Greier ikke senke ph - grusen skyldig ?

Nå har jeg holdt på i en uke med et forsøk på å få ph ned i rundt 6.0, men ikke pokker om den rikker seg fra rundt 7.5+. Springvannet varierer mellom 7.2 og 7.5 så vidt jeg greier å måle meg til. Har brukt to forskjellige dråpetester og to forskjellige midler for å senke ph/kh blant annet eikebarkekstrakt.

Så nå er jeg litt rådvill, men og det er et stort men, jeg kan se antydninger til biter av skjell i grusen. Grusen er av type engelsk havgrus eller noe, kjøpt på Dyrego, og er nå min hovedmistenkte. Er ikke snakk om mange skjellbitene her og der, men de er der ,så kan de virkelig påvirke ph så mye ?

Planen er uansett å bytte til sand, grunnet mine ciklider, så kan noe anbefale webbutikk og type sand i størrelse 0.4-0.8 som IKKE påvirker ph ?

Fiskene min har kun gått i karet i 6 dager (karet er kjørt inn fiskeløst, hvis noen skulle lure) så hvor lenge bør jeg eventuellt vente med å bytte bunnen for ikke å stresse de for mye opp igjen ?
Det er lite lønnsomt å kjøpe sand på nettet pga den høye vekta blir portoen dyr, i så fall.

Ser du bor ikke så langt unna meg.
Hvis du gidder å kjøre til Ski kan jeg tipse deg om noe.
Jeg bruker å kjøpe Rådasand i korn str. 0.4-0.8 mm hos Buster Zoo, Kråkstadveien 1. Det ligger ved jernbanebrua rett utenfor Ski storsenter. NB! Hos Buster Zoo koster en 25 kilos sekk med denne sanda 80 kr mindre enn samme sekken gjør på zoobutikken inne på storsenteret...!

Jeg pleier å betale 129 kr pr sekk der.

NB! De har ikke denne kornstr. liggende på butikken, men om du bestiller pr tlf i begynnelsen av uka, så får du den senere samme uke, mener å huske de får varer på fredager.

Fra nettsiden til Buster zoo:
[External Image]

Takker Mona.

En tur til Ski er ikke å forakte, ikke er det langt heller . Var ikke klar over den butikken, havner som regel på storsenterene når jeg er ute å shopper så takker for tipset.

Er rådasand rådasand uansett hvor en kjøper det, altså av samme kvalitet, innhold og type ? Leste et sted at svart rådasand egentlig var noe annet men det er kanskje spesielt for den typen.
Endelig fått ned ph til ca 6.3 (skal til 6.0) etter jeg fikk byttet til rådasand. Var altså den engelske elvegrusen som var skyldig.
Fy!
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Olsen
Reklame for plussmedlemskap