Ph- opp til 8.

Hei.

Skal sette opp et kar for Sulawesisnegler og Kardinalreker. Begge disse vil ha høy PH på 8.

Her ligger PH`en på ca 7,2. Hvordan få den opp på best mulig måte? Kan jeg bruke noen av de stoffene du tilsetter for å få den høyere, hvilet merke anbefales? Eller andre måter som er best mulig for rekene og sneglene?

Det er snakk om en 45 liter.
Det enkleste er vanlig natron som du kjøper på butikken. Billig, og dessuten går ikke PH høyere enn 8,2 med natron, slik at du slipper å risikere å overdosere og få en kjempehøy PH
ElinH
Det enkleste er vanlig natron som du kjøper på butikken. Billig, og dessuten går ikke PH høyere enn 8,2 med natron, slik at du slipper å risikere å overdosere og få en kjempehøy PH :-)

Så greit!
Takk for svar.

Det vil ikke gjøre noe med rekene og sneglene?

Etter hva jeg kan huske så er det veldig lite natron som skal til å å øke PH? Men det må jeg jo bare teste ut.

PH vil ikke gå ned igjen av seg selv? Og når jeg bytter vann tilsetter jeg bare natron i det nye vannet?
Du kan bruke 1liten pose natron som du blander ut i en 0,5 liter flaske med vann. Deretter prøver du deg frem med 10ml først og ser hvilken forandring det gir.

Du bør måle KH verdien din også, dersom den er lav kan du oppnå svingninger i PH verdien spesielt på nattestid da co2 nivået endrer seg.

Jeg har PH verdier på 8.2, KH på 10 og GH på 10.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap