Hvor ofte er det forsvarlig å bytte vann.

Har de siste to ukene sliti veldig med høy temperatur (ca 32-32 grader) i 400 liters karet. Har byttet ca 30 prosent av vannet hver dag for å holde temperaturen nede. Har skrudd av alt av varmekabler og kolber. Har skrudd av Co2 anlegget for å prøve og holde mest mulig oksygen i karet, har oxo satt i en ekstra sirkulasjonspumpe for å få mere bevegelse i karet. Er veldig usikker på om jeg skal fortsette og byrre vann hver dag. Kan vannverdiene bli for ustabile, er det bra for fisken at vanntemperaturen veksler fra 22 til 32 hele tiden. Er det bedre og ha en stabil temperatur. Vet ikke hvordan jeg skal få ned temperauren i huset. Er vifter over alt, men får ikke temperaturen under 30 grader i huset.
Hm
Det er det eneste jeg er glad for å bo i norg norge. Dette problemet slipper jeg :P
Mange fisk tåler jo en uke med varmekur på 34 grader eller mer. Enkelte akvarister kjører en slik varmekur et par ganger i året, som preventivt tiltak mot sykdommer. Kanskje det beste er å utnytte sjansen og øke temperaturen til 34 grader nå som det først er så varmt. Jeg tror uansett at en jevnt høy temperatur ofte kan være mindre skadelig enn en temperatur som svinger opp og ned med ti grader.
Du kan jo fylle renvaskede plastflasker med vann, fryse de ned, og legge i karet. Hvis du gjør det jevnlig vil du kunne holde temperaturen ganske jevn. Vi gjorde det tidligere, både i salt og ferskvannskar, fungerte som bare det.

Nå har vi varmepumpe som fungerer som aircondition om sommeren og nyter 22 grader i stua Det er dyrt å sette inn en skikkelig en, men det var vel anvendte penger.

Lykke til
I dag er det bare 29 grader i karet. mulig jeg prøver den flaske metoden. Bytter ikke vann i dag i hvertfall
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap