Ammoniakk

Kan steiner i karet gjøre at ammoniakken skyter i været??
Nja.. Jeg vil vel si nei, sånn med en gang.. Men kanskje hvis den er kalkholdig.. Med høyere PH kan jo Nitrifikasjonsprosessen reverseres sies det. Har aldri opplevd dette selv. Har du målt ph, eller misstenker at stenene kan inneholde kalk?
Hmm.. Kjøpte noen slike hull kalksteiner i Sverige når vi var der. Hadde også oppi noe naturstein igår og målte sef. ikke i karet før idag, men verdiene var slike:

PH: 8,3
No2: 0
No3: 10
NH4: 2-3

Syntes det var uhørt mye NH4 og da blir jeg bekymret. Hadde vannbytte på ca 40% lørdag kveld og tok et på ca 40-50% ikveld. Målte igjen isted og fikk mer normale verdier (NO3: 0 og NH4 0,2).
Jeg er jo litt urolig for forestående helg og vannverdier. Skal måle igjen i morgen da karet har "satt" seg litt igjen. Vil ikke miste troffene og hestenesene mine lissom.

Jeg måler ikke NO3 og NH4 hver uke, men når jeg føler at det er noe som ikke er riktig. Vanligvis måler jeg PH og NO2 samt GH og KH innimellom.
Vannbytte er på ca 30-40% hver lørdag.
De fleste fisker vil ikke like slike verdier over tid.. Nesten ingen fisker tåler mer enn 5ppm i mer enn noen få timer
pH og ammoniakk henger i hvert fall sammen

Jo høyere pH er over 7, desto mer ammoniakk dannes

JBL-testen jeg bruker har en skala som følger med og som viser faren ved forskjellig pH-verdier

Ved pH 7,5 må man opp i 2,0 før vannet er giftig, men ved pH 8,2 er det fare allerede ved 0,2

Hvis steinene påvirker pH er det mye mulig de er årsaken til ammoniakkøkningen, hvis du ikke har satt inn nye fisker, renset filteret e.l.

Tror jeg ville målt pH i kranvannet og lagt steiene i en liten bøtte vann for å se om de påvirker pH.

Eventuelt målt før nå etter de kraftige vannbyttene og sammenlignet med 8,3 som du målte sist.

Er jo ikke bra for fiskene med raske svingninger i pH, heller
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Noer
Reklame for plussmedlemskap