Nitritten tar over undervannsverdenen min >:(

Jeg har et nybegynnerproblem. Jeg lider av for-tidlig-innsatte-fisker syndromet.
Det har gått sånn passe hittil, men nå vet jeg ikke helt hva jeg gjør.
Skaffet meg nitritt-test her om dagen, og da målte den rundt oransje i mitt 63 litersakvarium. (Har 4 platy og en kampfisk, satte dem inn for 1 1/2 uke siden)
Vannbytte, vannbytte, så fikk en av fiskene pluttselig unger. De er nå i en egen bolle. Var etter dette litt redd for å få med yngel i heverten, så jeg bytta ikke vann på en dag eller noe.

Vi har matet litt sånn i hytt og pine, noen ganger ikke og andre ganger litt vel mye. Tenker meg å skaffe sånn tablett eller noe, for fiskene overser jo maten jeg mater de med. Finner de den spiser de den, og de er sånn halvveis ivrige når jeg mater dem bare.. De skjønner at jeg skal noe i akvariet, er ivrige, men svømmer jo bare gjennom maten og overser den, så nesten alt flyter ned på bånn eller andre steder i akvariet.
Så nå har jeg sagt til min mor at vi på død og liv _IKKE_ skal mate dem, uansett hvor synd hun syntes på de. Greit nok.

Men nå er det fryktelig mye grums i vannet. Jeg gjetter på at dette er gamle matrester, noen av dem har til og med fått liv i seg igjen virker det som (tror de begynner å mugne... ) og planterester, og diverse avfall.
Men jeg klarer ikke å få dette opp på en skikkelig måte.
Jeg har en hevert med sånn klokke på enden, men når jeg først får skikkelig fatt på den og den suger opp ting, blir jo bøtta full med vann og da må jeg avbryte. Finnes det ikke en ordentlig slamsuger av noe annet slag enn denne heverten? Eller burde jeg skaffe meg en skikkelig lang slange og la den gå til kjøkkenet, så jeg ikke trenger å avbryte? Karet er jo bare 63 liter uansett, så når den er halvfull funker ikke dette like bra... Trenger noe med ordentlig kraft

Alt avfallet har ført til at nitritt-testen er skummelt rød. I den lille bolla var det også en del grums, og denne testen ble også rød. Skifta ut så mye jeg kunne.

Mitt store problem nå er at klokka er halv ett på natten snart. Jeg skal på skolen i morgen, så reiser jeg til Tønsberg i morgen og kommer ikke hjem før søndag eller mandag. Min mor skjønner ikke bæret av dette vannbyttesystemet, så jeg kan ikke stole på at hun gjør det. Jeg hadde håpet på at når jeg byttet ut vannet i kveld (1-2/3) ville dette holde freem til søndag i hvertfall, men er stygt redd for at det ikke gjør det.
Har på følelsen av at fiskene er døde når jeg kommer hjem.
Har holdt meg unna bactozym, aquasafe og aquabalance siden jeg startet akvariet, men nå putta jeg det nedi og håpet på at det i hvertfall skal hjelpe litt... Blir kjempe lei meg når det skal være sånn, men jeg kan liksom ikke droppe skolen min fordi "jeg må passe på fiskene" føler jeg... Holder på å stryke en periode allerede, dessuten tar jeg jo bussen fra skolen -_-
Noen som har noen kriseråd? En bedre måte å bytte vann på hvor jeg samtidig får med meg slam osv effektivt? trenger også sånn luftsten greie til bolla.. Tenkte også på noe næring til plantene, de ser ut til å ha det slabert i den siste tiden. Og noe fòr som fiskene interesserer seg for.

Inaktiv bruker
Kan ikke din mor byttet ut noe av vannet uten å slamsuge? det klarer hun vel alltids?
fayfay
Kan ikke din mor byttet ut noe av vannet uten å slamsuge? det klarer hun vel alltids?

Jeg kan kanskje få henne til å gjøre det, men hjelper det på nitritten? Er vel uansett nitritt i vannet så lenge slammet er der..
Så lenge det er nitritt i akvariet så må du kutte all fôring. Det er bedre at de går sultne enn at de stryker med av nitritt. Voksne fisker klarer seg fint uten mat i både en og to uker.

Om moren din ikke skjønner noe av slamsugeren så kan hun helt sikkert bytte vann på "gammel" måte, enten ved hjelp av en enkel hevert slange eller ved å bruke et litermål. Når det er såpass mye nitritt er det livsviktig med daglige vannbytter ellers dør fiskene! En tredel av vannet bør byttes minst en, eller kanskje til og med to, ganger daglig. Det skal aldri gis så mye mat at det blir nødvendig med slamsuging etterpå. Null fôr og daglige delvannsbytter helt til nitritt er på null altså.

I bollen med yngel, hvor det ikke er noe filter, kan gjerne alt vannet byttes daglig siden disse må få litt mat. Vannet som det byttes med må i dette tilfellet ha samme temperatur og vannverdier som det som fjernes siden yngel er litt mer ømtåelige for slikt enn voksne fisk
Føler virkelig med deg. Jeg ville gjort følgende:

Sett en bøtte vann på badet og ha i aquasafe.

Gi moren din et litermål og be henne øse ut ti liter vann (en bøtte) i morgen formiddag og erstatte det med vannet i bøtta.

Be henne fylle opp en ny bøtte og ha i aquasafe. Du får vise henne hvor mye ca eller be henne ta i en spiseskje. Så ber du henne øse ut en bøtte og erstatte med rent vann på kvelden.

Be henne fortsette med dette til du er hjemme igjen.

Det vil høyst sannsynlig redde fiskene dine.Hvis ikke ser det ganske håpløst ut. Jeg er sikker på at moren din både klarer det og vil gjøre det. Hun synes jo allerede synd på dem og vil helt sikkert ikke se dem dø.
Tusen takk for raske svar! Ja, jeg kommer nok til å avtale noe sånt med moren min i morgen tidlig. Så får jeg se om jeg kan raskt skaffe meg noe bedre utstyr osv, tenkte faktisk på et større akvarium også...
Moren min har også lyst på flere akvarium, både hun og jeg har nesten fått litersyken, men vi er så nybegynnere begge to enda!
Dette skal nok gå bra. Endelig kan jeg få meg noe søvn også.
God natt, og takk for svar =)
Inaktiv bruker
Det ordner seg =)
Sov godt og god tur =D
Et tips til slamsuger uten klokke, hvis du har en Biltema i nærheten, er å kjøpe en hevertpumpe.

Den må sikkert modifiseres med litt lenger utløpsslange (jeg limte inn en tynn slange med silikon), men funker perfekt for presisjonsslamming i akvariet.
Gode nyheter!
Jeg kom hjem fra Tønsberg i går og mamma har vært flink med akvariet. Hun har skiftet vann hver dag i begge karene Jeg sjekket ikke nitritten da jeg kom hjem men jeg renset hele greia i dag.
Det jeg gjorde var å bare bruke slangen fra den dumme heverten min og suge opp alt (til og med grus fulgte med) ned i ei bøtte med en sil i, så grusen ble liggende i denne silen (som egentlig er en pastasil :P). Dette gjorde ting mye enklere. Jeg tror jeg kan ha skiftet 110% av alt vannet. Er fortsatt litt grumsete nedi der, men det legger seg over natta.
Og vet dere hva det beste er?
Jeg tok nitritt testen 3 ganger, og den var helt gul! Jippi! We made it! *stolt*
Jeg fant til og med en bitteliten mini snegle som jeg ikke vet helt hvor kommer fra... Kanskje fra ei plante. Jeg har jo ikke et eneste snegledyr fra før.
Så jeg puttet den bare ned i igjen. Regner ikke med at den gjør stor skade
Tomat-Maria
......Så jeg puttet den bare ned i igjen. Regner ikke med at den gjør stor skade :)

Hvis det er en snegle du ikke har kjøp ville jeg fjernet den. De formerer seg fryktelig fort og kan bli en skikkelig plage. Kalles pestsnegler.
SoVe
[QUOTE=Tomat-Maria]......Så jeg puttet den bare ned i igjen. Regner ikke med at den gjør stor skade :)

Hvis det er en snegle du ikke har kjøp ville jeg fjernet den. De formerer seg fryktelig fort og kan bli en skikkelig plage. Kalles pestsnegler.
Åh. Vel, den var så liten så den finner jeg nok ikke igjen... Men ser jeg noen flere skal jeg fjerne dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap