Nitrit er rødt

Noen som har erfaring med jerntilskudd ?

Etter jeg har jerntilskudd til mitt akvarium, verdi på nitrit er rødt.
Jeg har prøvd bytte vann 2 ganger idag, først 30%, så 50%, det blir bedre nå.

Spørsmål at jerntilskudd påvirker verdi på nitrit?
Det hørtes rart ut. Jeg doserer flytende jern i karene mine jeg også, men har aldri utslag på nitritt.

Har karet stått lenge? Renset filteret?
ElinH
Det hørtes rart ut. Jeg doserer flytende jern i karene mine jeg også, men har aldri utslag på nitritt. Har karet stått lenge? Renset filteret?

Karet er bare 2 uker.
heoa1
[QUOTE=ElinH]Det hørtes rart ut. Jeg doserer flytende jern i karene mine jeg også, men har aldri utslag på nitritt. Har karet stått lenge? Renset filteret?

Karet er bare 2 uker.

Da er du omtrent på nitritttoppen. 50% vannbytter 1-2 ganger daglig i 2-3 uker er tingen.

-Tim
Da er det nok derfor Syklusen med å opparbeide bakterier til å håndtere avfall fra fisk og fiskemat (matrester) tar ca 35 dager. Etter ca 2 uker er nitritt-nivået på sitt høyeste før det sakte, men sikkert begynner å reduseres i takt med at antall bakterier økes.

Du må bare bytte vann, gjerne en 30-40% to ganger om dagen inntill nitritt er på null, siden det er svært giftig for fisk.

Pass på at tempen og vannverdiene ikke endrer seg for mye når du bytter vann. Dersom du ikke har yngel i karet, kan du også stoppe fôringen en stund til ting er under kontroll. Voksne fisk klarer seg fint uten mat i noen dager.

Dersom min antagelse om at du har fisk i karet er feil, og du ikke har fisk enda, trenger du ikke gjøre noe, nitritten vil forsvinne av seg selv i løpet av de neste par ukene
ElinH
Da er det nok derfor :) Syklusen med å opparbeide bakterier til å håndtere avfall fra fisk og fiskemat (matrester) tar ca 35 dager. Etter ca 2 uker er nitritt-nivået på sitt høyeste før det sakte, men sikkert begynner å reduseres i takt med at antall bakterier økes. Du må bare bytte vann, gjerne en 30-40% to ganger om dagen inntill nitritt er på null, siden det er svært giftig for fisk. Pass på at tempen og vannverdiene ikke endrer seg for mye når du bytter vann. Dersom du ikke har yngel i karet, kan du også stoppe fôringen en stund til ting er under kontroll. Voksne fisk klarer seg fint uten mat i noen dager. Dersom min antagelse om at du har fisk i karet er feil, og du ikke har fisk enda, trenger du ikke gjøre noe, nitritten vil forsvinne av seg selv i løpet av de neste par ukene :)

Jeg vet at det er farlig for fisker, men de ser jo veldig friske ut.
Men jeg må jo bytte vann og tilsetter bakterie kulture som jeg har kjøpt, håper verdien på nitrit kommer ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap