Filterguffe

Mulig at dette er et veldig dumt spørsmål, men jeg prøver lell Har akkurat startet opp et Malawikar - uten fisk enda selvfølgelig. Men jeg har lyst til å prøve den "filtergreieguffa" som mange av dere snakker om for å få fortgang på gode vannverdier. Hvordan teknisk gjør jeg det? Vrir opp svampene fra mitt andre innkjørte kar rett oppi vannet til Malawikaret eller hur? Har ikke helt skjønt det... Eller tar jeg å slammer litt av bunnen på det gamle karet og heller det oppi? Nå er jeg spent på svara...!
Jeg tar filteret opp fra et annet kar og klemmer ut gugga opp i filteret til det nye filteret. Jeg har nå gjort det 2 x og det har fungert veldig bra .
Det er i filteret de gode bakteriene sitter - i den brune gugga du ser om du sjekker filtersvampene i det innkjørte filteret ditt.

Derfor: Enten tar du noen desiliter vann, og skviser svampene godt i det vannet, omtrent som når du renser filteret. Det brun-svarte vannet tømmer du rett oppi det nye filteret.

Eller så skviser du de "møkkete" svampene rett oppå de nye svampene.

Samma hvordan du gjør det - bare den brune gugga blir flyttet fra det innkjørte filteret og over i de nye filtersvampene
Flotte greier - tusen takk!!! Da var det bare til å brette opp ermene )
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap