Innkjøring av akvarium

Ok den siste måneden jeg har vært her inne så har jeg både fått børsta noe støv av gamle rustne kunnskaper, samt ervervet en hel masse nye. Samtidig har jeg hatt en 160liter stående å godgjøre seg til det kommer beboere der, foreløpig så har det kun bodd en malay sandsnegle der et par uker som snek seg inn med noen planter, han lever enda og det er vel et godt tegn heh, stakkarn har ihvertfall mange grusbiter å vende på egen hånd :P

Iallefall, ikke noe er så omspurt blandt nybegynnere som "når kan jeg sette i fisk?" (kanskje nest etter "hvorfor døde fisken" ..) Og er det jeg tenkte jeg skulle prøve å få noe klarhet i her, delvis for at andre skal kunne lese seg til det, delvis for å se om det jeg sier faktisk stemmer.

Ok, kort og godt, akvariet skal kjøres inn i 4-6 uker før det er trygt å ha i noe fisk, og det bør uansett ikke helles oppi en hel haug fisk til å starte med, ta det litt etter litt, og uansett så er et akvarium penere når det er minimalistisk med fisk i det. Er akvariet kjedelig med lite fisk, så gå tilbake til første del av oppstarten: innredning.

Ihvertfall, grunnen til at man skal vente så lenge? Fisk produserer avfall, kort og godt: ammoniakk. Ammoniakk er veldig giftig for fisk. Grunnen til at man har filter er for å bryte ned ammoniakk, nærmere bestemt bakteriene som vil etablere seg på filteret bryter ned ammoniakk. (De kan forrestn etablere seg i grus og på stein etc også, men du må ha filter ja om du skal ha noen skikkelig effekt.) bakteriene som spiser ammoniakk produserer nitrit, og det er også giftig for fisken. Faktisk så tror jeg at nitrit dreper mer fisk enn ammoniakk, hvorfor?
La oss si at man venter mindre enn to uker, alt ifra 0-14 dager egentlig, med å hive oppi fisk, fisken produserer noe ammoniakk, filteret begynner å bryte ned ammoniakken og produserer nitrit, som begynner å hope seg opp, og fiskene lider/dør.
Det er nemlig bakterier som spiser nitritt også, men det må være nitritt tilstede før de begynner å etablere seg på filteret ditt, disse bryter nitritt ned til nitrat som ikke er giftig for fisken såsant det ikke er veldig mye av det i akvariet. Planter trenger forrestn nitrat. Husk det når man starter opp akvarium, mine planter begynte å forfalle fordi jeg ikke tilsatte gjødning med nitrat(og fosfat.)

Så er vel egentlig det store neste spørsmålet, hvis man bare setter igang akvariet og lar det stå i, la oss si, 6 uker, uten noe annet enn planter oppi. Vil akvariet være klart til når fisken blir introdusert ? Dette er det jeg sitter å lurer på selv nå, for så sant det ikke dør en del planter (som da vil tilføye ammoniakk? Usikker her.) så har jo ikke filteret hatt noe ammoniakk å jobbe med, ergo så er det vel ikke noe særlig mer effektivt etter all den tiden.
Løsning på dette? Putt litt fiskefor oppi akvariet en 2-3 ganger i uka under innkjøringsfasen, vær dog advart at samboere kan begynne å tvile på den mentale helsa di når du står der å forer et tomt akvarium.

Så kort og godt: 1 dag, 30 dager, spiller ikke noen særlig rolle såsant filteret ikke har noen kjemikalier å jobbe med frem til da. Om man har gitt akvariet noe fiskefor med jevne mellomrom, så kan man trygt hive fisk oppi etter 4-6 uker, dette er tiden filteret trenger for å etablere bakterier som spiser både ammoniakk og nitritt. Jeg har selv venta så lenge selv om det liksom skal være unødvendig pga noe som heter "zeolite" som tar nitritt ut av vannet visstnok, kan heller utnytte den fordelen ved å beskytte mot nitritt overdoser i fremtiden.

åpen for bedre forslag enn fiskefor til å starte filteret, slam fra et annet filter hjelper også forrestn. Forslag som ikke involverer innkjøringsfisk, selv om det kan diskuteres om de første fiskene i karet etter 30 dager er innkjøringsfisk også.
la meg også legge til: vannskifte en dag (eller noe sånt) før man har i fisk, nødvendig, nyttig eller overflødig?
Det høres da ut som om du har satt deg godt inne i temaet. Om du ikke har hatt ukentlige vannbytter under innkjøring så anbefaler jeg at du bytter vann et par ganger før fiskene has i. Selv har jeg også gitt litt ekstra fôr siste uken for å øke mengden filterbakterier slik at filteret skal ha mer å gå på når fiskene endelig kommer i. Det innebærer også at jeg tar et skikkelig vannbytte like før fiskene kommer.

Følger selvfølgelig også nøye med verdiene slik at delvannsbytte kan foretas raskt om nødvendig. I motsetning til innkjøringsfisk som gjerne må tåle ukesvis med nitritt så er eventuell nitrittøkning etter innsetning av fisk etter 4-5 uker oftest overstått på et par dager.
Innkjøring av akvarium
Dette blir et usedvanlig langt svar. Hadde egentlig tenkt å legge det ut som starten på en egen tråd, men nå passer det bedre å benytte denne muligheten. Etter en innledning som ikke er direkte relatert til første innlegg fra Tenyrafar, kommer jeg omsider til poenget!
Da jeg ble pensjonist i desember 2008, våknet lysten på å ta fram igjen mitt gamle 250 liters kar som ble lagt på hylla i garasjen for 7 år siden da vi bygde om rommet det sto i til bad. En medvirkende årsak var nok noe jeg leste på en av de mange nettsidene jeg har vært innom: ”Det er aldri for sent å ha en lykkelig barndom”!
Denne gangen skulle akvariet få plass i kjellerstua, vegg i vegg med vaskerommet/hobbyrommet for enkelt vannbytte med mer. (Rør gjennom veggen.)
Etter hvert som tanken slo rot, vokste selvsagt også ambisjonene, og nå står det gamle karet på plass, uten noe som helst oppi, mens en ny 530 liter Aquastabil står ved siden av og er i ferd med å bli innkjørt, uten fisk, men med mye planter (handlet planter for ca 2400 kroner hos Dahls Dyrerike i Moss, hvor jeg har kjøpt alt det andre også). Det gamle karet har jeg ikke bestemt meg for hva skal inneholde, men det nye blir et selskapskar med mest Sydamerikansk fisk og, som noen her på Forumet uttrykker det: utenlandske gjestearbeidere - SAE.
30.1. Jeg plantet og la inn næringskuler ved alle planter med røtter (unntatt Anubiaene) samt ga litt flytende gjødsel og jern. Ble litt mye, etter senere algevekst å dømme. Vannverdier: Ph = 6,7, NO4 = 0,2, Kh = 1.
3.2. Målte NO2 til 0,8.
Jeg gir CO2 fra hjemmelaget anlegg og plantene ser ut til å trives.
Jeg har funnet en del materiale om innkjøring uten fisk, men ikke så mange med detaljert beskrivelse dag for dag (kanskje jeg ikke har lett lenge nok?) så jeg tenkte jeg skulle dele mine erfaringer om noen skulle være interessert.
Det første vanskelige punktet var å finne ut av hvilken type ammoniakk jeg skulle benytte. Det endte med standard husholdningssalmiakk, Salmi, fra Lilleborg. Den inneholder kun ammoniakk og vann, ikke noe annet. Lilleborgs laboratorium oppgir ikke mer nøyaktig konsentrasjon enn mellom 5 % og 10 %. Ettersom det jo bare er vann og ammoniakk, er blandingsforholdet den eneste fabrikasjonshemmeligheten de har.
Jeg gikk ut fra noe midt i mellom, 7,5 %. De andre oppskriftene jeg har sett, har som utgangspunkt en konsentrasjon på ca 28 %, og doser med ca 5 dråper pr 10 gallon vann. Jeg regnet ut at jeg trengte ca 20 ml Salmi til mitt kar, som netto antagelig rommer ca 490 liter (fradrag for sand, steiner og et par megarøtter, men tillegg for AM filteret).
7. 2.2009. Etter at plantene hadde stått noen dager, helte jeg altså 20 ml Salmi i karet og målte etter en halv time NH4 til antagelig mellom 6 og 7, i et hvert fall utenfor skalaen til JBLs testsett. Altså for stor dose, men foreløpig har det ikke skadet noe. Ph var nå 7,8 mot 6,6 tidligere.
8.2. Målte NH4 til 4 og NO2 til >1. Trolig 1,2 til 1,4, Ph falt til 6,8 igjen.
9.2. Kl 1330 målte jeg NH4 til ca 2,5 og NO2 til langt over 1, trolig 2. Ph fortsatt 6,8. CO2 måleren viste OK.
9.2. Kl 2030. NH4 var nå 1,2 og jeg ga 7 ml Salmi. Målte igjen kl 2130 og fikk 3 som resultat. Ga derfor ytterligere 4 ml Salmi. Målte igjen kl 2300 og da var verdien 5. Perfekt.
10.2. Kl 1830: NH4 var 2,5, og jeg foretok meg ikke noe mer enn å suge opp en del av trådalgene som nå finnes i masser, med en ca 8 millimeter Ø plastslange.
11.2. kl 1130: NH4 nede i 1,0 og jeg helte i 5 ml Salmi. Kl 1600 målte jeg igjen og fikk 2,0.
12.2. Kl 1800: NH4 er nå nede i 0,8 og jeg tilsetter igjen 5 ml Salmi. Dette virker! NO2 er fortsatt langt utenfor JBL-testens område, men det er som ventet.
13.2. Kl 1430: NH4 er 1,2, NO2 laangt over skalaen. Ph er 5,5 til 6,0 etter JBL testsett, men ca 6,8 etter det kontinuerlige CO2/Ph måleapparatet.
Kl 1900: NH4 er 0,8. Tilsetter 5 ml Salmi
Kl 2030: NH4 er nå tilnærmet 2,0. Færre trådalger, trolig som følge av kortere belysningstid.
14.2. Kl 1800: NH4 tilnærmet 1,2. Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 2000: NH4 = 2, Ph 6,5, NO2 langt utenfor skalaen.
15.2. Kl 1700: NH4 tilnærmet 1,0, NO2 fortsatt langt utenfor skalaen. Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 1840: NH4 = 2,0.
16.2. Kl 1700: NH4 = 1, NO2 som idligere, utenfor skalaen. Ph 5,5!??. Fjerner igjen trådalger med heverten. Oppdager små snegler, liker det dårlig. Plukker 4 – 5 stykker, men det er sikkert mange flere som jeg ikke ser. Skifter 100 liter vann og tilsetter 4 ml Salmi.
17.2. Kl 1730: NH4 = 0,6, Med god vilje kan det se ut som NO2 er på vei ned. Plukker tre - fire snegler.
18.2. Kl 1830: NH4 = 0,4, NO2 = 0,8! Nå skjer det saker! Tilsetter 4 ml Salmi.
Kl 2130 NH4 = 1,2, NO2 = 0,6. PO4 = 0. Tilsetter 2 ml Salmi. Plukker tre fire snegler.
19.2. Kl 1930: NH4 = 0,6, NO2 = 0,025. Jeg nærmer meg! Tilsetter 5 ml Salmi. Fjerner en del trådalger samt et par stygge blad fra kjempeamazonassverdliljen og et par avleggerstilker. Fyller opp med 20 liter vann. Gjør klar 5 baljer fra CO, hver på 55 liter for vannbytte før jeg setter inn fisk. Plukker tre - fire snegler.
Kl 2230: NH4 = 2.
20.2. Kl 1800: NH4 = 0,8, NO2 = 0,1, Ph = 5,5. Skifter reagensvæske på Ph/CO2 instrumentet. Kobler fra DIY-CO2 flaska. Venter med mer Salmi til i morgen, håper at NH4 da er null.
21.2. Kl 1030: NH4 0,4, NO2 0,05, NO4 = 0, Ph = 5,3. Tilsetter 5 ml Salmi. Leste I går at nedbryting av ammoniakk kan skape syrer som nedsetter Ph. Trolig det som skjer. Må sjekke om jeg bør øke hardheten noe, er nå 0.
Kl 1430: NH4 = 1,2, NO2 = 0,1, Ph = 6,0.
22.2. Kl NH4 = 0,4, NO2 = 0,025, Ph = 5. Gir 5 ml Salmi.
23.2. Kl 1130: NH4 = 1,2, NO2 = 0,05, Ph = 6.
Har kjøpt en 54 liters komplett pakke hos Dahls. Planlagt for karantenekar.
Kl 1845: NH4 = 0,6, NO2 = 0,025, Ph = 5
24.2. Kl 1930: NH4 = 1,0, NO2 = 0,05, Ph = 5,5, PO4 = 0. Gir ikke Salmi nå, men venter til måling i morgen. Skal finne ut på hvilken måte det er best å øke/stabilisere Ph. Har kjøpt et brukt 2x15 w Effect-armatur. Gjør det om til et ett-rørs armatur og setter det inn bakerst med blått lys, etter å ha flyttet eksisterende gondol.
25.2. Kl 1530: Skuffende utvikling. NH4 = 0,8! NO2 = 0,05, Ph = 5. Kan CO2 ha økt og trukket ned Ph fordi jeg ikke har hatt lys på i dag ettersom jeg limte ledningen til den nye gondolen med silikon og ikke kunne sette den på plass i går kveld?
Kl 1800: Sjekker Ph igjen, nå er den 6.
Kl 2130: NH4 = 0,6, Ph 6.
Begynner å forberede karantenekaret. Filteret står nå i 530 literen, med bare skum, tok ut de to boksene med aktivt kull og filtermateriale. Har kjøpt et kjøkken overskap uten dør og én meter laminert benkeplate billig (flyttesalg), det blir et helt greit bord for karet.
26.2. Kl 1630: NH4 = 0,3, NO2 = 0,05, Ph = 5,5. Gir 5 ml Salmi.
Kl 1900: NH4 = 1,2, NO2 = 0,025, Ph = 6,0.
27.2. Fylt det lille med sand, vann, stein, ny rot samt noen nye planter og noen avleggere fra det store.
Kl 1600: NH4 = 0,8, NO2 = 0,025, Ph 5,0. Tilsetter tre gode teskjeer Aquabase utrørt i et glass vann.
Kl 1900: Ph = 6,8.
28.2. Kl 1830: NH4 = 0!, NO2 = 0,2, NO3 = 120, Ph 6,5. Det hjalp å høyne Ph med Aqua Base, prosessen som tydelig hadde stoppet opp, er i gang igjen.
Gir 6 ml Salmi og 1,5 teskje Aqua Base.

1.3. Kl 1600: NH4 = 0,4, NO2 = 0,07, NO3 = 120, Ph = 6,5. Skifter 150 liter vann, tilsetter 6 ml Salmi, 30 ml Easy-Life, 25 ml jern, 25 ml flytende plantenæring og ½ ts Aqua Base.
Kl 2000: NH4 = 2,5, NO2 = 0,4, NO3 = 120, Ph 7, KH 4.
Undrer meg på om noen har erfaring med bruk avkobbermynter for å bekjempe damsnegler. Burde være mulig nå før fisk settes inn.
2.3. Kl 1600: NH4 = 0,4, NO2 = 1,0, Ph 6,5. Tydelig at nitrifikasjonsprosessen stoppet opp pga. for lav Ph og at den nå er i gang igjen, bortsett fra at Nitritverdiene henger igjen. Tror nok dette skal gå bra likevel.
Sigmund
Spennende at en bruker ammoniakk til innkjøring! Hadde jeg aldri tenkt på.

Kunne en bare helt i noe plantegjødsel tilsatt nitrat for å få guff på bakteriene? Jeg er for lat til å måle nitritt under innkjøringen til å ha en kvalifisert mening om dette.
Tusen takk for to flotte innlegg!
Dette var et flott eksempel på utviklingen i et nytt kar 530, den detaljerte loggen viser på en god måte utviklingen i innkjøringsfasen. I tillegg fikk jeg god inspirasjon til å starte med en loggbok

Hadde vært spennende å se en like detaljert logg fra et akvarie som blir innkjørt på vanlig måte og ett som ble kikstartet med filtergugge fra et fungerende filter.

Selv har jeg kikstartet to akvarier med grus fra en fungerende tank og har svært god erfaring med det... har ikke sett at noen andre har gjort det her inne, men etter min erfaring kan det anbefales.

MVH
samt at det ble listet nok en kilde til ammoniakk takker, "530".
Tante Astrid
Om du ikke har hatt ukentlige vannbytter under innkjøring så anbefaler jeg at du bytter vann et par ganger før fiskene has i..

denne fikk meg til å tenke litt, nei har ikke gjort det, så tar det igjen nå med et stort vannbytte, men hvorfor gjøre det før det snart blir satt inn fisk? vil ikke vannbytte mens akvariet er i innkjøringsfasen gjøre at det tar lengre tid før filteret får etablert seg?
Tante Astrid
Om du ikke har hatt ukentlige vannbytter under innkjøring så anbefaler jeg at du bytter vann et par ganger før fiskene has i..

Tenyrafar
vil ikke vannbytte mens akvariet er i innkjøringsfasen gjøre at det tar lengre tid før filteret får etablert seg?

Jo, det vil det. Men det var ikke det hun mente. Se nedenfor, forklaring kommer

Tenyrafar
denne fikk meg til å tenke litt, nei har ikke gjort det, så tar det igjen nå med et stort vannbytte, men hvorfor gjøre det før det snart blir satt inn fisk?

Det hun mente er at vannet i karet er blitt litt "gammelt", litt skittent, og har ikke vært frisket opp på minst en måned. Ikke sant? Det har jo stått urørt under innkjøringen.
Dermed er det lurt å f.eks. ta et vannbytte et par dager før det første planlagte fiskekjøpet, og så kanskje et til kvelden før fiskene skal settes inn. Sånn rett før akvariet blir bebodd altså Ikke under selve innkjøringsukene. DA kan akvariet gjerne få stå i ro og bli møkkete Det er bare bra for filterbakteriene som bygges opp.
aha ok, da er jeg ikke forvirret lengre, og nå er garantert ikke andre som måtte lese dette det heller.

Driver med et så fullstendig vannbytte som mulig akkurat nuh. slange og kobling til vannkran er det smarteste jeg har gjort siden jeg begynte med akvarium. tok 80 liter på bare 10minutt.
Jepp, Mona! Det var akkurat det jeg mente
Tilfeldig bekjentskap
© Viggo Gausvik
Reklame for plussmedlemskap