- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Lukt fra gammelt filter.
Lukt fra gammelt filter.
Har kjøpt et brukt akvarium, som ble brukt til hagedamfisk,
og overvintring for dem.
Det luktet av filteret i pumpa som fulgte med.
Vannet har en dunst av denne lukten nå i den nystartede 180 literen.
Lukten setter seg også på fingrene når man stikker dem ned i vannet.
Kan dette ha noe å si for fremtidig fisk oppi der ?
Burde jeg bytte filter, evnt pumpe ?
Vil det gå seg til ved vannbytter ?
Ikke not nitritt.
Fine verdier på vannet ellers og 25 grader.
og overvintring for dem.
Det luktet av filteret i pumpa som fulgte med.
Vannet har en dunst av denne lukten nå i den nystartede 180 literen.
Lukten setter seg også på fingrene når man stikker dem ned i vannet.
Kan dette ha noe å si for fremtidig fisk oppi der ?
Burde jeg bytte filter, evnt pumpe ?
Vil det gå seg til ved vannbytter ?
Ikke not nitritt.
Fine verdier på vannet ellers og 25 grader.
Postet 27.06.09 kl 21:57
Det er sannsynligvis ikke vasket skikkelig, renset og tørket før det ble satt bort til lagring. Mye gammel død skitt og bæsj som lukter der.... Det vil også skape lukt om det var vått eller veldig fuktig før det ble pakket ned.
Nitritten vil garantert komme. Det er nok litt tidlig enda. Du burde måle for ammoniakk også, den kommer først. Men hvis du ikke har fisk i akvariet enda (det håper jeg ikke), så behøver du ikke teste for ammoniakk. Det er bare å vente og la innkjøringsprosessen gå sin gang i noen uker.
Nitritten vil garantert komme. Det er nok litt tidlig enda. Du burde måle for ammoniakk også, den kommer først. Men hvis du ikke har fisk i akvariet enda (det håper jeg ikke), så behøver du ikke teste for ammoniakk. Det er bare å vente og la innkjøringsprosessen gå sin gang i noen uker.
Postet 28.06.09 kl 17:59
Endret: 28.06.09 kl 18:00
Ville kanskje byttet filtersvampene om du ikke alt har gjort det. Ellers trenger du ikke bekymre deg stort, la vannet være som det er i løpet av innkjøringen, og etter 4-5 uker tester du det for ihvertfall nitritt. Er den på 0, tar du et delvannsbytte og setter inn noen få fisk. så setter du inn litt og litt fisk etterhvert. Lykke til!
Postet 28.06.09 kl 18:11
mona oDet er sannsynligvis ikke vasket skikkelig, renset og tørket før det ble satt bort til lagring. Mye gammel død skitt og bæsj som lukter der.... Det vil også skape lukt om det var vått eller veldig fuktig før det ble pakket ned. Nitritten vil garantert komme. Det er nok litt tidlig enda. Du burde måle for ammoniakk også, den kommer først. Men hvis du ikke har fisk i akvariet enda (det håper jeg ikke), så behøver du ikke teste for ammoniakk. Det er bare å vente og la innkjøringsprosessen gå sin gang i noen uker.
Ja, det er vel det.
Men trøsten er at lukten begynner å bedre seg nå som filteret har fått kjørt litt. Så tror dette skal gå bra.
Nei, har ingen fisk oppi der enda .
Blir ikke det før begynnelsen av Aug.
Takk for svar !
Postet 28.06.09 kl 21:38
MaretardVille kanskje byttet filtersvampene om du ikke alt har gjort det. Ellers trenger du ikke bekymre deg stort, la vannet være som det er i løpet av innkjøringen, og etter 4-5 uker tester du det for ihvertfall nitritt. Er den på 0, tar du et delvannsbytte og setter inn noen få fisk. så setter du inn litt og litt fisk etterhvert. Lykke til!
Jeg kommer til å kjøre dette filteret ut nå, da lukten ser ut til å forsvinne.
Tester ut for nitritt før jeg har i fisk, ja det skal jeg gjøre !
Postet 28.06.09 kl 21:39