Jbl jern test

Har en JBL jerntest liggende som jeg fikk av naboen og i dag skulle jeg prøve den ut og fulgte naturligvis bruksanvisningen etter beste evne.

Det som er så rart er at farkeskalaen viser lilla farger oppover men alle de fire testene jeg har tatt er rødbrune. Jeg tok en fra akvariet, to fra kranen og den siste var batterivann. Alle ser omtrentelig like ut.

Ødelagt eller?
Jerntester er visstnok notorisk unøyaktige og upålitelige.
Må innrømme jeg bruker en Jbl Fe-test selv av og til, men bryr meg ikke om skalaen. Eneste jeg registrerer er om jeg får utslag en dag etter dosering av mikro får å finne ut om jeg skal dosere mer.
Ja det var i grunn slik jeg ville bruke den også, ville bare vite at jeg ikke lå helt i ytterpunktene så var det greit for meg. Jeg får kjøpe en ny. Ene mikro-miksen jeg har er jeg ikke engang sikker på virker.

Jeg har kjørt 540 literen inn i en eller annen mangelsykdom på plantene som jeg ikke klarer å finne helt ut av.

Karet er for "usselt" med både lys, CO2 (men CO2 blir tilført) og beplantning til å kalles ett planteakvarie og jeg har derfor vært litt omtrentelig i doseringen i dette karet. Men kan jeg likevel bare dosere full EI i noen uker for å se hva som skjer eller kan jeg da risikere overdoseproblemer?

Slik det er nå så vokser f.eks alle lotusene ganske fint mens f.eks Limnophila aquatica nekter å vokse en millimeter til.
Helge
Jeg har kjørt 540 literen inn i en eller annen mangelsykdom på plantene som jeg ikke klarer å finne helt ut av. Karet er for "usselt" med både lys, CO2 (men CO2 blir tilført) og beplantning til å kalles ett planteakvarie og jeg har derfor vært litt omtrentelig i doseringen i dette karet. Men kan jeg likevel bare dosere full EI i noen uker for å se hva som skjer eller kan jeg da risikere overdoseproblemer? Slik det er nå så vokser f.eks alle lotusene ganske fint mens f.eks Limnophila aquatica nekter å vokse en millimeter til.

Om du har lite plantemasse kan du feks dosere halv EI målområde, da kan du drøye vannskiftene litt lengre.
Om enkelte planter slutter å vokse beror dette nesten alltid på manglende Co2.
Husk også at sirkulasjon i ett så stort kar er vanskeligere enn i ett mindre...
Tilfeldig bekjentskap
© Sharon Mari Habbestad
Reklame for plussmedlemskap