- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Ulogisk ph??
Ulogisk ph??
Har 10 akvarie.
Springvannet har PH 8.
I storkaret på 1000 liter så har eg ikkje sjekket ph osv siden eg satte det opp, dvs 1 år siden. Det har gått fisk der heile tiden, og plantene har vokst imponerende bra i forhold til dei andre akvariene..
No i kveld målte eg PH og KH for å ha noko å samanlikne verdiene mot sidan eg skal sette inn heimelaga CO2 opplegg der.
Blei då passe overrasket når PH var 6, og KH ca 6!!
I alle dei andre akvariene, og fortsatt i springen, så er PH 8!
Eg har ikkje tilsett noko spesielt i akvarie.
Der er kun ein rocky mountain bakgrunn, grus, planter og fisk. 2 store utvendige filter.
Er det nokon som har ide på kva som kan gjere at phen er så lav her i forhold til dei andre akvariene? (Grus osv er akkurat samme type som dei andre karene har, eg ser sjølv ingen forskjell på noko av innholdet..)
Forstår lite, håper det er kloke hoder som svarer her!
Springvannet har PH 8.
I storkaret på 1000 liter så har eg ikkje sjekket ph osv siden eg satte det opp, dvs 1 år siden. Det har gått fisk der heile tiden, og plantene har vokst imponerende bra i forhold til dei andre akvariene..
No i kveld målte eg PH og KH for å ha noko å samanlikne verdiene mot sidan eg skal sette inn heimelaga CO2 opplegg der.
Blei då passe overrasket når PH var 6, og KH ca 6!!
I alle dei andre akvariene, og fortsatt i springen, så er PH 8!
Eg har ikkje tilsett noko spesielt i akvarie.
Der er kun ein rocky mountain bakgrunn, grus, planter og fisk. 2 store utvendige filter.
Er det nokon som har ide på kva som kan gjere at phen er så lav her i forhold til dei andre akvariene? (Grus osv er akkurat samme type som dei andre karene har, eg ser sjølv ingen forskjell på noko av innholdet..)
Forstår lite, håper det er kloke hoder som svarer her!
Postet 07.05.09 kl 22:30
Postet 07.05.09 kl 23:53
Geir Kristiansen[QUOTE=Rune Ness] Blei då passe overrasket når PH var 6, og KH ca 6!!
Da har du 3 * 6 * 10 ^ (7-6) = 180 mg/liter med CO2 i karret hvilket jeg nekter å tro. Det er noe som er feil med målingene.
Med kH 6 er det plent umulig å ha pH 6 med mindre man pøser på med CO2.
Så enig.
Helt klart noe feil med målingene.
Postet 08.05.09 kl 07:04
Har målt igjen, og får samme resultat. Når eg måler på samme måte i andre akvarier eller i springen så får eg rette målinger......
eg forstår ingenting..
Men for å få bekrefta ein ting, når eg måler KH med Tetra dråpetest, så er det slik:
5ml vann i beholder
1 dråpe KH
Rist forsiktig
Vent 20 sek
Drypp deretter 1 og 1 dråpe til dei 5ml er gule. Antall dråper når vannet er gult = KH?
Stemmer dette?
eg forstår ingenting..
Men for å få bekrefta ein ting, når eg måler KH med Tetra dråpetest, så er det slik:
5ml vann i beholder
1 dråpe KH
Rist forsiktig
Vent 20 sek
Drypp deretter 1 og 1 dråpe til dei 5ml er gule. Antall dråper når vannet er gult = KH?
Stemmer dette?
Postet 08.05.09 kl 15:35
Rune NessHar målt igjen, og får samme resultat. Når eg måler på samme måte i andre akvarier eller i springen så får eg rette målinger...... eg forstår ingenting.. Men for å få bekrefta ein ting, når eg måler KH med Tetra dråpetest, så er det slik: 5ml vann i beholder 1 dråpe KH Rist forsiktig Vent 20 sek Drypp deretter 1 og 1 dråpe til dei 5ml er gule. Antall dråper når vannet er gult = KH? Stemmer dette?
Det stemmer ganske bra, bortsett fra at du trenger ikke vente 20sek. Bare riste litt så det får blandet seg ut.
Vist du vil ha en enda mer nøyaktig måling kan du bruke 10ml vann i beholderen og regne en og en dråpe som 0.5
Vannet skal gå fra blått til gult ja.
Postet 08.05.09 kl 15:38
Endret: 08.05.09 kl 15:38
Vente så lenge som 20 sek, står det at man skal det? Mellom hver dråpe altså? Det gjør aldri jeg. Jeg bare rister lett, sjekker fargen et øyeblikk (i tilfelle den har tenkt å endre seg), og så drypper jeg en ny dråpe.
Nå kan det jo hende du har et eller annet i akvariet det er snakk om, som lurer testene dine. Dråpetester pleier å gi et ganske reellt bilde av ting, men de er billigtester, ikke proffutstyr :p Så helt ufeilbarlige er de vel ikke, tenker jeg.
Hvilken kh-verdi har du i de andre akvariene dine? Og i kranvannet?
Nå kan det jo hende du har et eller annet i akvariet det er snakk om, som lurer testene dine. Dråpetester pleier å gi et ganske reellt bilde av ting, men de er billigtester, ikke proffutstyr :p Så helt ufeilbarlige er de vel ikke, tenker jeg.
Hvilken kh-verdi har du i de andre akvariene dine? Og i kranvannet?
Postet 08.05.09 kl 15:39
Endret: 08.05.09 kl 15:42
mona:
Slik eg forstår testen så er det først 1 dråpe, så vente i 20 sek og deretter 1 og 1 dråpe fortløpende......
blir dette feil?
Innholder i akvariet er identisk med alle andre, utenom bakgrunnen. Men eg kan ikkje fatte at den skal ha så mykje og sei..?
Eg bytter 50% vann annakvar veke, og vannet i springen er som sagt ph 8......
Slik eg forstår testen så er det først 1 dråpe, så vente i 20 sek og deretter 1 og 1 dråpe fortløpende......
blir dette feil?
Innholder i akvariet er identisk med alle andre, utenom bakgrunnen. Men eg kan ikkje fatte at den skal ha så mykje og sei..?
Eg bytter 50% vann annakvar veke, og vannet i springen er som sagt ph 8......
Postet 08.05.09 kl 15:41