avleiringene som nå er tørre, gjøre noe med vann/vannverdier når de tas i bruk??

Tenker med meg selv at siden det har vært biologisk aktivitet i det som nå har tørket ut, vil det kunne gjøre noe m/vannet når det skal/vil fuktes og starte å bygge seg opp nye avleir. og ny bio.aktiv. i de??
Hva skal jeg event. gjøre før de tas i bruk? Legge alt i nesten kokede vann en stund, så gjennomspyling og bruk av flaskekost?
Eller er det unødvendig å gjøre noe som helst? Og at det jeg har tenkt viser seg å være feil, og at det dermed er totalt ufarlige saker som sitter igjen fra før i "slangeriflene" ??

Noen som har en ide??
Med mindre det er ekstremt mye av det ville jeg bare latt det være. Når du tar dem i bruk kan du la karet stå en dag eller to med filteret gående og deretter ta et vannbytte, da burde du få fjernet alt som evt har havnet i vannet.
Du bør sjekke slangedimensjonene på de to forskjellige filtrene for sikkerhets skyld. Byttet bare bøtte da jeg skiftet fra 204 til 304 og så viste det seg da jeg skulle skifte slangemuffer etter et års tid at dimensjonene var forskjellige på disse to slangene. Vet ikke om det gjelder de to filtrene du har, men sjekk ihvertfall for sikkerhets skyld. Blir tyngre for filtermotoren når det brukes trangere slanger enn den er konstruert for.

Tørking tar knekken på mange bakterier, men om det er mye avleiringer så kan det gi mer avfall som filteret må bearbeide. Det skal gå greit om filteret er innkjørt. Det finnes forresten [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=935&HKatID=]slangebørster[/URL] som er fine til å rense disse slangene med. Selvfølgelig er det også mulig å bestille nye originale slanger i butikker som fører fluval.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap