Kan noen hjelpe meg med gh?

Jeg målte vannet mitt med Tetra GH-dråpetest i går, og fant ut at GH-en min var på 4dh.

Etter det jeg har forstått er det lite...

Jeg skal ta et vannbytte imorgen, for jeg venter på Pt.Leopoldi (dvergscalare) som kommer på onsdag, og vil veldig gjerne vite om jeg bør heve GH? har lest at de liker bløtt vann, men 4 er kanskje i minste laget?

Skal teste en gang til for å forsikre meg at det er 4... de andre verdiene er OK. (0nitrat 0amoniakk PH7.5)

Ph-en er også litt høy, den er nesten oppe på 8 på fargeskalen, kan det ha en sammenheng med gh?

Hva er det egentlig som påvirker GH?
For de fleste sør-amerikanske fisk er regelen "jo bløtere vann, jo bedre". Leopoldi vil strortrives i GH 4, ingen grunn til å endre GH

GH og PH har ingen sammenheng. Det typiske norske kranvann (ikke medregnet brønnvann), har som regel PH rundt 8, lav GH og lav KH.

Det er KH og PH som henger sammen. Øker den ene, øker den andre og omvendt.
Testet en gang til, og GH-en var på 4, nesten 5... jeg tror jeg går for å ikke øke GH ja

Mitt kranvann er faktisk så lavt som 5.5-6 i PH, noe som er perfekt for Pt. Leopoldi

så skal bytte 40% av vannet imorgen... for PH-en min har en tendens til å krype opp mot 8.0 før vannbytte...

for mye for og avføring senker vel PH... Men hva er med på å ØKE PH?
Baser, som bakepulver og natron, øker pH. Se litt rundt på forumet hva som er å anbefale.
Som jeg nevnte i en annen tråd så er det antagelig kalk i grus eller stein som hever både gh og kh/ph i karet ditt. Tror du bør finne ut hva som gir dette problemet siden du får et ph-fall hver gang du skifter vann. Ingen fisker trives med slike jo-jo verdier.

For å sjekke hva som hever verdiene i karet så kan du fylle en bolle vann fra kranen, la den stå et døgns tid og sjekk hvilke verdier vannet har. Fyll så i grus eller stein som du mistenker for å være kalkholdig og vent noen dager før du måler vannet på nytt. Har verdiene økt så har du funnet synderen og bør fjerne denne fra karet.
Ah.

Leste ikke nøye nok, gitt. Jeg trodde du ville øke pH...

Sånn sett er nok tantes svar mye bedre enn mitt
Tilfeldig bekjentskap
© Henrik Giertsen
Reklame for plussmedlemskap