Hjelp i vanntestjungelen

Jeg trenger en pekepinne i riktig rettning i vanntestjungelen.

Jeg har tidligere brukt JBL easytest 5in1 strips, samt dråpetest fra Tetra for å måle PH. Har nå et akvarie hvor jeg hadde noen guppy som i det siste har blitt borte en etter en. jeg har ikke sett noe sykdom, men har innimellom funnet dem liggende døde. (har hatt noen av dem i flere måneder før problemet startet, og noen er yngel som har vokst opp)
Jeg tar ukentlige vannbytter hvor mye bytter rundt 50% vann og ifølge JBL testen så er vannkvalitetene ok.

Jeg lurer nå på om den stripstesten ikke fungerer helt som den skal og vil kjøpe inn bedre tester. (har også fått meg Kakadueciklide i et annet akvarium, og de er vist mer følsome overfor vannverdier enn fisk jeg har hatt før)

Men det er så mye tester og så mange produsenter at jeg er usikker på hva jeg trenger og hvem som er best.

Noen tips?
Har du målt noe nitritt i vannet ditt?
De JBL stripstestene er etter min mening ubrukelige. Jeg har samme som deg som jeg kjøpte for lenge siden. Hadde en gang nitritt i vannet, som jeg målte med dråpetester, så skulle jeg skjekke hva som kom opp på de stripsene, og da ble det null nitritt. Altså, de er ikke til å stole på. Vil absolutt annbefale deg å kjøpe dråpetester for nitritt.
Det finnes sånn pakker med alle de viktigste testene i en.
Jeg bruker sera dråpetestere og er veldig fornøyd med det merket, men jeg tror at de fleste dråpetesterne som finnes på markedet er like gode, bare styr unna strips!

har ikke målt noe nitritt nei, men som du sier så er det ikke sikkert det kommer frem på stripsene
Dråpeteste er bedre en striper, de er etter min mening ubrukelige til alt, unntatt ph der de kanskje gir en indikasjon.
Har ikke erfaring med mange typer, men har et sett fra Tetra som jeg synes fungerer helt ok.
Da foreslår jeg at du kjøper dråpetestere for nitritt så fort som mulig. Hvis du har nitritt i vannet er det nok derfor fiskene dine har dødd. I mellomtiden bør du bare ta masse vannbytter, så evnt nitritt forsvinner.

Dråpetesteren viste en gang at jeg hadde 1 mg nitritt, mens JBL stripsene viste at jeg hadde 0 i nitritt...

Det er ikke fisk i det akvariet nå.drev og ommøblerte litt så all fisken er tatt ut så lenge.
Jeg anbefaler JBL dråptestere De er mer følsomme og finere gradert enn Tetra sine. JBLs nitritt-test for eksempel, måler nitrittverdier helt ned i 0,025! Tetra sine viser jo bare en sånn ca "Tja, den er vel under 0,3...."
Legg merke til forskjellen på de to tallene. JBLs har null komma null og så et tall, mens Tetra sin har null komma tre.

Jeg liker også JBLs ph-testere bedre, de har tre typer. De måler i 0.2 resultater.
Tetra har kun en ph-test, og den viser svarene i 0.5.
Så f.eks. med Tetra sin får du svaret at ph enten er 7.0 eller 7.5.
Men med JBL sin får du resultat oppgitt i 7.0 og 7.2 og 7.4 for eksempel.
De har tre ulike ph-testere. Jeg bruker den som er for ph innenfor 6.0 og 7.6. De som driver med afrikanske ciklider som Malawi og Tanganyika, eller har høy ph i kranvannet sitt, har nok mest nytte av ph-testen som måler innenfor verdiene 7.4 til 9.0. Tropefisk har kun den ene som måler 7.4-9.0 (merkelig nok), mens Webzoo har alle 3 ph-testene til JBL. Jeg har sendt mail to ganger og spurt om Tropefisk kan utvide og ta inn alle JBLs ph-tester, men ingenting har skjedd.

JBL har også en som måler fra ph 3.0 - 10.0 og den viser verdiene i hele 0.5 (som Tetra gjør). Denne har jeg liggende som en ekstra ph-test, hvis jeg tror at ph har sunket til under 6.0 i et kar. Da bruker jeg den (jeg har kun sør-amerikanske fisk eller fisk som vil ha ph under 7)

Det jeg vil anbefale deg å kjøpe er :

JBL Ph-test
JBL Nitritt-test
JBL Nitrat-test
JBL GH-test (siden du har levendefødere)

mona o
Jeg anbefaler [URLBLOCK1] :-) De er mer følsomme og finere gradert enn Tetra sine. JBLs nitritt-test for eksempel, måler nitrittverdier helt ned i [B]0,0[/B]25! Tetra sine viser jo bare en sånn ca "Tja, den er vel under [B]0,3[/B]...." Legg merke til forskjellen på de to tallene. JBLs har null komma [B]null[/B] og så et tall, mens Tetra sin har null komma tre. Jeg liker også JBLs ph-testere bedre, de har tre typer. De måler i 0.2 resultater. Tetra har kun en ph-test, og den viser svarene i 0.5. Så f.eks. med Tetra sin får du svaret at ph enten er 7.0 eller 7.5. Men med JBL sin får du resultat oppgitt i 7.0 og 7.2 og 7.4 for eksempel. De har tre ulike ph-testere. Jeg bruker den som er for [URLBLOCK2]. De som driver med afrikanske ciklider som Malawi og Tanganyika, eller har høy ph i kranvannet sitt, har nok mest nytte av [URLBLOCK3]. Tropefisk har kun den ene som måler 7.4-9.0 (merkelig nok), mens Webzoo har alle 3 ph-testene til JBL. JBL har også en som måler fra ph 3.0 - 10.0 og den viser verdiene i hele 0.5 (som Tetra gjør). Det [I]jeg[/I] vil anbefale deg å kjøpe er : JBL Ph-test JBL Nitritt-test JBL Nitrat-test JBL GH-test (siden du har levendefødere)

Trenger jeg å bytte ut Tetra PH testen også som jeg har?
Det er dråpetest. som du sier så måler den i 0,5 men de fleste fiskene tåler jo en del fra maks til minimum? tetra testen viser en mellomting mellom 6,5 og 7 når jeg tester.
Du trenger ikke bytte den ut, nei, men du kan jo bruke den opp og så kanskje skifte til JBL når den er brukt opp? Sånn at du får testet begge produsentene, og sett hvilken du liker best

Sjekk også at den har holdbarhetsdato som er gyldig.... forbløffende mange zoobutikker har hyllevarer med utgått dato til salgs! Ble snytt selv en gang på det, men heldigvis så jeg det før jeg hadde reist fra kjøpesenteret og fikk byttet den.
om det er tallene under på flasken så ser det ut som den holder til 01.01.10
(står 100101 13f29). Ellers så finner jeg ingen andre steder det kan stå.
Var litt rask med å lese siste siste innlegget ditt, derfor ble det litt redigering
Jeg ville heller hatt en KH test enn GH.. Har ikke opplevd at GH gjør noe fra eller til, KH derimot kan være viktig..
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap