Hvordan doseres dette, ph nedsettende væske

Hei

Kjøpte en kanne med PH nedsettende væske, men finner ikke hvordan jeg skal dosere denne.
Er det noen der ute som kan hjelpe meg ?
Du må nesten bare ta en bøtte med et kjent antall liter vann, måle PH, tilsette en liten mengde PH-senker (denne PHsenkeren er svært effektiv), og måle PH igjen for å se virkningen.

Etter noe prøv og feil vet du hvor mye som skal til for å senke PH til ønsket nivå, og da er jo saken god. Har du testet i 10 liter vann, er det ren matematikk å finne ut hvor mye du trenger på 50 liter
Takk for svaret, da prøver jeg meg fram.
Du har sikkert lest på Tropefisk.no der de sier;

"Høykonsentrert ph-senker til akvarier. Brukes med forsiktighet i små doser oppblandet i en bøtte med akvarievann. Det kan være greit å finne ut hvor mye man trenger og tilsette til f. eks 1 bøtte vann, for å oppnå ønsket pH, så blir det enklere å dosere i fremtiden. Husk hyppig kontroll av pH-verdi. Sterkt etsende. Vi anbefaler bruk av syrefaste hansker ved håndteringen. Holdes utenfor barns rekkevidde.

Tilstrekkelig til ca. 7-10.000 liter vann."
Ja jeg har fått med meg dette, lurte bare på om det var en oppskrift på dette.
Eller noen med erfaring der ute, altid greit å få noen rettningslinjer fra de som har brukt dette

Takk for tipset
Oppskriften finnes ikke, fordi mengden ph-syre avhenger helt av vannverdiene den enkelte har i sitt kranvann og hva den enkelte person ønsker å få den ned til
Kh har innvirkning, men selvfølgelig også ph'en du har fra før.

Så siden folk i dette langstrakte landet har så mye forskjellig kranvann, kan man ikke si noen konkret mengde eller dosering.

Selv bruker jeg eikebarkekstrakt fra Amtra (produsenten). Doseringen jeg bruker (og jeg sier ikke at det er den du skal bruke! er 1.25 ml til 30 liter vann. Da senkes ph fra 7.2 til 6.8 hos meg, som er akkurat det jeg vil ha.

PS! Jeg synes jeg så Amtra eikebarkekstrakt hos Aquamanias her for litt siden, men finner ikke noe nå. Eller det er mulig han nevnte det i en email, at han har startet opp med det og venter første levering snart.
Takk for tipset, da har jeg ml i forhold til liter å gå ut fra så får jeg prøve meg fram.
Kjetil Hagen
Takk for tipset, da har jeg ml i forhold til liter å gå ut fra så får jeg prøve meg fram.

Søren, jeg skrev feil. Det er 1.75 ml jeg bruker, ikke 1.25.
Uansett, det er snakk om dråper og ml man skal bruke pr 10 eller 30 liter vann. Du trenger altså ikke stå med desilitermål eller kopper og dosere ph-syre
Det du trenger er pipetter slik at du får nøyaktig samme mengde hver gang. De får du kjøpt på Panduro Hobby. Jeg kjøper mine i nettbutikken deres.

NB! Viktig!
Husk at du aldri, aldri skal stå og dosere dette direkte i akvariet! Får fisken en ufortynnet sky av middelet i fleisen, så dør de sannsynligvis.
Dette er ren syre, sterkt som fy, og det skal alltid blandes ut i vann i bøtter før du har det i akvariet.
Det skal jeg huske, takk for utfyllende forklaring.
Da skal jeg få bestilt meg noen pipetter.
Jeg regner med denne PH senkeren kan være det samme som vi bruker til dam ?
En flaske 1500g er nok til å senke ph 1 grad i 30.000l vann men pass på at du ikke senker mer en max 1 grad pr døgn i tillegg kan KH bli for lav . blir KH under 3 bør du bruke KH+

Dagens reklame
http://www.tropex.no/zen/index.php?main_page=index&cPath=420

Mvh Øivind
mona o
[QUOTE=Kjetil Hagen]Takk for tipset, da har jeg ml i forhold til liter å gå ut fra så får jeg prøve meg fram.

Søren, jeg skrev feil. Det er 1.75 ml jeg bruker, ikke 1.25.
Uansett, det er snakk om dråper og ml man skal bruke pr 10 eller 30 liter vann. Du trenger altså ikke stå med desilitermål eller kopper og dosere ph-syre
Det du trenger er pipetter slik at du får nøyaktig samme mengde hver gang. De får du kjøpt på Panduro Hobby. Jeg kjøper mine i nettbutikken deres.

NB! Viktig!
Husk at du aldri, aldri skal stå og dosere dette direkte i akvariet! Får fisken en ufortynnet sky av middelet i fleisen, så dør de sannsynligvis.
Dette er ren syre, sterkt som fy, og det skal alltid blandes ut i vann i bøtter før du har det i akvariet.

Selger de ikke pipetter på apoteket ?
Dere må jo tro jeg har røyka akvarieslam eller noe... men jeg hadde altså riktig på første svar ang. dosering og mengde eikebarkekstakt! :p
Dosen ER 1.25 ml eikebarkekstrakt pr 30 liter vann.

Jeg ser jo aldri på tallene på pipetten, jeg teller streker oppover. Derfor forvirringen Det er midt mellom første og andre målestrek på pipetten jeg tar etter, og i dag myste jeg for å se tallene som faktisk står ved disse strekene. Det står 1.0 og 1.5 og siden jeg tar midt mellom disse blir det altså 1.25.

Sorry for forvirringen her... :p

Til Kjetil ang. pipetter:
Nei, mitt lokale apotek kunne ikke lenger få tak i pipetter, og selv om jeg dro rundt til et par andre apotek på kjøpesentere o.l. i distriktet var det ingen som hadde. Så da bestemte jeg meg for å gjøre en bestilling hos Panduro Hobby, og bestille et lass med det samme (så jeg har en stund!)

Kan jo legge inn link til pipettene hos Panduro mens jeg først er i gang
5 pack med pipetter
De har ikke ubegrenset levetid, disse pipettene, for de revner i skjøten etter en tids flittig bruk. Men de holder altså en god stund, selv hos meg, som bruker slike hver eneste dag og flere ganger om dagen
mona o
Kan jo legge inn link til pipettene hos Panduro mens jeg først er i gang ;) [URLBLOCK1] De har ikke ubegrenset levetid, disse pipettene, for de revner i skjøten etter en tids flittig bruk. Men de holder altså en god stund, selv hos meg, som bruker slike hver eneste dag og flere ganger om dagen :)

Da var de bestilt, og litt til da
Takk for tipset
Tilfeldig bekjentskap
© Regin Kvittem
Reklame for plussmedlemskap