- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrittdannelse i utvendig filter?
Nitrittdannelse i utvendig filter?
Har medisinert mot finneråte, stengte derfor ute den utvendige pumpeketsen i 4-5 dager. Idag når alle medisinrester var borte skiftet jeg vann og startet den utvendige pumpen. Målte 0,1 i nitritt før jeg byttet vannl. Men 4-5 timer senere var nivået helt oppe på 0,6-0,7.
Lurer på om filterbakteriene har krepert mens kretsen var stengt ute. Hva skjer hvis bakteriene dør i en lukket beholder? Dannes det nitritt da?
Hva skal jeg gjøre? La pumpa gå og håpe på det beste? Eller gjøre pumpa helt ren? (Da har jeg ihvertfall ingen bakterier)
Håper på rask hjelp, fiskene tåler ikke dette lenge. (Skifter 70% av vannet for å holde dem i live)
Kan det utvendige filteret stå i mørket? Eller må det ha lys?
Lurer på om filterbakteriene har krepert mens kretsen var stengt ute. Hva skjer hvis bakteriene dør i en lukket beholder? Dannes det nitritt da?
Hva skal jeg gjøre? La pumpa gå og håpe på det beste? Eller gjøre pumpa helt ren? (Da har jeg ihvertfall ingen bakterier)
Håper på rask hjelp, fiskene tåler ikke dette lenge. (Skifter 70% av vannet for å holde dem i live)
Kan det utvendige filteret stå i mørket? Eller må det ha lys?
Postet 27.06.09 kl 15:23
Endret: 05.07.09 kl 20:57
Det som har skjedd her er at bakteriene som bryter ned nitrit har dødd, grunnet mangel på sirkulasjon og O2. Et filter må aldrig skrues av i lengre perioder
Her må du bare rense all filtermasse for å fjerne døde bakterier, deretter så bør du ta et kraftig vannbytte. Du må også belage deg på å bytte en del vann de nermeste 3 ukene til bakteriekulturen får bygd seg opp på nytt.
Her må du bare rense all filtermasse for å fjerne døde bakterier, deretter så bør du ta et kraftig vannbytte. Du må også belage deg på å bytte en del vann de nermeste 3 ukene til bakteriekulturen får bygd seg opp på nytt.
Postet 27.06.09 kl 15:39
Leit det her.
Etter 3-4 dager er jeg sikker på at filterbakteriene er døde ja.
Sette den igang igjen i et akvarium er IKKE å annbefale .....!!
Det du kan gjøre og BØR gjøre er å vaske/skylle den utvendige pumpa godt i rent kranvann/akvarievann.
Hvis du har et annet akvarium, eller kjenner en annen som har et akvarium, eller er det helt krise en akvariebutikk, ta kontakt med en gang.
Ha med deg filtermediet fra den utvendige pumpa du nå har gjort rent.
LÅN filterbakterier fra en av overstående forslag, gjøres slik:
Lukk opp pumpa du skal "låne" fra, ta litt akvarievann i en bøtte, legg filtermedie fra "lånepumpe/filtermedie" og din reine filtermedie sammen
Skvis og skyll det godt sammen.Gni de godt mot hverandre. Pass på at du dynker og presser filterguffe inn i ditt filtermedie.
På denne måten får du instant friske filter bakterier som du kan bruke i ditt akvarie. Gå hjem og gjør dette:
Bytt nå min 50% av vannet ditt i ditt akvarium, sett igang pumpa med de "lånte" filterbakteriene, bytt så min 50% av vannet i 3 dager i strekk, deretter ca 30% annhver dag i en uke. Allt dette mens du tar NO2 test hver dag, gjerne 2-3 ganger om dagen for å følge med.
Er nitritt nivået veldig høyt, ta ut fisken som nå er i karet, ha de oppi en bøtte/balje med en luftestein i,pass på å dekke til toppen så ikke fisken hopper ut.
Bytt vann ca 50% hver dag i bøtta/balja med fisk. Og IKKE fore mens de er der, med en gang du ser at nitrittnivået i hovedkaret ditt synker og stabiliserer seg på lave verdier , ha fisken tilbake i karet.
Lykke til
EDIT:
Neste gang du må skru av eller flytte pumpa/filteret ditt , gjør følgende:
Ta en bøtte med akvarievann,fyll halvegs opp, sett så innsug og utblås fra pumpa nedi bøtta,teip/fest slangene så de ikke faller av/ut. Start pumpa,la den stå på.
På denne måten beholder du de viktige filterbakteriene i live, og en slipper slike drastiske tiltak som jeg har beskrevet over....shit happens ....
Etter 3-4 dager er jeg sikker på at filterbakteriene er døde ja.
Sette den igang igjen i et akvarium er IKKE å annbefale .....!!
Det du kan gjøre og BØR gjøre er å vaske/skylle den utvendige pumpa godt i rent kranvann/akvarievann.
Hvis du har et annet akvarium, eller kjenner en annen som har et akvarium, eller er det helt krise en akvariebutikk, ta kontakt med en gang.
Ha med deg filtermediet fra den utvendige pumpa du nå har gjort rent.
LÅN filterbakterier fra en av overstående forslag, gjøres slik:
Lukk opp pumpa du skal "låne" fra, ta litt akvarievann i en bøtte, legg filtermedie fra "lånepumpe/filtermedie" og din reine filtermedie sammen
Skvis og skyll det godt sammen.Gni de godt mot hverandre. Pass på at du dynker og presser filterguffe inn i ditt filtermedie.
På denne måten får du instant friske filter bakterier som du kan bruke i ditt akvarie. Gå hjem og gjør dette:
Bytt nå min 50% av vannet ditt i ditt akvarium, sett igang pumpa med de "lånte" filterbakteriene, bytt så min 50% av vannet i 3 dager i strekk, deretter ca 30% annhver dag i en uke. Allt dette mens du tar NO2 test hver dag, gjerne 2-3 ganger om dagen for å følge med.
Er nitritt nivået veldig høyt, ta ut fisken som nå er i karet, ha de oppi en bøtte/balje med en luftestein i,pass på å dekke til toppen så ikke fisken hopper ut.
Bytt vann ca 50% hver dag i bøtta/balja med fisk. Og IKKE fore mens de er der, med en gang du ser at nitrittnivået i hovedkaret ditt synker og stabiliserer seg på lave verdier , ha fisken tilbake i karet.
Lykke til
EDIT:
Neste gang du må skru av eller flytte pumpa/filteret ditt , gjør følgende:
Ta en bøtte med akvarievann,fyll halvegs opp, sett så innsug og utblås fra pumpa nedi bøtta,teip/fest slangene så de ikke faller av/ut. Start pumpa,la den stå på.
På denne måten beholder du de viktige filterbakteriene i live, og en slipper slike drastiske tiltak som jeg har beskrevet over....shit happens ....
Postet 27.06.09 kl 15:44
Endret: 27.06.09 kl 15:55
Du skrudde av det eneste filteret i karet i flere dager? Eller hadde du et innvendig filter som gikk som en reserveløsning. Hvis førstnevnte er tilfellet, er alle bakterier døde, og da filteret ble started igjen spydde det ut alle disse bakteriene til karet, og døde, råtnende bakterier har gitt deg nitritt.
Filteret må rengjøres, og jeg håper du har et annet filter i et annet kar som du kan bruke til å kickstarte dette filteret med igjen. (Bare gni den innkjørte svampen grundig mot svampen i det rengjorte, utvendige filteret.)
Filteret må rengjøres, og jeg håper du har et annet filter i et annet kar som du kan bruke til å kickstarte dette filteret med igjen. (Bare gni den innkjørte svampen grundig mot svampen i det rengjorte, utvendige filteret.)
Postet 27.06.09 kl 15:48
Mener du at nitritten kommer fra de døde bakteriene i filteret? Eller Dannes det nitritt "naturlig" fordi det ikke er bakterier der?
Tror det må være førstnevnte, Ellers kunne ikke nitrittnivået økt så raskt på 500 liter med relativt lite fisk?
Ser ut til at mitt forsøk på å spare filterbakterier under medisinering var mot sin hensikt. Ikke bare er bakteriene døde, jeg har laget en "nitrittbombe" i tilleg
Er det mulig å "Transplantere" filterbakterier fra et annet kar/filter?
Takk for hjelpen!
Tror det må være førstnevnte, Ellers kunne ikke nitrittnivået økt så raskt på 500 liter med relativt lite fisk?
Ser ut til at mitt forsøk på å spare filterbakterier under medisinering var mot sin hensikt. Ikke bare er bakteriene døde, jeg har laget en "nitrittbombe" i tilleg
Er det mulig å "Transplantere" filterbakterier fra et annet kar/filter?
Takk for hjelpen!
Postet 27.06.09 kl 16:01
Postet 27.06.09 kl 16:09
Kjetil EriksenMener du at nitritten kommer fra de døde bakteriene i filteret? Eller Dannes det nitritt "naturlig" fordi det ikke er bakterier der? Tror det må være førstnevnte, Ellers kunne ikke nitrittnivået økt så raskt på 500 liter med relativt lite fisk? Ser ut til at mitt forsøk på å spare filterbakterier under medisinering var mot sin hensikt. Ikke bare er bakteriene døde, jeg har laget en "nitrittbombe" i tilleg :( Er det mulig å "Transplantere" filterbakterier fra et annet kar/filter? Takk for hjelpen! :)
Les svaret til Mvjnz og meg over, der står det beskrevet åssen du overfører nye friske bakterier til ditt filter.
Postet 27.06.09 kl 16:10
Fikk svar før jeg var ferdig med innlegget Tusen takk for hjelpen.
Har en ganske stor innvendig pumpe som gikk under medisineringen. Lurer på om bakteriene i denne er i live ennå? Medisinerte med under laveste dose, er det mulig for bakteriene å overleve det? (Tetra general tonic)
Sjekket Nitrittnivå flere ganger under medisineringen nivået var alltid mellom 0,025 og 0,1 (vanskelig å skille nyansene på skalaen) Nivået var ihverfall ikke over 0,1.
Tyder ikke dette på at kulturen i det innvendige filteret er mer eller mindre inntakt? Filterelementene i den utvendige pumpa lukter skarpt, mens elementene i den innvendige lukter "jord" slik de pleier.
Tar jeg helt feil, eller er dette indikasjoner på at det fortsatt er liv i kulturen?
Forresten utrolig korttenkt av meg å stanse gjennomstrømmingen på pumpa (stengte til og med ventilene). Måtte jo gå galt.
Har en ganske stor innvendig pumpe som gikk under medisineringen. Lurer på om bakteriene i denne er i live ennå? Medisinerte med under laveste dose, er det mulig for bakteriene å overleve det? (Tetra general tonic)
Sjekket Nitrittnivå flere ganger under medisineringen nivået var alltid mellom 0,025 og 0,1 (vanskelig å skille nyansene på skalaen) Nivået var ihverfall ikke over 0,1.
Tyder ikke dette på at kulturen i det innvendige filteret er mer eller mindre inntakt? Filterelementene i den utvendige pumpa lukter skarpt, mens elementene i den innvendige lukter "jord" slik de pleier.
Tar jeg helt feil, eller er dette indikasjoner på at det fortsatt er liv i kulturen?
Forresten utrolig korttenkt av meg å stanse gjennomstrømmingen på pumpa (stengte til og med ventilene). Måtte jo gå galt.
Postet 27.06.09 kl 16:31
Postet 27.06.09 kl 16:38
Det stemmer, men fikk høre her inne fra flere hold at denne med. tok livet av det som var av bakterier. Både snille og slemme.
Da kan jeg vel gå ut ifra at filterbakteriene i den innvendige pumpen er intakt, og at dette egentlig ikke er et problem. PUH!
Skiftet 70 % av vannet (Vannet i springen er nesten forenelig med de ønskede verdier).
Nitrittnivået er helt nede på 0,025. Fiskene oppfører seg nå som normalt og alt ser bra ut.
Gjorde rent det utv. filteret med skikkelig varmt vann, det står nå i dusjen og pumper vann fra springen for å få det helt rent, etterpå overfører jeg så mye bakterier som mulig fra det andre filteret...
Kutter ut mating i et par dager og skifter vann hver dag, så er vel katastrofen avverget?
Stillestående vann med mye bakterier som får verken lys eller oksygen, vil over tid også danne ammoniakkforbindelser (Ifølge boka mi)
Det forklarer den skarpe lukta i filteret. Heldigvis er det ikke målbare utslag på ammoniak.
Krysser fingrene for at dette går bra.
Takk for all hjelpen! Uten dere ville det gått galt.
Da kan jeg vel gå ut ifra at filterbakteriene i den innvendige pumpen er intakt, og at dette egentlig ikke er et problem. PUH!
Skiftet 70 % av vannet (Vannet i springen er nesten forenelig med de ønskede verdier).
Nitrittnivået er helt nede på 0,025. Fiskene oppfører seg nå som normalt og alt ser bra ut.
Gjorde rent det utv. filteret med skikkelig varmt vann, det står nå i dusjen og pumper vann fra springen for å få det helt rent, etterpå overfører jeg så mye bakterier som mulig fra det andre filteret...
Kutter ut mating i et par dager og skifter vann hver dag, så er vel katastrofen avverget?
Stillestående vann med mye bakterier som får verken lys eller oksygen, vil over tid også danne ammoniakkforbindelser (Ifølge boka mi)
Det forklarer den skarpe lukta i filteret. Heldigvis er det ikke målbare utslag på ammoniak.
Krysser fingrene for at dette går bra.
Takk for all hjelpen! Uten dere ville det gått galt.
Postet 27.06.09 kl 17:14
Postet 27.06.09 kl 17:20
Postet 27.06.09 kl 18:51
Det er vanskelig å si om det er nok til å unngå nitritt, bakterier er jo usynlige for det blotte øye, vet du
Men det er iallefall en "start-kultur". Bakterier formerer seg fort, de mangedobler seg på timer og dager. Du trenger altså ikke vente like lenge på at filteret skal ha en fungerende bakteriekultur oppe og går, som du ville måttet vente på om du ikke hadde kickstartet det.
Håper ikke den svampen du viste som hører hjemme i det utvendige filteret ditt lå lenge slik i friluft Husk at bakteriene ikke tåler tørke heller. De er levende organismer som har noen grunnleggende behov; jevn sirkulasjon av oksygenrikt vann.
Jeg kan ikke dy meg for å spørre.... jeg kreperer av nysgjerrighet. Hva i all verden tenkte du på som SLO AV et filter i så lang tid? Det er jo klart at bakteriene dør av det. Du har vel vært medlem her lenge nok og lest såpass mye her, til å ha fått med deg det at et filter aldri må stå avstengt så lenge? Et filter må være i gang 24 timer i døgnet, og ikke slås av annet enn for noen minutter/halvtime - som f.eks. for nødvendig vedlikehold og rens.
Men det er iallefall en "start-kultur". Bakterier formerer seg fort, de mangedobler seg på timer og dager. Du trenger altså ikke vente like lenge på at filteret skal ha en fungerende bakteriekultur oppe og går, som du ville måttet vente på om du ikke hadde kickstartet det.
Håper ikke den svampen du viste som hører hjemme i det utvendige filteret ditt lå lenge slik i friluft Husk at bakteriene ikke tåler tørke heller. De er levende organismer som har noen grunnleggende behov; jevn sirkulasjon av oksygenrikt vann.
Jeg kan ikke dy meg for å spørre.... jeg kreperer av nysgjerrighet. Hva i all verden tenkte du på som SLO AV et filter i så lang tid? Det er jo klart at bakteriene dør av det. Du har vel vært medlem her lenge nok og lest såpass mye her, til å ha fått med deg det at et filter aldri må stå avstengt så lenge? Et filter må være i gang 24 timer i døgnet, og ikke slås av annet enn for noen minutter/halvtime - som f.eks. for nødvendig vedlikehold og rens.
Postet 27.06.09 kl 19:56
Postet 27.06.09 kl 19:58
XplodeEttersom du har ett fungerende innvendig filter burde du egentlig ikke overføre noen bakterier for dem kommer av seg selv uansett etter 2-3 uker eller kortere tid
Hva er det for noe tull da? "Burde egentlig ikke"...??
Fyren har et innvendig filter i et kar som rommer flere hundre liter vann. Det er selvfølgelig alt for lite, og nitritt oppstår.
Det er klart at å kickstarte det utvendige filteret vil hjelpe og spare inn masse tid på å få en fungerende bakteriekultur i det!
Postet 27.06.09 kl 20:00
Postet 27.06.09 kl 20:26
mona oJeg kan ikke dy meg for å spørre.... jeg kreperer av nysgjerrighet. Hva i all verden tenkte du på som SLO AV et filter i så lang tid? Det er jo klart at bakteriene dør av det. Du har vel vært medlem her lenge nok og lest såpass mye her, til å ha fått med deg det at et filter [B]aldri[/B] må stå avstengt så lenge? Et filter må være i gang 24 timer i døgnet, og ikke slås av annet enn for noen minutter/halvtime - som f.eks. for nødvendig vedlikehold og rens.
Godt spørsmål
Lang historie, men her er den.
Skulle bare slå det av for en kort stund, for jeg trodde G. Tonic kverka alt som heter bakterier.
Hadde hørt historier om at fiskene kunne få en sjokkreaksjon og omkomme av G.tonicen (vissnok hvis tonicen var lagret varmt eller lyst over lengre tid, eller var gammel). Så jeg tenkte å se an reaksjonen til fiskene i noen minutter.
Da fiskene ikke så ut til å mislike det i det hele tatt, skulle jeg kjøre 5 dagers kur. (Uten utv.. filter) Filteret skulle etter intensjonen sirkulere i en gullfiskbolle. Vannhastigheten ble for stor i bollen og hele innholdet snurret rundt som i en vaskemaskin. (med fisk) Stoppet derfor pumpen igjen og fikk omplassert fiskene hos en venn.
Måtte dra hastetur til Ålesund (jobb)
på noe som jeg ble forespeilet var maks et par timers jobb (opp og ned samme dag). Stressa sånn med å nå flyet at jeg glemte å starte pumpa, glemte i tillegg å legge ut nøkkel til fiskepasseren.
Da oppdraget ble 3 dager istedet for 1 og ingen kom seg inn i leiligheten ble filteret stående.
Men jeg var ikke klar over at filterbakteriene døde i løpet av timer. Heller ikke at det som sto i pumpa ble til mix av ammoniak og nitritt på kort tid.
Filteret var også rengjort for få uker siden og var nesten ikke skittent (max 10% av kapasiteten)
Trodde i min domskap at det gikk bra og stoppe det i noen timer, men når timer ble til dager skjønte jeg og at bakteriene var døde
Men at det som sto i pumpa skulle forgifte hele karet ante jeg ikke. Trodde at bakteriekulturen ville gjennopstå etterhvert, og at noen døde bakterier ikke gjorde stor skade.
Så feil kan man ta
Vil bakteriene i den innvendige pumpa også dø om den stanses for lenge? Hvis vannet er helt stillestående?
Hvorfor stiger ikke nitrittnivået i gullfiskbollen egentlig?
2 fisker som eter og driter konstant i noen få liter stillestående vann. Men nitritt er og blir null.
Mye jeg ikke forstår
Postet 27.06.09 kl 22:36
Postet 27.06.09 kl 22:46
Nitrosomonas bakterier bryter ned amoniakk-ammonium (bla. fiskens avfalls stoffer/matrester) til nitritt, videre gjør Nitrospira bakterien om nitritt til nitrat...som ex. plantene kan nyttegjøre seg av.
Det som blir igjen da i vannet av avfallstoffer må fjernes ved regelmessige vannbytter.
Disse verdifulle bakteriene er helt og holdent avhengig av regelmessig oksygen for at syklusen kan fullføres. Hvis en pumpe/filter stoppes vil disse bakteriene snart gå tom for luft...det begynner fort, vi snakker om 1-2 timer. Dør disse vil vi få et filterkrasj og organismer og dyr som er avhengig av oksygen vil begynne å dø.
Det som blir igjen da i vannet av avfallstoffer må fjernes ved regelmessige vannbytter.
Disse verdifulle bakteriene er helt og holdent avhengig av regelmessig oksygen for at syklusen kan fullføres. Hvis en pumpe/filter stoppes vil disse bakteriene snart gå tom for luft...det begynner fort, vi snakker om 1-2 timer. Dør disse vil vi få et filterkrasj og organismer og dyr som er avhengig av oksygen vil begynne å dø.
Postet 27.06.09 kl 23:28
Virker som du har peiling på dette, noen ting jeg lurer på;
Antar at Nitrospira bakteriene lever i filtrene, men hvor lever Nitrosomonas bakterien? I vannet?
Kan denne bakterien forsvinne slik at ammonium ikke brytes ned til nitritt?
Hva er det egentlig som i første omgang omgjør proteinene til ammonium?
Antar at Nitrospira bakteriene lever i filtrene, men hvor lever Nitrosomonas bakterien? I vannet?
Kan denne bakterien forsvinne slik at ammonium ikke brytes ned til nitritt?
Hva er det egentlig som i første omgang omgjør proteinene til ammonium?
Postet 27.06.09 kl 23:52