Kjøpte en flat fin stein her om dagen siden da har ph vær svært liten?

Kjøpte en nydelig flat stein her om dagen på ei akvarieforetning å siden da har jeg hatt lav ph, har itilegg puttet oppi en kalkstein men ingen bedring.

Kan steiner senke ph??

Eller kan det være at jeg nettop har kjøpt meg ny sticks å måle med?
De hadde ikke dråpe tester der jeg kjøpte det
Inaktiv bruker
Ja steiner kan senke ph og du bør helst ha dråpe tester. Hvor lav er ph`en foressten? Hadde vert kjekt å vite. Og korleis har fiskene det?
Strips kan vere unøyaktig så jeg ville helst ha valgt dråpe tester.
Du bør ta ut den nye flate steinen og la kalksteinen vere igjen får å regulere vannet. Viss ikke ph`en går opp da bør du fikse vannkjemien fort ellers er det bye bye til fiskene dine.
Hmm
Du kan jo si når jeg lar stiksen ligge lengre en det som står på bruksavisningen så blir ph på 8.

Men vist jeg går ut ifra 1 minutt som det skal være så ligger den på 7.2.

Så er det steinen eller er det bare stiksen som trenger å ligge lengre en det som står på bruksavisningen?

Fiskene har det kjempe bra ingen tegn på dårlig vannkvalitet.
Hmm
Ja jeg skal kjøpe dråpetester igjen blir aldri mere sticks forbanna møkk!!

De hadde bare sticks inne når jeg var der er ikke så stort utvalg her, men skal kjøpe dråetester igjen når jeg kjører til tromsø..
Hmm
Skal forklare meg litt bedre:P

Når stiksen har nådd 1 minutt er ph kommet opp til 7.2 men, lar jeg stiksen ligge i 2 minutter så er ph oppe på 8 akkurat slik jeg vil ha den.

Det jeg spørr om er at kanskje sticksen på ligge 1 minutt over bruksavisningstiden for å måle korrekt?

for har lest på tidlere tråder at sticksen må ligge eks 1 minutt over tiden for å måle korrekt no3..
Hva har du i kh da? Det kan hjelpe å vite det, hva som er mest sannsynlig at du har av de to ph-verdiene.

Men dette blir jo rene gjetteleken - kast inn håndkleet først som sist og kjøp deg dråpetester, du
Hmm
kh på testen var ganske høy husker ikke helt men 15+ mner jeg den låå på.
Hmm
Har tatt ut steinen.
Men nå kom jeg på en ting til jeg kjøpte meg 4 stk anabus planter samtidlig som steien å plantet nedi.

Kan plantene senke phen?
MadShadow
kh på testen var ganske høy husker ikke helt men 15+ mner jeg den låå på.

Oj.... ja da har du en ph på minst 8, sannsynligvis mye høyere...!
Hvorfor i all verden har du høy kh?

MadShadow
Har tatt ut steinen. Men nå kom jeg på en ting til jeg kjøpte meg 4 stk anabus planter samtidlig som steien å plantet nedi. Kan plantene senke phen?

Nei, absolutt ikke.
Hnmm
jeg husket feil, testet med 3 strips på rappen å alle 3 viste nesten ingen kh.
Men har tilsatt gradvisph pulver så når jeg dro fra jobb i mårrest var det 7.6 før jeg heiv i en bøtte som hatte stått over natta med ph pulver så regner med at den ligger på rundt 8 nå.

Nå er saken bare å få stabilisert denn igjen har aldri hatt problem med ph tidligere.
Så får jeg bare håpe at ikke ph har rast igjen til jeg kommer hjem Men håper det har fikset seg nåå..

Skal ta å bytte ut sanden i akvariet mitt med kalksand, å litt flere kalkstener etterhvert så det holder seg mere stabil.

Fikk 1 tips fra en på nettby som ligger på samme ph som eg i kranvannet å han bruker en type kalk blås sand å mye kalkstein å han ligger på 8 ph slik jeg vil ligge på.
Dette er bare min mening, men... fiskene takler stabile verdier noe utenfor trivselsverdiene langt bedre enn stadig skiftende verdier.

Siden du måler med strips, som ikke er til å stole på, ville jeg heller latt vannverdiene være som de er frem til du får tak i skikkelige dråpetester, fremfor å drive med diverse tilsetninger når du ikke har mulighet til å måle nøyaktig påvirkning.

Som sagt, bedre at PH er noe for lav for dine fisk, enn at verdiene hopper opp og ned, eller at økning/senkning foretas for raskt
Tilfeldig bekjentskap
© Gyrid Steen
Reklame for plussmedlemskap