Akutt oksygenmangel!

Min 240l har i det siste stått litt urørt uten noe særlig behandling og ingen planter. Hadde eplesnegler i det, og de åt alt jeg prøvde å plante der. Men i går kvittet jeg meg med eplesneglene, pusset opp karet og satte i en hel del nye planter. Fiskene virket veldig tilfreds med sin nye, rene algefrie, planterike tilværelse. Helt til i morges. Akvariet var grumsete og sølvhaiene gikk og supet luft fra overflaten. Det så nærmest ut som om det var dogg på innsiden av akvariet. Fikk flytta sølvhaiene i et annet kar, 3 overlevde. Skiftet ut en tredjedel av vannet og satte i en sirkulasjonspumpe som tilfører luft. Men hva har egentlig skjedd? Er det plantene som har produsert for mye CO2? Er det noe mer jeg kan gjøre?
Kan det være mye røtter som ligger nedi sanden og råtner?

Evt sett filteret på en sånn måte at det blir strømninger på overflaten, og bytt mere vann.
Satte i et filter til ganske høyt, slik at det blir mye strømning i overflaten. Har også ei luftpumpe i.

Har to middels store røtter i. Den ene ble skrubbet fri for alger i går. Den andre kommer fra et annet akvarium, men det har ikke vært noe problem i det.

Hun mener røtter fra oppspiste planter, ikke brune trerøtter.
Ok. Nei, det tviler jeg sterkt på. Er en stund siden jeg hadde planter i dette karet. Dessuten slamsugde jeg i går, og fant ikke spot etter røtter da.

Det ser ut til å klarne opp litt nå. De fiskene som er igjen ser ut til å ha det ganske greit.

Skal jeg la lyset stå på i natt slik at plantene får drevet fotosyntese?
Ta en full test av vannet også for å se om det er noe du kan måle for å se hva som har skjedd.

Test også kranvannet ditt for å være sikker.

Sjekk vanntemp,pH,GH,NO2 og NH3

Alltid lurt og ta en vanntest når noe uforutsett skjer.

Det er også skikkelig varmt om dagen, pass på å ha eventuellt brusestein høyere i karet slik at det dannes mer bølger og krusninger, det hjelper på oksygen og holde vanntemp nede. Har du kraftige lysrør og event. lokk på akvariet er det muligens lurt å fjerne dette også HVIS tempen er for høy.

Her hjemme er det +32`c i skyggen nå, det begynner å bli en smule varmt for mennesker og dyr....
Antageligvis har du overbelastet filteret ditt slik; *pang* over natten.
Snegler ut, og en haug med fisk inn... det er det nødt til å bli trøbbel av. Du fôret vel sikkert fiskene også? Sannsynligvis en voldsom oppblomstring av enten ammoniakk eller nitritt, pluss næringsoverskudd.
Hvor mange eplesnegler hadde du i det karet egentlig?
Ga du plantene du plantet noe næring forresten, enten i form av flytende eller gjødselkuler i bunnlaget? Du rotet sannsynligvis opp masse gammelt grums og dritt fra bunnlaget under plantingen, og når dette kommer opp i vannmassene får man en skikkelig "boom" av overskuddsnæring. Dette gir ofte infusorieangrep, som er det tåkete, gråaktige vannet du nå ser. Bytt mye vann fremover!

Og til din orientering (dette lærer man på grunnskolen... så produserer ikke planter CO2. De produserer oksygen, noe både fisk og vi trenger for å puste. "Avfallsproduktet", altså den "brukte" luften vi puster UT igjen, det er CO2.

CO2 = karbondioksid
O2 = Oksygen

Hadde bare en eplesnegle igjen, men hadde ikke i noen nye fisker. Men jeg gjødslet plantene i går, så det kan antagelig være det.

Jeg vet hvordan fotosyntesen og celleånding fungerer Men dersom plantene ikke har tilgang på lys vil også planter drive litt celleånding. Tenkte det var noe slikt som kunne ha skjedd siden det skjedde over natta.

Antagelig er det fordi jeg ble for ivrig med gjøslinga i går. "Gro planter, gro!" Jaja... Det ser ut til å klarne nå, og så for jeg skifte en del vann i dagene fremover. Sølvhaiene som er igjen får bare gå der de er til akvariet er stabilt igjen.

Takk for all hjelp =)
Du har helt rett Willma, planter produserer CO2 når det er mørkt,
(Det er sikkert derfor man blir frarådet å ha planter på soverommet:P)
men hvis du har utsuget på pumpen i overflaten vil ikke CO2 bli for mye.

Det stemmer (Det med plantene på soverommet altså)

Nå er utløpet på utvendigpumpa halveis over vann, og utløpet på den andre pumpa lager mye bevegelse, så det går mye bedre nå.

Er litt redd for å ta av armaturet fordi øreålene er ganske aktive i overflaten, så jeg er litt redd for at de rett og slett skal åle seg over. Har sjekka temperaturen, og den virker grei nå i alle fall, men skal holde et ekstra godt øye med det Er i overkant av 30 grader her også, så det er varmt nok ja.
jeg trur nok du hadde for mye gjødsel i karet dit!!! samme gjore jeg i ett gammelt 180 liters jeg hadde. å da blei det akurat som tåke i vannet å fiskene gispet etter luft i over flaten! akurat som dine. jeg bytta en del vann å dagen etter på så var tåka borte å fiska var normale igjenn! å gjødsla ikke på en mnd etter på! tenkte att fiska skulle slippe det skjokket på en stund.
Plussmedlem
Både oksygen og karbondioksid er fargeløse gasser, så uansett hvor mye det finnes av de i karet ditt, vil du ikke kunne se det. Med mindre det er i form av bobler.
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap