- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrit :(
Nitrit :(
Maksimalt utslag på tetra dråpe test, prøvde kickstarte akvarium for 3-4 dager siden, men har tydeligvis gått feil..
Akvariet er ett Juwel Vision på 375 liter, pumper : 1 stk AmTop 1200, 1 stk AmTop 600, 1 stk Fluval 2+, samt en sirkulasjonspumpe. Bunnsubstrat består av den fineste blåsesanden fra biltema.. Beboere er 15 - 20 Malawi av forskjellige størrelser.
Men uansett, i dag har jeg vært avgårde og ordnet med ekte bakterie kultur fra ett akvarie som har gått lenge, 13 ampuller med Baktozym, 100 ml Nitrate Minus og 50 ml Safe Start fra Tetra Aqua, ikke at jeg har noe tro på disse væskene, men da har jeg iallefall prøvd.. Baktozym har jeg lest at fungerer i noen tilfeller, samt en ekte bakterie kultur kan jo overhodet ikke
skade...
Jeg begynte med 30% vannbytte (noe jeg har gjort daglig siden jeg startet akvariet), så hadde jeg oppi bakterie kultur, både fra brukt akvarie og Baktozym, 12 kapsler (bedre med for mye enn for lite). Så hadde jeg oppi disse væskene, samt etter 2 timer da vannet var blitt klart igjen så byttet jeg 30 liter vann.. Har testet jevnt og trutt igjennom kveld, men når kan jeg evt forvente og se resultater ? Aldri sett en så rød test før jeg..
Jeg tenker jo litt på om det kan være noe luftbobler i sanden som står bak problemet ? Har en Acei White Tip som raserte det forrige karet med graving, i dette nye karet graver han ikke i det hele tatt, kan det være ett tegn på dette ?
Søker desperat etter tips og råd, da denne fiskesamlingen begynner og bety utrolig mye for meg! Har kostet meg mye tid, kjøring og penger så hadde vært utrolig kjedelig og miste den ..
Akvariet er ett Juwel Vision på 375 liter, pumper : 1 stk AmTop 1200, 1 stk AmTop 600, 1 stk Fluval 2+, samt en sirkulasjonspumpe. Bunnsubstrat består av den fineste blåsesanden fra biltema.. Beboere er 15 - 20 Malawi av forskjellige størrelser.
Men uansett, i dag har jeg vært avgårde og ordnet med ekte bakterie kultur fra ett akvarie som har gått lenge, 13 ampuller med Baktozym, 100 ml Nitrate Minus og 50 ml Safe Start fra Tetra Aqua, ikke at jeg har noe tro på disse væskene, men da har jeg iallefall prøvd.. Baktozym har jeg lest at fungerer i noen tilfeller, samt en ekte bakterie kultur kan jo overhodet ikke
skade...
Jeg begynte med 30% vannbytte (noe jeg har gjort daglig siden jeg startet akvariet), så hadde jeg oppi bakterie kultur, både fra brukt akvarie og Baktozym, 12 kapsler (bedre med for mye enn for lite). Så hadde jeg oppi disse væskene, samt etter 2 timer da vannet var blitt klart igjen så byttet jeg 30 liter vann.. Har testet jevnt og trutt igjennom kveld, men når kan jeg evt forvente og se resultater ? Aldri sett en så rød test før jeg..
Jeg tenker jo litt på om det kan være noe luftbobler i sanden som står bak problemet ? Har en Acei White Tip som raserte det forrige karet med graving, i dette nye karet graver han ikke i det hele tatt, kan det være ett tegn på dette ?
Søker desperat etter tips og råd, da denne fiskesamlingen begynner og bety utrolig mye for meg! Har kostet meg mye tid, kjøring og penger så hadde vært utrolig kjedelig og miste den ..
Postet 18.02.09 kl 23:27
Endret: 18.02.09 kl 23:28
Heisann!
Har nå byttet ytterligere 60 liter vann, tror kanskje jeg har fått nitritten ned i 0,8 mg.. Vanskelig og skille mellom disse rød fargene.
Dette ga meg da en temp. drop på ca 4 grader.. Noe jeg synes er vel mye! Så nå får jeg nok ikke skiftet mere vann før i morgen tidlig..
Ingen der ute som har noen tips til en stakkar som har blitt veldig glad i fiskene sine ?
Dette ga meg da en temp. drop på ca 4 grader.. Noe jeg synes er vel mye! Så nå får jeg nok ikke skiftet mere vann før i morgen tidlig..
Ingen der ute som har noen tips til en stakkar som har blitt veldig glad i fiskene sine ?
Postet 19.02.09 kl 00:19
Det tar gjerne noen dager før de bakteriene du har fått tak i får formert seg nok til å takle belastningen i karet. Fortsett med delvannsbytter (30%) opptil flere ganger i døgnet og stopp matingen så lenge du har utslag på nitritt.
Luftboblene gir ikke nitritt. Nitritten kommer av avfall i karet som brytes ned. Denne artikkelen forklarer prosessen som skjer i filteret.
Fortsett altså med vannbyttene så lenge det er nødvendig.
Luftboblene gir ikke nitritt. Nitritten kommer av avfall i karet som brytes ned. Denne artikkelen forklarer prosessen som skjer i filteret.
Fortsett altså med vannbyttene så lenge det er nødvendig.
Postet 19.02.09 kl 00:33
Endret: 19.02.09 kl 00:33
Postet 19.02.09 kl 00:37
Endret: 19.02.09 kl 00:39
Heisann!
Ok! Nå har jeg fyllt opp baljer og tomme kar med vann, så det er ferdig temperert i morgen tidlig, da tror jeg at jeg skal klare ett vannbytte på 200 - 250 liter uten og få noe større temp drop, så får jeg bare legge oppi 3-4 varmekolber der, så jeg kan bytte vann så mye som mulig..
Spørs hvor mye søvn jeg får nå da hehe..
Takk for tips så lenge, god natt og sove godt
Over og ut.
Spørs hvor mye søvn jeg får nå da hehe..
Takk for tips så lenge, god natt og sove godt
Over og ut.
Postet 19.02.09 kl 00:40
Har du målt vannet fra krana di? Forstår ikke at du har fått så sinnsykt utslag så fort (med mindre du har fora ei hel 10 litersbøtte med for på disse dagene...:P) Selv uten kickstart burde det ta lengre tid å få di verdiene med ett såppas stort karr når du ikke belaster det med mer fisk enn du gjør.....
Postet 19.02.09 kl 00:48
DigiHar du målt vannet fra krana di? Forstår ikke at du har fått så sinnsykt utslag så fort (med mindre du har fora ei hel 10 litersbøtte med for på disse dagene...:P) Selv uten kickstart burde det ta lengre tid å få di verdiene med ett såppas stort karr når du ikke belaster det med mer fisk enn du gjør.....
Omtrent slik tenker jeg og.
Mål kranvannet ditt så er du ihvertfall siker på verdiene der.
Postet 19.02.09 kl 08:13
Heisann!
Ja det første jeg gjorde etter utslag, var og måle vannet i springen, samt de 4 andre karene. Der fant jeg 0 utslag, altså gul farge på dråpe testen.
Fikk som sagt med 2 brukte AmTop filtere, det jeg gjorde med disse var og ta ut all innmat, og skylle alt sammen grundig. Kan det ha kommet med noe nitritt ifra det ? Filteret stod uten sirkulasjon i 15 timer før det ble satt igang, så jeg så ingen grunn til og prøve starte det opp med samme bakterier.
Ikke umulig at jeg har overforet de :/ Det kommer ikke til og skje igjen for og si det sånn.
Nå har jeg skiftet ytterligere 90 l vann. Målte nitritten til og være på ca 0.5 - 0.6 mg/l da fargen viser noe ett sted mellom 0.8 mg/l og 0.3 mg/l..
Fiskene ser friske og raske ut. Hatt full stopp på foring siden jeg oppdaget nitritten i går.
Krysser fingrer og tær
Fikk som sagt med 2 brukte AmTop filtere, det jeg gjorde med disse var og ta ut all innmat, og skylle alt sammen grundig. Kan det ha kommet med noe nitritt ifra det ? Filteret stod uten sirkulasjon i 15 timer før det ble satt igang, så jeg så ingen grunn til og prøve starte det opp med samme bakterier.
Ikke umulig at jeg har overforet de :/ Det kommer ikke til og skje igjen for og si det sånn.
Nå har jeg skiftet ytterligere 90 l vann. Målte nitritten til og være på ca 0.5 - 0.6 mg/l da fargen viser noe ett sted mellom 0.8 mg/l og 0.3 mg/l..
Fiskene ser friske og raske ut. Hatt full stopp på foring siden jeg oppdaget nitritten i går.
Krysser fingrer og tær
Postet 19.02.09 kl 10:07
Heisann!
HelgeSkifte mer vann. Eneste jeg vet som garantert har effekt, og det virker med en gang. Du kan jo også temperere vannet du fyller med. Da kan du skifte mye mer. Møkk i grusen? hvis den er brukt før og ikke skikkelig rengjort så kan den også være en giftbombe.
Hmm.. Som rørlegger, så har jeg sett innvendig i disse berederne, bare etter noen måneders bruk så er det helt forpestet, det grumset som blir liggende i bunn på berederen unner jeg overhodet ikke fiskene mine, så tapper kun kaldt vann fra springen, men har hatt oppi flere varmekolber for og kunne skifte mer vann, bruker du virkelig varmtvann i karet ? Mulig det går bra altså, men bare hatt en skikkelig sperre for det selv.
Mye av sanden har jeg tatt ifra 180 literen min, rengjorde den ikke noe særlig da den så veldig ren og fin ut.. Kanskje denne er synderen ? Hadde totalt stopp av foring de 3 siste døgn det var fisk i det karet, da jeg skulle selge det, så tok fiskene seg av hoved rengjøring. Samtidig så hadde også dette karet kun gått siden midten av januar, da var sanden kjøpt ny..
Postet 19.02.09 kl 10:15
Postet 19.02.09 kl 10:15
Heisann!
Joa, det er greit nok det. Men ville det ikke da tatt en 2 ukers tid før utslag ? Jeg har som sagt andre kar oppe og går her, de har vært stabile en stund, jeg tok slam ifra de og hadde oppi dette karet, noe jeg har lest her inne at har funket for folk x-antall ganger.. Samt jeg har byttet 30% vann daglig siden jeg gjorde dette.
Man lærer av sine feil, neste gang skal tålmodigheten få bryne seg litt istedet.
Heftige vannbytter vil jeg også fortsette med til dette er stabilt, Når jeg nå evt får ned nitritten til ett akseptabelt nivå, tror dere det er noen fare for at den blusser opp igjen ?
Man lærer av sine feil, neste gang skal tålmodigheten få bryne seg litt istedet.
Heftige vannbytter vil jeg også fortsette med til dette er stabilt, Når jeg nå evt får ned nitritten til ett akseptabelt nivå, tror dere det er noen fare for at den blusser opp igjen ?
Postet 19.02.09 kl 10:26
Hvis sanden var ny i januar så er den sikkert ikke synderen. Det er nok som Ken sier du må kjøre inn filtrene igjen. Nitritten vil nok blusse opp igjen ja. Men 0,3 til 0,8 mg/l er ikke så verst, du er ikke i mål men det er ikke så verst heller.
Jeg lurte litt på det grumset i varmtvannsberederene, hva er dette grumset? Når jeg tapper varmt vann så ser det jo rent ut, Jeg har brukt varmtvann til å fylle i karene i ti år og kan ikke si at jeg har merket noe men det betyr ikke at det er rett.
Jeg lurte litt på det grumset i varmtvannsberederene, hva er dette grumset? Når jeg tapper varmt vann så ser det jo rent ut, Jeg har brukt varmtvann til å fylle i karene i ti år og kan ikke si at jeg har merket noe men det betyr ikke at det er rett.
Postet 19.02.09 kl 11:12
Postet 19.02.09 kl 11:12
Heisann!
Helge : Ok, det er ihvertfall litt betryggende og høre
Her er ett utdrag jeg fant på nett :
"I varmtvann trives bakterier, og spesielt Legionella-bakterier kan skape problemer i varmtvannsforsyningen. For å unngå Legionella-bakterier, som kommer inn i vannforsyningen via det kalde vannet, bør vannet i berederen varmes opp til 65°C. Legionellabakterier kan også finnes ute i rørnettet, i armaturer og i ledninger som sjelden brukes.
Har du tappesteder som sjelden brukes, kan du for å være på den sikre siden spyle igjennom med varmtvann en gang imellom."
Som jeg selv har sett x-antall ganger, så ligger det ett bunnlag med en sort/brun guffe, altså partikler og møkk som kommer i vann nettet hos oss alle, dette samler seg på bunn av berederen og kommer ikke ut før evt berederen tappes ned, noe som skal etter bruksanvisningen gjøres 1 gang i året. Jeg har personlig aldri hørt om noen som faktisk utfører dette.
Det vil med andre ord si at nederst i berederen så står en viss del vann stille hele tiden, tyder på ett produkt som burde vært utbedret. Da henviser jeg til avsnittet over her og legionella, samt at folk ikke alltid har den "magiske" temperaturen i gamle beredere osv som dreper disse bakteriene.
Men som du selv sier, dette har du gjort i 10 år, da burde det jo ikke være noe problem, men samtidig så er det for mye faktorer som spiller inn her til at jeg vil prøve selv, det kan sikkert gå fint hos noen men ikke hos andre osv. Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg faktisk ikke unnet fiskene mine kaldtvann heller.. :P
Nugatti :
Hehe ja lukter snart svidd av test settet mitt tenker jeg :P
Tror faktisk jeg har tynet de filterne maksimalt, litt redd for og ta for mye, så det blir nitritt i alle karene her, men håper nå virkelig at bakteriene får etablert seg og at verdiene blir stabile, men vil fortsette med heftige vannbytter fremover..
Her er ett utdrag jeg fant på nett :
"I varmtvann trives bakterier, og spesielt Legionella-bakterier kan skape problemer i varmtvannsforsyningen. For å unngå Legionella-bakterier, som kommer inn i vannforsyningen via det kalde vannet, bør vannet i berederen varmes opp til 65°C. Legionellabakterier kan også finnes ute i rørnettet, i armaturer og i ledninger som sjelden brukes.
Har du tappesteder som sjelden brukes, kan du for å være på den sikre siden spyle igjennom med varmtvann en gang imellom."
Som jeg selv har sett x-antall ganger, så ligger det ett bunnlag med en sort/brun guffe, altså partikler og møkk som kommer i vann nettet hos oss alle, dette samler seg på bunn av berederen og kommer ikke ut før evt berederen tappes ned, noe som skal etter bruksanvisningen gjøres 1 gang i året. Jeg har personlig aldri hørt om noen som faktisk utfører dette.
Det vil med andre ord si at nederst i berederen så står en viss del vann stille hele tiden, tyder på ett produkt som burde vært utbedret. Da henviser jeg til avsnittet over her og legionella, samt at folk ikke alltid har den "magiske" temperaturen i gamle beredere osv som dreper disse bakteriene.
Men som du selv sier, dette har du gjort i 10 år, da burde det jo ikke være noe problem, men samtidig så er det for mye faktorer som spiller inn her til at jeg vil prøve selv, det kan sikkert gå fint hos noen men ikke hos andre osv. Hadde jeg bodd i Oslo så hadde jeg faktisk ikke unnet fiskene mine kaldtvann heller.. :P
Nugatti :
Hehe ja lukter snart svidd av test settet mitt tenker jeg :P
Tror faktisk jeg har tynet de filterne maksimalt, litt redd for og ta for mye, så det blir nitritt i alle karene her, men håper nå virkelig at bakteriene får etablert seg og at verdiene blir stabile, men vil fortsette med heftige vannbytter fremover..
Postet 19.02.09 kl 11:27
Heisann!
Woohoo! Da er vi nede på orange farge 0.3 mg/l
*bytte mere vann*
*bytte mere vann*
Postet 19.02.09 kl 12:25
Postet 19.02.09 kl 13:23
Heisann!
Det er nok ikke lenger enn noen kjappe nettsøk unna hva den møkka består av, jeg vet heller ikke hvordan evt Legionella vil ha innvirkning på fisken, men det jeg vet, er at jeg alltid koker opp vannet om jeg vil drikke noe varmt selv, og at akvariet står i stua hvor det støtt og stadig er barn ved osv.. Jeg fanger da fisk, samt suger i gang heverten med enkelte uhell av og til hehe :P
Men, når du skal tappe ned berederen din, så burde du nappe ut kontakten ett par dager før, slipper du brenne hendene av deg.. Samt ikke tappe den ut via sikkerhetsventilen, for om du får noe av denne guffa inni pakninger osv så kan den fort bli stående og lekke..
Min anbefaling er og koble til en kompressor og kjøre luft inn i f.eks kjøkkenkrana på kaldtvann, og så tappe ut på f.eks badet med hendelen stilt på varmtvann der..
Lykke til ihvertfall
Ps. spent på og høre hvilke tanker du har om den guffa Venter på en oppdatering her hehe..
Men, når du skal tappe ned berederen din, så burde du nappe ut kontakten ett par dager før, slipper du brenne hendene av deg.. Samt ikke tappe den ut via sikkerhetsventilen, for om du får noe av denne guffa inni pakninger osv så kan den fort bli stående og lekke..
Min anbefaling er og koble til en kompressor og kjøre luft inn i f.eks kjøkkenkrana på kaldtvann, og så tappe ut på f.eks badet med hendelen stilt på varmtvann der..
Lykke til ihvertfall
Ps. spent på og høre hvilke tanker du har om den guffa Venter på en oppdatering her hehe..
Postet 19.02.09 kl 13:34
Postet 19.02.09 kl 14:06
Noen ser ut til å kunne bruke beredervann uten problem og andre har virkelig dårlig erfaring. Mona O mistet til og med fisk etter bruk av varmtvann fra kranen. Selv har jeg kokt opp vann når det har vært nødvendig med øyeblikkelige vannbytter, men så har jeg ikke så stort kar som du heller
Det høres ihvertfall ut som om det er bedring. Du har jo tilsatt "startkultur" slik at det nå bare er å vente på at bakteriene får formert seg nok til at kolonien blir stor nok til belastningen. Det vil derfor uansett gå raskere enn med et filter som er helt ferskt.
Det høres ihvertfall ut som om det er bedring. Du har jo tilsatt "startkultur" slik at det nå bare er å vente på at bakteriene får formert seg nok til at kolonien blir stor nok til belastningen. Det vil derfor uansett gå raskere enn med et filter som er helt ferskt.
Postet 19.02.09 kl 14:19
Heisann!
Ja sant som du sier, er litt forskjellige opplevelser mht. disse tempererte vannbyttene på disse forumene. Hadde jeg hatt kjeler på mer enn 5 liter så kunne jeg vurdert det :P Men har kompensert med varmekolber, byttet veldig mye vann nå, er faktisk imponert over hvor fort det får temperaturen sin. Bytter små mengder om gangen, tapper ned med hevert og bøtte, fyller opp igjen med blomster kanna. Da blir det en mykere temperatur overgang, vannet blandes bedre og jeg får trimmet meg litt hehe
Jada, begynner se lysere ut nå. Jeg startet jo med en "startkultur" som du sier, da jeg satt det opp også. Ventet 36 timer ca med å ha fisk oppi, dette slo da som du ser ut helt feil. Så håper virkelig det fungerer denne gangen.
Får bare krysse fingrene for at fiskene har det bra og ikke får noen skader som resultat av dette.. Hvordan stiller det seg ?
Jada, begynner se lysere ut nå. Jeg startet jo med en "startkultur" som du sier, da jeg satt det opp også. Ventet 36 timer ca med å ha fisk oppi, dette slo da som du ser ut helt feil. Så håper virkelig det fungerer denne gangen.
Får bare krysse fingrene for at fiskene har det bra og ikke får noen skader som resultat av dette.. Hvordan stiller det seg ?
Postet 19.02.09 kl 14:30