Gh - hvordan opprettholde riktig gh?

Hei,

Jeg har idag ved vannbytte tatt oppi 260 litern 2 1/2 skje med gH/th salt for å øke totalhardheten med 3 grader. Hadde en totalhardhet på 3, noe som er litt lite for gullfisk (har kunn gullfisk og 3 maller i karet). Men hvordan er det man opprettholder den verdien man ønsker? Ved vannbytte vil jo totalhardheten gå ned pga bløtt springvann. Skal man tilsette en skje ved hvert vannbytte da? Viktig å ikke ha i for mye og, noen som vet?
Du må finne ut hvor mye som trengs for å øke GH i 10 liter.

Så er det jo bare ren matematikk hvor mye du må tilsette om du f.eks bytter 50 liter vann. Har du begynt å justere vannverdiene, må disse justeres igjen ved hvert vannbytte.

Når det er sagt - med gullfisk og maller i karet er det helt unødvendig å endre vannverdiene du har. Disse liker bløtt vann
Takk skal du ha Så gullfisker kan fint leve med 3 i gH. Har lest de liker over 5, men dette har altså ikke noen betydning? At jeg ligger på 2 grader mindre

For meg blir det litt klundrete å finne ut for hver gang hvor mye som skal i, da jeg bruker slamsuger som kobles på springen. Tar på slump hver gang, vanskelig å måle akkurat på litern...

men...hvis det er ok å ha 3 i gH, hvordan skal jeg gå fram nå da, vil det være greit for fisken om jeg unngår å ha oppi gh-salt ved neste vannbytte?
Mange av artene i fiskebasen er oppgitt med noe unøaktige verdier både for PH og GH.

Generelt, dersom en fisk er oppgitt å trives i GH fra 5 og oppover, indikerer det at den trives i bløtt vann. Ergo er ikke en GH på 2 eller 3 noe problem i det hele tatt.

Dette er typisk for fisk fra Sør-Amerika, men også de andre kontinentene har mye bløtt vann.

Egentlig er vel nesten de to eneste stedene med skikkelig hardt vann malawi og tanganyika i Afrika. Ingen regel uten unntak, altså, men dette stemmer ganske bra og kan brukes som rettesnor.

Av alle artene som er vanlig i akvarium er det faktisk svært få som krever at vi her i Norge (med bløtt kranvann), må endre på GH. Unntakene er fisk fra de to nevnte sjøene, samt en del levendefødere.
Ok, takk, det var opplysende

Uff, skulle ikke ha hatt det i idag da....men er det ok om jeg ikke gjør noe mer med det?

Forresten fikk jeg tips i dyrebutikken om at den optimale hardheten for gullfisk er rundt 8....
Det vil jo vannes ut igjen ved neste vannbytte, så jeg tror ikke det spiller all verdens rolle

Nå har jeg aldri eid en eneste gullfisk, og har ikke peiling på dem. Så det er godt mulig at den optimale verdien for gullfiskene er en GH på 8.

Men, de står jo i basen med GH fra 5 og oppover, og erfaringen med andre arter tilsier da at vårt vann rett fra krana passer godt. Dessuten vil jeg tro at mallene (uten at jeg vet hva slags) er søramerikanere som hvert fall vil ha bløtt vann.

Siden mallene vil ha bløtt vann, og gullfiskene i det minste kan gå i bløtt vann, er det igjen ingen grunn til å justere vannverdier. Men det er jo min mening, da
Det hadde jo vært supert det, å slippe å justere med gh-salt for hver gang!

Må si at jeg ikke ser noen tegn til mistrivsel på fiskene hell, alle svømmer glade rundt med finnen rett opp (etter at morderfisken som skapte uro er vekk, jf annen tråd

T.O er mallene 1 stor gibbiceps og to bittesmå ancistrus.
Typiske søramerikanere som liker bløtt vann

Og ang. gullfisken... vil tro det lever ganske mange gullfisk rundt om i Norge, hos fiskeeiere som ikke har hørt om GH salt en gang. Jeg kan ikke annet enn å si min mening, men den er i hvert fall at det er unødvendig å styre med vannverdiene med de fiskene du har
Takk, da styrer jeg ikke mer med det
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap