Nitritt som ikke går ned

Har de siste dagene hatt nitritt nivå på max ifølge tetra sin test. Vanskelig å skille de to rødfargene. Har nå skiftet vann to ganger daglig, men fortsatt ingen forbedring. Flyttet coryene, gullfisken og den ene seilfinnemolly hannen som har fått popupeye over i det nyeste karet som ikke er gått inn. Skulle egentlig gå seg inn mens vi var på ferie. Flyttet de siden coryene hadde en slik rar vridning på kroppen. Fant også ene ottoen i vannskorpa da jeg kom hjem fra jobb. Lukta jævlig. Kan det være den som har ligget å forpestet vannet?
Leser i akvarieboka at vi skal være på topp når det gjelder nitritt i disse dager.

Så til spørsmålet. Har ferie nå og reiser bort på søndag. Hvor ofte og mye vann kan jeg skifte?
30% to ganger daglig eller mere vann og flere ganger?

Ser ikke ut som om de andre mollyene eller Flying foxen lider noe.

Har prøvd å fange ottoene, men de er for små og raske.

Hadde satt pris på hjelp.

Espen
Høres rart ut at ikke vannbytte hjelper. Tester du rett etter du skifter vann?

Som nødløsning kan du slenge oppi noe som absorberer nitritt.

-Tim
Tim
Høres rart ut at ikke vannbytte hjelper. Tester du rett etter du skifter vann? Som nødløsning kan du slenge oppi noe som absorberer nitritt. -Tim

oki. Hva absoberer nitritt? Har ikke hatt kjemi siden vgs.

Men hvor ofte kan jeg skifte?
Ca 15 min siden siste skifte nå. Skal teste på nytt tenkte jeg.
Utrolig vanskelig å skille de tre rødfargene, men fortsatt rødt.

Huff liker ikke dette.

Ser ut som om coryene har funnet seg godt til rette da. De snuser og rører rundt i den fine sanda. Håper å få stabilsisert før ferien slik at de kan flytte tilbake. Det andre karet har bare gått siden forige søndag.
Black_Flys
Utrolig vanskelig å skille de tre rødfargene, men fortsatt rødt. Huff liker ikke dette. Ser ut som om coryene har funnet seg godt til rette da. De snuser og rører rundt i den fine sanda. Håper å få stabilsisert før ferien slik at de kan flytte tilbake. Det andre karet har bare gått siden forige søndag.

Dersom du ikke ser forskjell 15minutter etter vannbytte er noe galt med testen.

Ved ett 50% vannbytte skal konsentrasjonen halvveres dersom du måler før/etter.

Mål springvannet ditt. Dersom du får utslag der er det nok noe feil med testen. Rister du reagensen før du tester?

-Tim
byttet ca 35%. Skal jeg bytte litt mer i samme slengen?

Alltså 50%?

Hvor ofte kan jeg bytte. Vil ha ned verdien.
Men skal sjekke springvannet nå.
Som jeg sa tidligere. Så lenge du holder temperatur og vannverdier konstante, kan du skifte så mye du vil.

-Tim
Vannverdiene fra kranvannet var knallgult.
Skiftet nå ca 25-30liter. Skal måle igjen om 15min.
Huff spennende. Den ene ottoen tok kvelden også. lå oppned på bunnen. RIP.
Ja de tar kvelden fort dersom det blir rødt. Du har Tetra? Da er oransj absolutt maks.

Bra at kranvannet ditt er ok.

Stabilisering fra der du er nå til det er bra kan ta ett par uker. Selv brukte jeg ca 2 uker fra nitritttopp til stabilisering.

-Tim
da virker det som om fargen er nærmere orange,men fortsatt mer mot rødt. Så i morgen blir et krafttak for å skifte vann. Og stikke innom butikken å høre om de har noe som hjelper.

Er tetra sin test jeg bruker ja.
Rødfargene er jo så å si like. Spørs hvilken vei du ser, hvilket lys du har. Hva du selv ønsker. Skulle man tro..
Dersom det heller mot rødt. bør du skifte 50% umiddelbart.

-Tim
Tim
Dersom det heller mot rødt. bør du skifte 50% umiddelbart. -Tim

huff. var klar for senga nå. Gidder ikke bruke slamsugeren da, men bare å fylle opp bøtta og tømme oppi igjen.
Nei du trenger ikke slamsuge. Bare hevert ut. Bøtte inn

-Tim
har for liten slange. tar jo evigheter. Ble å bruke en stor vase som jeg har brukt før. gikk kjempe fort da.
Bare vente 15 min nå før jeg tester på nytt.

er 5 fisk igjen i karet nå.
Vurderer sterkt å flytte de ut før natta hvis det ikke bedrer seg nå.
HURRA!!!

Første gang jeg ser forandring på testen.
Må jo ha vært sky hight med nitritt.

Rart at fiskene lever...

Kanskje bytte 50% til før jeg tar natten. Helt skutt.
Stratet på jobb kl 07.00. Vært å spinnet for andre gang etter sommeren.
Har ferie.. jippi.... hehe
bytta nye 30 liter nå.

over 150 liter så langt......

teste snart.....

vær så snill. bli lysere i fargen....
Dersom det er stor økning til i morgen har du nok dritt i filteret som råtner. 5 fisk skal ikke forurense så mye. (om du ikke har veldig store fisk=

-Tim
Tim
Dersom det er stor økning til i morgen har du nok dritt i filteret som råtner. 5 fisk skal ikke forurense så mye. (om du ikke har veldig store fisk= -Tim

Har vært flere fisk, men fant den ene ottoen i dag og den var opsvulmet og luktet skikkelig sterkt. Har sikkert vært for mange fisk samlet. Har ikke foret i karet på to dager, men alle fiskene som er der spiser alger hvis de trenger mat. to ottoer, to seilfinnemollyer og en flying fox.

Det hele startet med rensing av filter og en halvtime senere startet på eisha2000(medisin. tror det er slik det skrives. hehe).

Og nå.. JIPPI....

Oransje mot gul... Endelig.

Ser det er mere liv i fiskene som er igjen alerede..

Har hele dagen i morgen til å skifte vann hvis det trengs, men litt redd for at vi skal reise på ferie og bli borte i 14 dager fra søndag av...
Du MÅ ha noen til å skifte vann hver dag dersom du blir borte.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap