Usannsynelige nitratverdier pga medisinering?

En venn av meg har et 250 liters kar: Vi hadde mistanke om at det var kommet finneråte i karet, så vi behandlet med esha 2000.

Skiftet 30% vann to dager på rad for å få ut medisinrester, målte deretter nitritt og nitrat. Nitritt var 0 men nitrat viste hele 70-80ppm, har aldri målt en slik høy verdi i noe kar før, spesielt ikke like etter vannbytter.

Det jeg begynner å lure på er om rester av esha 2000 kan påvirke vannprøven på noe vis?

Har et JBL kombisett, er ikke noe feil med det, da jeg målte 0 i springvannet og 35ppm når jeg mikset 50-50 med springvann og vann fra karet.
Måler testene til din venn virkelig ppm, altså "parts per million"? Det var merkelig. Er det noe som er kjøpt fra utlandet, f.eks. amerikansk nettbutikk eller noe? JBL er tysk, og i Tyskland bruker de milligram pr liter som oss. Alle JBL testene jeg har viser mg/L, ikke ppm.

Kan hende medisinrester kan forvirre testene. Filtrer over kull et døgn eller to og bytt mere vann, sjekk så på nytt om nitratverdien har gått ned.
Hvordan oppførte fiskene seg? Noe unormalt å spore?
PPM og mg/L er det samme.

ett mg er en milliondels liter. Ikke helt likt i saltvann da saltvann er tyngre.

-Tim
Bruker bare ppm av gammel vane, brukes mye i jobben min for å måle gasskonsentrasjoner. Dessuten er det lettere å skrive.

Mg/liter er vel brukt mere i akva. sammenheng for at folk flest skal skjønne hva det dreier seg om. Ppm er vel den mest korrekte terminologien, og brukes for å angi ørsmå konsentrasjoner av stoffer i alle aggregattilstander. (fast/flytende/gass).

1 liter vann er nøyaktig 1000gram, og et milligram er en tusendedels gram. Blir nøyaktig det samme som 1ppm.

Da er det vel mye enklere å bruke en enhet ment for så lave konsentrasjoner, dessuten høres jo Parts Per Million mye kulere ut.

Tim har helt rett, det vil ikke være samsvar i saltvann, det er vel derfor det mg/liter blir mest brukt.

Kjetil Eriksen
1 liter vann er nøyaktig 1000gram, og et milligram er en tusendedels gram. Blir nøyaktig det samme som 1ppm.

Siden vi først er pirkete, så gjelder dette for destilert vann.

Helt irrelevant i akvasammenheng.......

-Tim
mona o
Kan hende medisinrester kan forvirre testene. Filtrer over kull et døgn eller to og bytt mere vann, sjekk så på nytt om nitratverdien har gått ned. Hvordan oppførte fiskene seg? Noe unormalt å spore?

Fiskene er friske og raske som forvetet etter en kur med esha 2000, ikke er det tegn til algevekst heller.
Algene ville vel fråtset i så mye nitrat, og vannet ville være "gulaktig" hvis du holder det opp mot en sterk lyskilde.

Skal prøve å ha en dråpe esha i en bøtte med springvann å deretter måle.
Blir det utslag da må det jo være eshaen som påvirkewr.
Tim
[QUOTE=Kjetil Eriksen] 1 liter vann er nøyaktig 1000gram, og et milligram er en tusendedels gram. Blir nøyaktig det samme som 1ppm.

Siden vi først er pirkete, så gjelder dette for destilert vann.

Helt irrelevant i akvasammenheng.......

-Tim

Du har seff rett.
Skal bruke mg/L fra nå av
For ordens skyld.
Hehe. Er helt det samme for meg.

Jeg er ny i akvarieverden, men kjemien og den tekniske forståelsen er godt på plass.

Fikk du noe resultat av eSHA testen? Jeg har også medisinert med 2000 og det gjorde ikke noe galt med testene hos meg.

-Tim
1 dråpe i 3 liter vann ga 0 utslag.
Da kan det jo ikke være eshaen

Hva i he....e kan det da skyldes?

Vi målte engang til og fikk 60 mg/l, byttet deretter 50% av vannet.
I teorien skulle vel nivået da bli 30 mg/l?
Men nivået var omtrent det samme????????????
Kanskje 10 mg/l lavere.

Skal kjøpe nye reagenser i morgen, kan jo være noe galt med en av dem.

Er det andre ting enn filterbakterier som kan produsere/forårsake nitrat i slike mengder?

Han har forrresten store mengder plantegjødsel under grusen og veldig mye planter.

Føler av å til at man må ha doktorgrad eller professoriat for å skjønne alt som foregår i noe så tilsynelatende enkelt som et kar med fisk
Rister du dråpene før du har dem i? Kan hende at noe sedimenterer på bunnen. Da må det ristes for å få en homogen fordeling i væsken.

Dersom du bare får en reduksjon fra 60 til 50 etter å ha byttet halvparten av vannet så er det noe galt. Nitritten kan ikke produseres så fort så vidt jeg vet.

-Tim
Dersom det er nitrat i gjødselet under grusen, og disse lekker ut i vannet, kan du nok få store mengder nitrat, ja.

Var det lenge siden forrige vannbytte (før dere byttet 30% to dager på rad)?
Rister alltid reagensen
Lurer på om fukt har kommet inn i pulveret (det virker å ha klumpet seg litt) og forårsaker en altfor høy indikasjon. (ren spekulering)

Kommer en kompis innom med sitt sett litt senere, skal sammenligne resultater med han for å eliminere feilmåling.
Kjetil Eriksen
Rister alltid reagensen :) Lurer på om fukt har kommet inn i pulveret (det virker å ha klumpet seg litt) og forårsaker en altfor høy indikasjon. (ren spekulering) Kommer en kompis innom med sitt sett litt senere, skal sammenligne resultater med han for å eliminere feilmåling.

HAHA...Jeg har lest feil hele veien. Har trodd det var NitrITT som var så høy.

Fuktighet i pulveret kan gjør utslag ja. Det må holdes tørt. Har du satt det i kjøleskap eller noe? Hurtig redusering i temperatur vil få det til å kondensere på innsiden av glasset.

-Tim
Sa du trodde jeg hadde 80 mg/l med nitritt? hehehe.... Tror ikke jeg hadde våget å være i samme rom som karet mitt da
Reagensen min må være ødelagt, for jeg testet med et identisk sett og fikk bare 10-15 mg/l.
Problemet er løst
Kjetil Eriksen
Sa du trodde jeg hadde 80 mg/l med nitritt? hehehe.... Tror ikke jeg hadde våget å være i samme rom som karet mitt da :) Reagensen min må være ødelagt, for jeg testet med et identisk sett og fikk bare 10-15 mg/l. Problemet er løst :)

Tenkte egentlig ikke over konsekvenser, bare at det ikke endret seg etter vannbytte.

Bra du fant ut av det.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap