Kan Farris, med all sin kullsyre (CO2) og alle mineraler, være bra å ha i akvarievannet hvis det er for lite CO2 i det? Eventuellt riste ut mesteparten av CO2 før man heller litt oppi akvariet?
Sorry: Kullsyre er jo H2CO3... ikke CO2 så vidt jeg har lest meg til nå nettopp. Så hva med farrisvann i akvariet? Noen som har prøvd
med mine svært basic kjemikunnskaper så mener jeg H2CO3 vil spaltes til H2O og CO2 uten videre problemer om farris vil funke som CO2 tilsetning har jeg ingen anelse om:P
Når man løser karbondioksid i vann, sier man at det innstilles en likevekt: H2CO3 (aq) H2O (l) + CO2 (aq). Altså er kullsyre og CO2 løst opp i vann akkurat det samme. Jeg vet ikke om det er den enkleste/lureste/tryggeste måten å gjøre det på, men det er i alle fall sikkert at CO2-nivået i vannet vil øke om du tilsetter Farris.
Den etterhvert så berømte Amano, aquascaping designeren fra Japan, brukte faktisk flaskevann med CO2 i begynnelsen Det står i en av bøkene hans. Boken er svart med et grønt dråpeformet bilde av akvarieplanter utenpå.
Skal man først gå i gang med CO2 så skal man gjøre dette skikkelig. Det jeg vil anbefale alle å gjøre er å anskaffe minimum av utstyr. Dette er CO2-flaske, magnetventil, manometer og CO2-reaktor. Man har nå full mulighet til å regulere mengde og tidsinterval for tilsetting.
Magnetventilen kan reguleres med samme tidsur som lyset. Jeg ville ha satt den på egen timer slik at denne startet opp CO2 to timer før lyset gikk på og en time før lyset gikk av.
Før man går ig gang med CO2 så leser man seg frempå om hva som skjer med vannet når man tilsetter CO2. Ikke rent få som opplever pH under 6 etter oppstart med CO2.