Jeg har et 200 liters kar der jeg bytter ca 50 liter i uka. Dette har foregått med bøtter og bortsett fra vannsøl på gulvet fra drypping har dette vært en grei jobb.
Jeg går nå over til 450 liter og det er ikke like fristende å bære 15-20 bøtter ut og inn av karet hver uke. Jeg gikk derfor til innkjøp av en in & out slamhevert. Jeg ser at mange har prøvd typen fra Lee (det var denne jeg bestilte fra webzoo.no), men jeg fikk i stedet Marina AquaVac. Denne kommer med 2 ulike festeannordninger til kran og det beste av alt, en slamhevert som kan monteres fast i akvariet hvis man ønsker dette, noe som er glimrende for oss med bakgrunn som kan skjule det meste. (En kobling gjør at den kan deles fra resten av slangen).
For å få i gang tømmingen av karet er det bare å skru på vannkranen litt og så kommer vannet, når det førstes er i gang så trenger ikke vannet stå på i krana lenger (ser at dette har vært aberet på en del av disse modellene). En stengeventil vris og vann fylles i akvariet. Null søl og en betydelig mer fornøyd frue som slipper vann flekker
Jeg har ikke brukt den mer en en gang enda, men kvaliteten virker brukbar.
link:
http://www.marineandreef.com/Hagen_M...p/rhg11040.htmDet var erfaringen og nå kommer spørsmålene.
Jeg har Malawi i karet og PH i krana er rundt 7-7,5. Jeg har justert dette med cicklide salt frem til nå ved å tilsette passe mengde i hver enkelt 10 liters bøtte. Ph verdien i karet er ca 8-8.5.
Dette er ikke så enkelt med slange. Så hva anbefales?
1. Venne fisken til en lavere PH og droppe tilsetting
2. Blandet ut saltet i litt vann og slik få en kosentrert suppe som jeg tømmer i karet
3. Gå over til PH/KH tilsetningen som makser ut på PH 8.3 og bare tilsette nok av dette i vannet ved hvert vannbytte.
Tips mottas med takk