Forråtnelse?

Jeg har lånt meg et akvarium. Dette karet har stått med våt sand i et par år,og jeg tror det har råtnet,for ei sånn sinnsykt stygg råttenlukt skal du lete lenge etter!
Har selvsagt kastet sanda og vasket så rent jeg kan,men synes fortsatt det lukter.
Vil dette bli borte når jeg setter det igang?Skal bruke nye filtersvamper.
Mulig lukta sitter inne i filterhuset(innvendig juwel).
jeg tipper at lukten har satt seg i silikonen, jeg startet nettopp opp et kar som har vært veldig skittent i mange år selv, det luktet litt i starten, og mulig det gjør de enda om jeg tømmer akvariet, men lukter ikke nå ihvertfall.
Okei,veldig greit å høre din erfaring. Jeg skrubber det litt ekstra og starter opp med gammel filterguffe,så får vi håpe det går seg til...
det vil nok gå bra Bare husk å ikke bruk såpe o.l. inni akvariet hehe :P
Hehe,jada,har bare vasket med rent vann
Du kan bruke klorin (utvannet!) og skrubbe med. Det desinfiserer og dreper bakterier. Burde fjerne lukten også.

Det er ingen fare å bruke det hvis du bare skyller og skyller veldig godt etterpå med rikelig, rennende vann og så lar det stå og dunste fra seg og luft-tørke før du starter oppfylling og innredning av karet.

Når jeg skal desinfisere et kar, eller akvarieutstyr, f.eks. hvis det har vært sykdomsutbrudd eller noe, så bruker jeg JBL Desinfekt. Dette ser ut som sukker og skal blandes ut i vann. Da stinker det klor lang vei Så man kan like gjerne bruke klorin. Link til JBL Desinfekt

PS!
Nå minnet du meg på en ting... :p Jeg har en 31 liter stående med grusen i....*urk* Har stått sånn et par mnd. Best å få ut fingern og tømme det!
Takk for svar Mona! Du aner ikke for ei stygg lukt det var!
Bare av å ha hatt karet i bilen ca 1 km,måtte jeg la bilen stå med åpne vindu da jeg kom hjem....*nesten brekke seg*
Virker som det er bra nå,det står på kjøkkenbenken,grusen er skylt,og bakgrunnen er snart på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Sindre Fjellvik
Reklame for plussmedlemskap