Gh eller kalk?

Jeg har en del snegler med dårlig skall og har når skjønt at de mangler kalk.
Men jeg prøver å finne ut av om GH og kalk som sneglene trenger er det samme?

Jeg har lest litt rundt og har skjønt at disse har en sammenheng. Kalk (gips) øker GH, men andre type kalk kan påvirke KH/PH også.

Kan noen forklare meg forskellen på å tilsette GH+ produkter og gips, om det er noe forskjell.
(eventuelt hva som er riktig for sneglene)

Legger innlegget under vannverdier, da det i utgangspunktet er forskjellen mellom gh og kalk jeg er ute etter.

Vil ikke begi meg ut på å forklare forskjellen i kjemien mellom ph/GH, for det tar for mye plass. Det er heller ikke nødvendig å det heller, med din problemstilling. Det holder antagelig å tilsette litt faksekalk, slik sneglene har tilgang til byggematerialer til skallet. Ph'n kan stige litt pga kalken, men det skulle vere ubetydelig. Gammelt slitt eller skadet skal, kan du desverre ikke forvente at det blir reparert..

Faksekalk øker pH/KH, og det er ikke ønskelig så lenge man har disse verdiene der de skal være. Tilsett gips og magnesium eller GH+ for å øke GH. Gips + magnesium gjør akkurat det samme som GH+. Søk litt på forumet så finner du ut mer, bl.a. Frank Angell har mange gode innlegg om akkurat dette.
Judosola
Faksekalk øker pH/KH, og det er ikke ønskelig så lenge man har disse verdiene der de skal være. Tilsett gips og magnesium eller GH+ for å øke GH. Gips + magnesium gjør akkurat det samme som GH+. Søk litt på forumet så finner du ut mer, bl.a. Frank Angell har mange gode innlegg om akkurat dette.

har lest en del av dem (der jeg fant ut ang at gips er beste kalk for den ikke øker ph)

Men siden den øker GH så lurer jeg på om GH egentlig er kalk som trengs av sneglene.

Spørsmålet er nok hva som er forskjell på GH+ produkter og gips.
kalk øker ikke ph i vannet, ei heller faxekalk, kun hardhet i vannet.
så du kan trygt tilsette litt kalk i vannet ditt i form av gips uten problem, vi holder mange hundre liter tanganyikavann og har aldri vært med på at fakse kalk eller andre GH midler øker phen, men natron øker KH og PH.
Kalk er det vanlige navnet på kalsiumkarbonat og kan øke både gh og kh/ph. Lettvint sagt så øker kalsium-delen gh og karbonat-delen kh og derigjennom ph. Kalsiumkarbonat/Kalk er det som gjør at lys stein og grus øker både hardhet og ph i akvariet. Du finner kalk også i eggeskall, skjellsand og selvfølgelig faxekalk.

Kalsium i andre forbindelser øker derimot bare gh. Dette gjelder for eksempel Gh-salt som består av kalsiumklorid og magnesiumklorid, Gh/Th+ som er en blanding av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat og alabastergips som er rent kalsiumsulfat.
Takk for godt svar Tante Astrid

Da satser jeg på å starte med GH+ produkter og så eventuelt prøve meg med gips e.l. når jeg har fått litt erfaring.
vi har hyoldt tanganyika i mange mange år og har til nå aldri fått høyere PH KH av og bruke kalk gips osv, har hatt GH opp mot 30 ved bruk av kalk, gips osv men KH er 0 og PH er lik den
kranvannet hadde fra start 7,6
At du ikke fikk noen økning i ph ved å tilsette gips er ikke så merkelig siden den som nevnt kun påvirker gh.
Tror ikke det vil hjelpe med gips. Hva med skjellsand? Det har mange fordeler etter min mening. Det løses ikke opp før ph kommer under 7, så det pleier å holde PH stabil på litt over 7. Det øker kun KH svakt.

Og det er jo akkurat hva sneglene trenger.. Knuste skall av snegler og skjell.
Kanskje jeg er på tynn is, men jeg tror GH verdien ikke har noe å si for sneglene. Det er PH og KH som vil ha noe å si for disse. Tror jeg
Faksekalk er i noen tilfeller greiere å ha med å gjøre enn gips. I epliskaret mitt har jeg en nylonstrømpe med godt skylt faksekalkgrus. Slik får jeg tilsatt kalk og har fremdeles kontroll. Om jeg skulle ønske å redusere dette senere er det bare å ta ut strømpa og skifte vann.
Er ikke skjellsand enda bedre enn faxekalk? Min erfaring er at man har bedre kontroll da, ting skjer litt langsommere.
Fiske_Arne
Er ikke skjellsand enda bedre enn faxekalk? Min erfaring er at man har bedre kontroll da, ting skjer litt langsommere.

Jeg har nettopp oppdaget produktet skjellsand og nettopp fått litt i huset, men har brukt faxekalk da jeg har det til Tanganyikakarene. Har du testet begge deler, og hva mener du med langsommere?

Humunukuapuaa
[QUOTE=Fiske_Arne]Er ikke skjellsand enda bedre enn faxekalk? Min erfaring er at man har bedre kontroll da, ting skjer litt langsommere.

Jeg har nettopp oppdaget produktet skjellsand og nettopp fått litt i huset, men har brukt faxekalk da jeg har det til Tanganyikakarene. Har du testet begge deler, og hva mener du med langsommere?

Jeg synes å ha erfart at ikke PH fyker så voldsomt høyt opp, og at det løser seg saktere i vannet, slik at ikke svingningene i PH og KH blir så raske.

Har brukt det for å stabilisere PH i alt fra små guppyakvarier til utedammer. Får kjøpt det i 25kg sekker på felleskjøpet
Men jeg bruker det ikke hvis jeg ikke må, da mange akvariefisker trives best i svakt surt vann.
Jeg jobber med vannforbedringsmiddler på jobb hver dag, nå skal jeg vise dere noe

Faxekalk er rett og slett ren calsiumkarbonat (CaCo3)
den innholder litt magnesiumkarbonat i tillegg, dette er bra for planter kunne gjerne vært litt høyer magnesiumkarbonat men dette får du kjøpt på apoteke.

Gips er 100% rent calsiumkarbonat

gips og kalk er helt helt det samme bortsett fra at det er 1%magnesiumkarbonat i fakse kalk.

jeg legger ved en link over databladet til [B]fakseklak[/B]

Ph er noe helt annet den styrer surheten i vannet, Gh styrer hardhet i vannet. bløtt eller hardt vann.

Du kan fint ha høy PH og lav GH eller omvendt

Det er kun bikarbonater som natron som hever PH, KH er mettningsgraden av karbonat i vannet. DVS bufferen av karbonate i vannet. så den klarer og holde PH stabil der du ønsker den. men du klarer aldri og kommer over 8,2 i PH med natron. dette er formelene på natro NaHCO3 det er det som har uthevet skrift som øker KH/PH i vannet.

når det gjelder GH så er den med på og bygge skjellet til sneiler så har du dårlig skjell så trenger disse GH

Skjellsand er igjen også ett kalk produkt som da øker GH i ditt kar.
håper dere forstår hva som menes, ble kanskje litt rart skrevet
vi har holdt tanganyika i snar 8 år, enkelte sandtyper som argonitt som er en type skjellsand innholder også karbonater som høyner PH men dette står på pakken PH og Gh buffer f.eks. men fakse grus eller fakse sand den buffrer bare GH. så enkelte typer sand har Buffer engenskaper for begge, vi har argonitt sand i karen våre og de holder PH fint oppe, selv uten bruk av natron eller bikarbonater, bruker du ikke dette så bruker du opp bufferen i sanden, men denne bufferen hjlper deg til og holde en stabil og fin verdi vist du hjelper til litt.
jeg mente selvsagt kalk ikke gips gips har formelen CaSO4
kan jeg slenge inn et spørsmål?
Fra å gå fra GH 0-1 i springvannet har vi nå plutselig GH8-9... uten at jeg aner hvorfor,men er selvfølgelig fornøyd med det. Men KH er på 0... og den skulle jeg gjerne økt. tips til hvordan man kan gjøre det??? Ph er på ca 6,5. Har egen brønn.
ett direkte utdrag fra min kjemibok

Gips er et evaporitt-mineral som dannes ved total inndampning av sjøvann, vulkansk saltvann eller porevæske i bergarter
Gips dannes når Kalsiumkarbonat CaCO3, ofte i form av kalsitt, reagerer med svovelsyre som stammer fra kjemisk forvitring av svovelkis.
kalsitt er også kalt alabast
Tilfeldig bekjentskap
© J.W. Armbruster
Reklame for plussmedlemskap