Lavt co2 nivå

Hei.

Jeg er relativt ny i akvariumsverdenen. For 4 uker sia visste jeg ikke hva et akvariumsfilter var engang, men etter å ha sitti her og lest gud vet hvor mange artikler og foruminnlegg har jeg sugd til meg mer kunnskap enn jeg gjorde i løpet av barneskolen, ungdomskolen og videregående tilsammen:P Men utlært er jeg langt ifra.

Kan begynne med å nevne at jeg har et nytt juwel akvarium på 120l. Her har jeg og samboeren laget en fiskesuppe med gulltetraer, molly, sverddrager, platy og ancistrus. Har i ettertid søkt litt i fiskebasen her og ser at gulltetraene skiller seg litt ut fra resten av gjengen når det kommer til ønsket vannverdier. Jeg har dog kommet frem til at de optimale verdiene som gagner de fleste fiskene vil være en ph mellom 7.0-7.5 og en gH på 10-12.

For å se hvordan verdiene var i akvariumet kjøpte vi inn tetras dråpetester. Disse viste en ph på mellom 7.5-8.0 (var litt vanskelig å matche fargen helt 100%). Videre fikk vi en GH på 6 og en kH på 6. Dette tilsvarer jo da bortimot 2 stuslige co2 mg/l. Målte ph på ny neste dag, da syntes fargen på væsken å være mye likere tilsvarende 7.5 på fargekartet. Dvs en co2 verdi på 6 mg/l. Fremdeles nokså lite, eller?

Jeg har montert en slik lang brusestein under grusen i bunnen av akvariet for syns skyld. Synes det er veldig fint med en lang rekke med luftbobler som flyter rolig oppover Klar over at dette vil redusere co2 nivået, men denne står på så få timer om dagen at jeg tviler på at den utgjør store forskjellen. Ikke lager de få boblene noen voldsom bevegelse i vannoverflaten heller.

Har sett på noen slike co2 systemer. Men ønsker ikke å ha slike digre co2 beholdere stående i stua her. Da er hjemmelaget co2 system mer fristende. Men er det nok med en 1.5l flaske til ett 120l akvarium isåfall? Hvis vi må ty til bensinkanner så kan vi jo likesågodt ha en slik co2 beholder stående.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre for å få opp co2 nivået litt? Har sett noen slike co2 tabletter på webzoo, men har forstått det slik at disse ikke er den beste investeringa.
Jeg anbefaler deg å vente med co2 til du virkelig vet hva du driver med. co2 kan fort påvirke KH som igjen påvirker PH og det kan gå galt med tanke på fiskene dine.

For å få nytte av co2 må du også ha skikkelige lysrør, jeg vet ikke hva du har?
Ellers er co2 veldig fint til planteakvarier.

Lykke til med det du finner ut!=)
Takk for svar.

Jeg har lest såpass mye om dette så jeg føler jeg forstår den grunnleggende teorien bak dette med å endre vannverdier. Spørsmålet er vel om det fungerer like godt i praksis:P Eneste måten å lære dette på er jo å prøve og forhåpentligvis ikke feile

Jeg har forstått at uansett hva man tilsetter vannet for å endre vannverdier så må det gjøres med omhu. Så her vil jeg uansett gå svært forsiktig frem og bruke lang tid. Hvis tilsetter co2 og kh/ph forhøyende midler i svært små doser om gangen så bør det vel gå greit. Det vanskelige blir jo å regulere hvor mye co2 jeg slipper til uten å ha noe fancy utstyr med dråpetellere osv. Så spørsmålet blir om det er noen måte å få gjort dette på uten slikt utstyr? Og er det i det heletatt nødvendig? Fiskene har jo ikke vondt av at co2 nivået er så lavt som det er, men jeg tenker mer på plantene som er i karet.

Har et godt innkjørt 19 liters akvarium stående her og. Kan jo bruke dette som testkar og bruke det vannet når verdiene der er gode.
Du kan umulig ha mer enn knappe 3mg/l Co2 i akvariet ditt uten å tilsette Co2 utenfra. Rett og slett fordi akvariet ditt er en åpen konteiner som vil oppnå gasslikevekt med omgivelsene(atmosfæren).
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm

Denne siden har både kalkulator og diagram for co2 nivå. Med pH 7.5 og KH 6 har du ca 5.6 ppm co2 dersom det ikke er andre buffere en karbonater i vannet.

Det er ikke vanskelig med co2 og du virker som du har lest nok til å starte, men før du gjør det så burde du måle for fosfater i vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap