Er den noen som har erfaring med sera toxivec?

http://www.aquaristic.net/sera-toxivec.html?lang=1

Er det noen som kjenner til denne? Min mor kjøpte den på ferie i Tsjekkia, ble anbefalt den av en som jobbet i en fantastisk akvariebutikk i Brno.
Dette middelet påstås å fjerne nitritt og amoniak , men jeg er skeptisk.

Noen som vil uttale seg ?

Jeg mener at et godt, gammeldags vannbytte er det som hjelper på nitritt og ammoniakkforgiftning. Det er uansett ikke noe man sliter med i et godt innkjørt og velbalansert akvarium. Men jeg har ikke prøvd middelet, og skal ikke uttale meg for mye om det virker eller ikke.
Maretard
Jeg mener at et godt, gammeldags vannbytte er det som hjelper på nitritt og ammoniakkforgiftning. Det er uansett ikke noe man sliter med i et godt innkjørt og velbalansert akvarium. Men jeg har ikke prøvd middelet, og skal ikke uttale meg for mye om det virker eller ikke.

Ja, det er det jeg mener jeg også, har hatt en liten diskusjon om dette med min mor - he he

Takk for svaret

Jeg tror at slike middel er utviklet for bruk i akvarier, i områder det er mangel på rent drikkevann. Der er gjerne vannet i springen så dyrt at det vil lønne seg å bruke slike preparater, fremfor å skifte vann. Av den grunn vil jeg tro at de fungerer etter intensjonene. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det i de hele tatt selges i Norge. Vannet her er jo bortimot gratis. Så slike stoff kan aldri lønne seg imot vannbytte. Vil også tro at dyra vi har i kar, har bedre av vannbytte. En kjemikalier som binder amoniakk, NO^2 og NO^3, men blir verende igjen i karet. For det fjernes ikke. Man ender bare opp med mere kjemikalier enn nødvendig.

Har lurt litt på hva langtidsvirknigene blir, ved bruk av slike kjemikalier. Forhåpentlig vis er det en eller annen kjemiker der ute som vet mere om dette..

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap