- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ph fra 8,5 til 5 på ett sekund!
Ph fra 8,5 til 5 på ett sekund!
Hjelpes altså at det går an. Jeg hadde en 65 liter til overs som har vært brukt til malawi og tropheus yngel. Karet var tømt for vann, men sanda var fortsatt i. Jeg tenkte å bruke det til noen små selskapsfisk, så jeg fylte det med vann og dro til byen og kjøpte noen fisk. Før jeg pakket ut fiskene så tok jeg en PH test, og den viste 8,5 og det er alt for høyt for vanlige fisker. Jeg hadde i en dæsj Tetra PH/KH minus (det er ikke språk som jeg forstår på flaska) som sagt, jeg hadde midlet i og rotet litt rundt for å blande det. Så tok jeg en ny PH test. Det var da i underkant av 5! Det var jo igjen alt for lavt, målet mitt var en PH på 7. Heldigvis, da jeg driver med tropheus hadde jeg Instant Cichlid salt som øker ph`n. Jeg hadde litt i karet, rørte rundt og tok en testet på nytt. Den var da litt høyere men ikke høy nok. Dette måtte jeg gjøre forsiktig i flere omganger til ph`n var perfekt. Kunne jo ikke gå for fort frem da ph`n raskt kunne stige for høyt igjen. Og endelig var jeg på 7 og kunne begynne å klimatisere fiskene. Men at det går an at den ph/kh minus får ned ph`n så dramatisk på bare et blunk. Effektiv er den ihvertfall...
Postet 18.04.09 kl 16:13
Jeg kjenner ikke til akkurat den du brukte, men av de jeg har prøvd har alle vært svært effektive. Jeg er på nivå med dråper og milliliter (pipette) når slikt doseres i 50 liter vann.
Virker ikke som om du hadde fisk i karet når du holdt på, så da gikk det jo greit. For fremtiden, om du må senke PH etter hvert vannbytte - ta senkningen i bøtte før du tømmer det i karet
Virker ikke som om du hadde fisk i karet når du holdt på, så da gikk det jo greit. For fremtiden, om du må senke PH etter hvert vannbytte - ta senkningen i bøtte før du tømmer det i karet
Postet 18.04.09 kl 16:19
Å bruke Instant Ciklide salt som ph buffer er ikke å anbefale spesielt når du skal ha vanlig selskapsfisk i. En del selskapsfisker tåler salt dårlig og siden Instant inneholder salt også, så er dette ingen god løsning.
Det du kan bruke er bikarbonat (Natron). Du kjøper 1 pose med Natron som du blander ut med 0,5 liter med vann og begynn å tilsett små mengder først.
Det jeg bruker for å senke ph verdien er Eikebarksekstrakt.
Det du kan bruke er bikarbonat (Natron). Du kjøper 1 pose med Natron som du blander ut med 0,5 liter med vann og begynn å tilsett små mengder først.
Det jeg bruker for å senke ph verdien er Eikebarksekstrakt.
Postet 18.04.09 kl 19:20
Det lønner seg ikke å dosere slike saker som "en dæsj"
Dette er noe man bør ta med litt mere nøyaktige målemetoder, og bruke pipette eller plastsprøyte. Da får du lik dosering hver gang. Man skal heller aldri stå og dosere direkte i akvariet! Viktig!
Du hadde ikke fisk der da du gjorde det, så det var ikke så farlig da, men med fisk i karet er det absolutt IKKE trygt. Ikke riktig uttynnet kan en sky av dette drepe fisk om de får det mot seg.
Det skal blandes ut i bøtter eller tønne med vann på forhånd.
Dette er noe man bør ta med litt mere nøyaktige målemetoder, og bruke pipette eller plastsprøyte. Da får du lik dosering hver gang. Man skal heller aldri stå og dosere direkte i akvariet! Viktig!
Du hadde ikke fisk der da du gjorde det, så det var ikke så farlig da, men med fisk i karet er det absolutt IKKE trygt. Ikke riktig uttynnet kan en sky av dette drepe fisk om de får det mot seg.
Det skal blandes ut i bøtter eller tønne med vann på forhånd.
Postet 18.04.09 kl 19:46
Flaska mi sto også på et annet språk, så jeg tenke bare "jaja, la oss prøve" og dryppa ned i karet. (Med fisker!!) Før i går kveld så jeg ikke dette med at det er livsfarlig for fiskene å dryppe ned direkte i karet, så jeg fikk jo totalpanikk! (helt nye fisker, trist om de skulle dø etter noen timer )
Men dagen etter var heldigvis alle der.
Men da har jeg lært for neste gang
Anbefaler ikke å gjøre dette selv om det gikk bra for meg den ene gangen. En feil bevegelse i akvariet fra fiskenes side, og de ville vært døde.
Men dagen etter var heldigvis alle der.
Men da har jeg lært for neste gang
Anbefaler ikke å gjøre dette selv om det gikk bra for meg den ene gangen. En feil bevegelse i akvariet fra fiskenes side, og de ville vært døde.
Postet 05.05.09 kl 15:31
Det hadde nok ikke spillt noen rolle om du forstod noe av det som stod heller.. For det kommer helt ann på hardheten du har i vannet, hvor fort ph forandrer seg. Har du ekstremt bløtt vann vil faktisk PH synke av at du puster på det (det er ikke en spøk) Har prøvd dette selv da vi hadde vann med under 1 i Gh og KH før. Hvis du tok et prøveglass fra springen og hadde oppi tetra PH test viste den 7,4. Hvis du blåste ned i glasset forandret ph seg til under 7 ganske raskt. De ørsmå mengdene med syre som ble dannet av co2 i pusten var nok.
Har du hardt vann vil du trenge en større "dæsj" for å rikke ph...
Så du må nok erfare hvor mye som trengs i ditt vann. Hvis de ikke har laget en tabell som viser dosering ved forskjellig KH
Har du hardt vann vil du trenge en større "dæsj" for å rikke ph...
Så du må nok erfare hvor mye som trengs i ditt vann. Hvis de ikke har laget en tabell som viser dosering ved forskjellig KH
Postet 05.05.09 kl 16:23