- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- For høy ph! hvorfor?
For høy ph! hvorfor?
Jeg slitem ed for høy pH men aner ikke hvorfor.
Har 160l med Biltemasand, en stor rot og endel planter.
Så hvor kommer da den høye pH'n fra??
Vannverdiene er som følger:
pH = 7.8
GH = 4
KH = 5
Kran vannet har en pH på 8 men jeg har tillsatt "mengder" av eikebarksekstrakt. Sist jeg byttet vann hadde karet pH på 7,8, jeg byttet ca 50 liter og hadde tilsatt eikebarksekstrakt til det nye vannet så pH var på 7,3. men verdien i karet spretter opp til 7,8 igjenn!
Jeg tilsetter CO2 også så pHen burde vel i teorien ha vært mye lavere??
Har 160l med Biltemasand, en stor rot og endel planter.
Så hvor kommer da den høye pH'n fra??
Vannverdiene er som følger:
pH = 7.8
GH = 4
KH = 5
Kran vannet har en pH på 8 men jeg har tillsatt "mengder" av eikebarksekstrakt. Sist jeg byttet vann hadde karet pH på 7,8, jeg byttet ca 50 liter og hadde tilsatt eikebarksekstrakt til det nye vannet så pH var på 7,3. men verdien i karet spretter opp til 7,8 igjenn!
Jeg tilsetter CO2 også så pHen burde vel i teorien ha vært mye lavere??
Postet 07.04.09 kl 19:04
Aner ikke, men om det er noen trøst har jeg nøyaktig samme problem. Tilsetter eikebarkekstrakt for å senke PH, og noen timer senere er den tilbake til det samme som før jeg senket den. Ekstremt irriterende, og jeg har ingen forklaring på hvorfor.
Dette skjer også i kar uten innredning overhodet (bare varmekolbe og luftestein), så det er i hvert fall ikke diverse innredning som er årsaken.
Vi får bare håpe at noen kjemikere deiser innom tråden og opplyser oss
Dette skjer også i kar uten innredning overhodet (bare varmekolbe og luftestein), så det er i hvert fall ikke diverse innredning som er årsaken.
Vi får bare håpe at noen kjemikere deiser innom tråden og opplyser oss
Postet 07.04.09 kl 20:12
Med kH 5 der man nesten dømt til å få høy pH. Man kan tilsette Co2 for å senke pH men det skal mye til for å holde den nede med så høy kH. PH reduseres raskere enn kH derfor får man en midlertidig reduksjon, men når CO2 forbrukes eller blir luftet ut så stiger pH raskt.
Man må altså både redusere kH samt benytte pH reduserende tiltak for å få ned pH på en stabil og god måte. Forøvrig rart hvis det er et vannverk som leverer vann med så høy pH og kH.
Postet 07.04.09 kl 21:03
Postet 07.04.09 kl 21:26
Postet 07.04.09 kl 22:36
Borrevann forklarer hvorfor kH er høy. Sikkert kalkstein i grunnen der det er borret. Det er ikke mulig å ha lav pH i lag med høy kH. PH og KH henger nøye sammen og endrer du den ene så endres også den andre.
Let fram til kH minus på en webshop. Filtrer med torv, eikebarkekstrakt og CO2 vil også redusere kH.
Postet 08.04.09 kl 00:28
Postet 08.04.09 kl 13:55
Postet 08.04.09 kl 23:31
Postet 12.04.09 kl 23:00
Geir KristiansenkH er karbonater og er defor kun en del av stoffene som måles når man måler gH. Derfpr kan kH godt være høyere enn gH.
Var egentlig det jeg lurte på. Hvis kH er en del av gH og kH f.eks. er 5. Hvordan kan da gH f.eks være 4 ? Trodde gH målte den generelle hardheten i vannet og hvis kH alene utgjør 5 hvordan kan den da bli 4.
Eller måler man rett og slett helt forskjellige ting?
Postet 12.04.09 kl 23:21
GH består av en hel samling mineralsalter som utgjør totalhardheten i vannet.
Som Geir skriver, er kh bare èn. En liten en
Gh-tester måler flere ting og summen av dem blir en totalhardhet = gh-verdien du får på en test.
Jeg har økt gh med GH+ pulver flere ganger i et kar f.eks. fordi jeg ville noe spesielt med det, og ph har ikke blitt påvirket det minste. GH+ pulver inneholder altså forsvinnende lite karbonater (beviset på dette er at ph ikke påvirkes av gh+ pulveret), men mye av andre mineraler. Husker ikke i farten hva de kalles, men de finnes i blant annet gips
Som Geir skriver, er kh bare èn. En liten en
Gh-tester måler flere ting og summen av dem blir en totalhardhet = gh-verdien du får på en test.
Jeg har økt gh med GH+ pulver flere ganger i et kar f.eks. fordi jeg ville noe spesielt med det, og ph har ikke blitt påvirket det minste. GH+ pulver inneholder altså forsvinnende lite karbonater (beviset på dette er at ph ikke påvirkes av gh+ pulveret), men mye av andre mineraler. Husker ikke i farten hva de kalles, men de finnes i blant annet gips
Postet 12.04.09 kl 23:24
Endret: 12.04.09 kl 23:29