Ektoson salt

Jeg har nå hørt flere ting ang ektoson saltet.
jeg har hørt at det er bra for alle fisk for det forebygger sykdom.
Har også hørt at det tar livet av div snegler og evt fisk, pitbulpleco og ancistrus 144.

Jeg har brukt dette i ca 1 år nå.

Hva mener dere alle andre? Så mange svar som mulig ønsker jeg nå ang dette og ikke link til annet ang dette, for det blir så mye og lese og det blir et ork. Skriver dere her, kan jeg lese med engang jeg får svar. jeg leser så sakte.

Håper mange svar nå i god tid før tirsdag da jeg muligens får mine nye ansistrus L144

Bruker det på levendeføderne, men L144-en jeg kjøpte døde. Aner ikke om det var saltet. Den var ganske liten og døde få dager etter at jeg fikk den.

Den eneste ancistrusen som vokser og ser ut til å trives er i det karet uten salt.

Aner ikke om det spiller noen rolle for levendeføderne. Har ikke prøvd å kutte det ut.
jeg skal ha levende fødere, Eplesnegler, L144, stim fisk osv i det samme akvariet.

Jeg heller ikke salt i et ferskvannskar. Har aldri bukt det, og har aldri hatt bruk for dette. Nå holder jeg kun malawiciklider, så hvordan det er med goby, discus etc. vet jeg ikke.
Maller (både C- og L-maller) samt snegler er svært ømfintlige for salt, og bør ikke få dette tilsatt akvariet, de kan faktisk dø av det.

Salt er heller ikke nødvendig som fast tilsetning i ferskvannskar

Salt kan brukes ved behandling av enkelte sykdommer, dessuten demper salt plagene ved nitrittforgiftning.

men, nitritt er det bedre å forhindre i utgangspunktet enn å behandle, og sykdommer behandler vi kun når de oppstår.

Min konklusjon: bruk saltet i maten, ikke i akvariet
flere jeg kjenner sier at salt i akvarie var noe de brukte på 70-80 tallet.

vi bruker det ikke lenger, gjorde det før. bruker salt til behandling.

ellers har ikke vi sett noe forskjell om det har vært salt i karet eller ikke.
mange mener vel også at dyrebutikkene selger enormt mye til akvarie og over halvparten er unødvendig det tror jeg på. vi har ikke oppi 20 guffelurer i karet
Chanell78
jeg skal ha levende fødere, Eplesnegler, L144, stim fisk osv i det samme akvariet.

Levendefødere som Guppy og Molly har ikke noe imot litt salt i vannet. Tvert imot. De lever i både fersk og brakk vann. Faktisk har jeg begynt å lure litt på om mangel på litt salt er en medvirkende årsak til at Guppy ser ut til å bli en merkbart svak art i akvarium. Det sies at snegler og maller ikke liker salt. Vet ikke selv, da jeg ikke har prøvd. Problemet med salt er etter min oppfatning dosering. Det kan gå skikkelig galt om man bommer på dette. Det er grunnen til at jeg ikke tør prøve selv. At salt kan være preventivt mot div sykdom (spesiellt parasitter), er nok hevet over enhver tvil. Men igjen... da bør du vite hva du gjør med tanke på dosering (tenker da ikke på bruksanvisningen på flasken...
Selv om en del levendefødere som enkelte molly-arter foretrekker brakkvann så er vel ikke ektoson særlig velegnet til det (ektoson er er ikke stort annet enn bordsalt (NaCl) som vi bruker i matlagingen, bare mye dyrere). De som holder brakkvannsarter bruker salt beregnet for saltvannsoppsett, i riktig dose selvfølgelig.

Om man holder et vanlig selskapsakvarium så vil det uansett bli feil å blande brakkvanns- og ferskvannsarter i og med at noen av de uansett vil lide under det. Da er det enkelte arter som, med feil saltmengde i vannet, kan få problemer med blant annet osmosereguleringen .

Selv om du ikke har lyst til å lese så mye så vil jeg likevel linke til denne artikkelen. Den forteller om bruk av salt i akvariet og mytene rundt det.
Kan da mine fisker leve bra uten salt i akvariet når jeg har ferskvann akvarium. Er det krane vann dere snakkker om her, jeg har aldri hørt om det navn dere nevner om, så skjønner ikke hva dere mener med det andre vannet.

Mine fisk for øyeblikket er:

Molly div typer.
Guppy av div typer/ endlers.
Platy.
Slørhale
Svart neon
Kardinaltetra.
Pitbullpleco
Ancistrus L144
Eplesnegler
Sandsnegler

Kan ektoson salten spises av oss mennesker eller er det farlig? Er det 100% sikkert at vi kan spise det at det er vanlig mat salt for oss mennesker?
Ektozon er vel 99,5% vanlig salt.

Og ja - du trenger ikke å tilsette salt i karet ditt. Enkelte av fiskene dine, samt sneglene dine vil ikke like det om du tilsetter salt i hvert fall.

Vet ikke helt hva du mener når du snakker om "det andre vannet?

Er det brakkvann du mener? Brakkvann er midt i mellom ferskvann og saltvann. Dvs. at det er salt, men ikke så salt som saltvann du finner i havet.

For eksempel vil vannet akkurat der elver renner ut i havet være brakkvann - en blanding av fersk- og saltvann.

I akvariehobbyen brukes ikke ektozon eller vanlig bordsalt for å lage saltvann, eller brakkvann. Det finnes spesielt salt til det, som inneholder diverse sporstoffer som er nødvendige.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap