Alle maser om nitritt, hva med nitrat?

Alle snakker om NO2 (Nitritt) som ingen vil ha...

Men NO3 (nitrat) hvor mye er for mye? og bør det alltid være en liten nitrat-andel i vannet? har lest at det er næring for planter, men kan det brukes som en indikasjon på at den biologiske syklusen fungerer bra?

Jeg har litt nitrat i mitt nye kar, men 0 nitritt... hva kan det fortelle meg?
at alt går som det skal, nitrat er det stoffet som blir nitritt. planter "eter" dette og det dannes av fiskens avføring samt matrester og døde planter. er ikke farlig med små mengder, hviss du kjøper ett dråpe test sett eller ett stripps sett kan du måle det meste og det følger med en annvisning som viser hva du bør ligge innenfor.
Chris
nitrat er det stoffet som blir nitritt

Omvendt. Nitritt omdannes til Nitrat
Nitrat er også farlig - men ikke før det når store konsentrasjoner.

At du har 0 i nitritt, men kan påvise nitrat betyr at filteret fungerer som det skal.

Nitrat er næring for plantene, og overskuddet av nitrat fjerner vi ved ukentlige vannbytter.

Hva som er fisks toleransegrense for nitrat varierer. Noen fisk, f.eks kulefisk tåler ikke særlig store konsentrasjoner, mens andre fisk tåler mer. Jeg synes ikke at nitrat bør overstige 25 mg/l, og helst holdes på rundt 12 - 15 mg/l. Da er det næring til plantene uten at konsentrasjonen er for stor.

Nitrat i store mengder er veksthemmende på yngel, noe som er årsaken til at det byttes mye mer vann i oppvekstkar enn i "vanlige" kar. Mengden nitrat øker jo også med mengden foring, siden nitrat er sluttproduktet. Det er også derfor discuseiere skifter utrolig mye vann for å holde optimal vekst på discus yngel og ungfisk
Det var det dette jeg trodde, men var bare 80% sikker!

Men nå er jeg 99% sikker
Takk for bra svar Elinh!

Jeg har forresten omtrent 10mg.l No3.
tender
[QUOTE=Chris]nitrat er det stoffet som blir nitritt

Omvendt. Nitritt omdannes til Nitrat

ah selfølgelig blander ofte de 2 der. sry :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap