Svingende ph.

Har satt opp et nytt 63liters akvarium der eg har lyst å ha corydoras adolfi og sjokoladegurami. Eg prøver å få pHen ned på 6 men den stiger opp til 7 på ca en dag.
pHen i kranvannet er 8 og kH er på 6.
Når eg senker pH til 6 er kH på 3.

Bruker Stein's eikebarkekstrakt for å senke pH.

Noen tips om hvordan eg kan stabilisere pH på 6?

Takker for alle svar.
Hvilken sand bruker du? Kan være mulig at den buffrer phen din.

Har du noen innredning som kan gjøre til at PH øker?

Har du prøvd å la vannet stå natten over gør du begynner å regulerer ned PHen?
Det kan være CO2 metting i vannet som gjør at PH stiger også...
Dette problemet har jeg også, faktisk. Men jeg har veldig lav KH, rundt 1 i krana.

Men PH er høy; rundt 8. Jeg senker PH med Amtra eikebarkekstrakt, og dagen etter er den nesten oppe ved utgangspunktet.

Det jeg så har lagt merke til, er at for å senke den like mye på nytt (i det samme vannet), trenger jeg bare en brøkdel eikebarkekstrakt i forhold til dosen jeg måtte bruke første gang.

Min PH synker heller ikke av at vannet luftes et døgn.

Utrolig irriterende dette her, og jeg håper noen har gode forslag å komme med.

Jeg har bare planter, røtter og biltema blåsesand i mine kar. Skulle ikke være noe som buffrer PH.
Eg har og bare biltemasand, røtter og noen planter i karet.
For å senke PH brukte jeg tidligere det samme som deg Elin, nemlig Amtra Eikebark. Men prøvde meg frem med mye rart og endet opp med Seachem Discus buffer som bufrer vannet til en stabil PH på rundt 6,6 hos meg.
Hmmm... Interessant, Vidar. Du har vel ikke en link litt lett tilgjengelig om hvor jeg kan få tak i dette? En PH på 6,6 er midt i blinken for mine akvarier, så dette høres veldig interessant ut.
Send meg en mail du Elin, så kan jeg sende deg litt slik at du får testet det før du bestiller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap