Kick-start og amoniakk

Satte opp et nytt Juwel Rio 120l den 8. mars. Puttet i en blåsvamp fra et annet kar. Det har ikke sittet der lenge, men regnet med at det var noen bakterier der. Kick-startet i tillegg filteret 10.mars med å helle guffe fra en innkjørt filter rett i filteret.

Onsdag 18. mars var vannverdiene fine, NO2=0, NH3-4=0 og NO3=12,5 så jeg kjøpte en liten, vanlig ancistrus. Torsdag flyttet jeg over tre unge guppyhanner, som akkurat har blitt kjønnsmodne.

Fredag skulle jeg på kurs og målte for sikkerthets skyld vannverdiene.

Da var NH3-4 på alarmerende 0,25 (Bruker Tetra dråpetest)

Flyttet ancistrusen til et annet kar og guppyene tilbake til yngelkaret.

Da jeg kom hjem i dag var ammoniakk-verdiene fortsatt 0,25.

Det er ikke nitritt i karet, men nitrat, som skulle tilsi at bakteriene som spiser nitritt er tilstede.

Men da tydeligvis ikke bakteriene som spiser ammoniakk i tilstrekkelig mengde. Hva kan være årsaken til dette?

Tja.. Det kan jo vere et av verdens mysterier?
Eller at det trenger tid til å stabilisere seg mellom kickstarten og belastning.
Vanskelig å si sikkert hva som gjør det, uten å vite alle detaljer. Grunnen kan vere noe som virket ubetydelig når det ble gjordt en feil, som en ikke var klarover var en feil..

Får håpe noen som har vert borti problemet, som kan gi et skikkelig svar.

Du får drukne en fisk sålenge..

Mengden bakterier i filteret tilpasser seg mengden avfall. Når belastningen plutselig øker så tar det derfor litt tid før det blir nok av de til å håndtere økt avfallsmengde. Det er derfor det anbefales å starte med bare noen få fisk i gangen slik at filterbakteriene rekker å formere seg en del til neste innsetting. Man kan også bygge opp mengden bakterier i filteret ved å tilføre akvariet litt fiskemat eller planterester slik at kolonien vokser før fiskene kommer.
Lurer litt på om det er balansen som ble feil.

Det ble produsert mye nitrat, ergo må det vel på et tidspunkt ha vært store nitrittspisende bakeriekollonier i filteret og derfor aldri nitritt.

Men de ammoniakkspisende bakteriene som produserer nitritt, var det trolig dårlig med. Lurer på om jeg rett og slett hadde en omvendt prosess, hvor bakteriekolloniene etter kick-starten sank i stedet for å øke.

Jaja, det står nå der i stua med et pledd over i håp om å stanse litt algevekst og surrer og går (mye bråk med disse Juwel-pumpene sammenlignet med Fluval).

Fikk fiskene ut i tide. Ingen synlige skader på dem. Men lurt å måle ammoniakk, ikke bare nitritt etter kick-start.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap