Enkel og billig filtrering?

Heisann, Dette temaet kunne også gått under nybegynner tenker jeg, Men uansett :P

Det jeg leter etter er info om enkel og billig filtrering til 126 liters karr..
Billig av den grunn av at jeg har gjort et skup og fått tak i 10 126 liters akvarium og har ikke råd til 10 pumper.. iallefall ikke med en gang!

Jeg har tenkt på å lage en sump av det ene karret, men dette blir litt mye arbeid, særlig for en nybegynner. og i tillegg har jeg ikke et sluk der hvor karrene skal stå, så er litt skummelt med hensyn til tettning og overforsvømmelse

Har også sett noe som heter blåfiltermatte. Dette er vel mulig å sette opp i et hjørne, men hvordan virker det? Må mattene skiftes ofte? Hvordan sikre gjennomstrømning? Funker det å skjule den blå matta på noe vis? Den er jo ikke akkurat dekorativ :P

Hint og tips taes imot med stor takk
Lasse Hansen
Funker det å skjule den blå matta på noe vis? Den er jo ikke akkurat dekorativ :P

Det fikser du ved å ganske enkelt droppe den blå, og heller kjøpe svampmatter i svart farge! Alle mine HMF filtere har svart matte.

Det gledelige er at man ikke lenger trenger å shoppe fra Danmark for å få fatt i det. Aquamanias i Norge har tatt inn svarte svampmatter! Dessverre skriver han ikke hvilken porestørrelse det er på dem, men det finner du sikkert ut ved å sende han en email (eller ringe mobilnummeret han har oppgitt).
Et enkelt søk på blåfilter ga treff til flere artikler, den om selvbygging er også verdt å se på.
Men den med mest relevans er kanskje denne?

Ser ut som søkefunksjonen på forum fortsatt ikke fungerer, men det var en tråd som het akvarull eller aggis akvadott. Denne har mange fine bilder og ideer til hvordan matten kan gjemmes.
Jeg har ikke fått det til å gro så fint som dem : ( Men det er mulig.
herlig Darwin, Merkelig at ikke jeg fant den når jeg søkte :P men nå er ikke jeg noe særlig til søkefantom heller :P hehe...

Mona Så bra Tusen takk for tipset
Som sagt formann i blåfiltersvampens venner ; )

Ny link med masse ideer til oppsett etter HMF prinsippet:

lite kjapt spørsmål til
Er det noe fasit på porestørrelse?
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap