- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Nitrit/nitrat..?
Nitrit/nitrat..?
Jeg trenger litt hjelp her. Har hatt problem med nitrit og nitrat lenge, men var å tok vannprøve Tirsdag å vannet var perfekt.
På mandag kjøpte vi 2 nye guppy og etter dette har ca 30-40 fisk dødd i akvariet. Vi var også i går å tok nye vannprøver der vi kjøpte fisken å han mente det var aalt for mye nitrit? så han mente vi måtte dra ned til den andre dyrebutikken der vi tok vannprøve på Tirsdag, Vi dro dit og de mente fortsatt at vannet var perfekt, og at det måtte være en sykdom siden så mange hadde dødd på så kort tid..
Jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg skal gjøre..vi har mista fisk for 1000 kr hverfall på 2 dager, å vannet er perfekt en plass å helt forferdelig en annen plass..
Noen andre som har hatt det samme problemet?
På mandag kjøpte vi 2 nye guppy og etter dette har ca 30-40 fisk dødd i akvariet. Vi var også i går å tok nye vannprøver der vi kjøpte fisken å han mente det var aalt for mye nitrit? så han mente vi måtte dra ned til den andre dyrebutikken der vi tok vannprøve på Tirsdag, Vi dro dit og de mente fortsatt at vannet var perfekt, og at det måtte være en sykdom siden så mange hadde dødd på så kort tid..
Jeg trenger virkelig hjelp til hva jeg skal gjøre..vi har mista fisk for 1000 kr hverfall på 2 dager, å vannet er perfekt en plass å helt forferdelig en annen plass..
Noen andre som har hatt det samme problemet?
Postet 24.09.09 kl 13:18
Postet 24.09.09 kl 13:56
Postet 24.09.09 kl 14:09
Her er hvertfall noe riv ruskende galt.
Og som Tim over her sier, hvis én butikk sier det er bra, mens den andre sier det motsatte, så er det én av dem som tar feil.
Og ut ifra at så mange fisker har dødd, så må det jo være den butikken som sa at alt var bra som tar feil her.
Den andre butikken sa at det var nitritt, og det stemmer nok. Nitritt kan føre til massedød, som jeg har forstått det. Bruk den butikken i ettertid for event vannprøver.
Eller kjøp dere dråpetestere selv, så er det lettere å følge med.
Og som Tim over her sier, hvis én butikk sier det er bra, mens den andre sier det motsatte, så er det én av dem som tar feil.
Og ut ifra at så mange fisker har dødd, så må det jo være den butikken som sa at alt var bra som tar feil her.
Den andre butikken sa at det var nitritt, og det stemmer nok. Nitritt kan føre til massedød, som jeg har forstått det. Bruk den butikken i ettertid for event vannprøver.
Eller kjøp dere dråpetestere selv, så er det lettere å følge med.
Postet 24.09.09 kl 15:48
han som vi var til som mente det var helt feil spurte om vi kunne komme med ny vannprøve og evt litt fisk som holdt på å dø. Så jeg skal ringe idag får å få svar..men jeg syns fortsatt det er rart siden alt skjedde siden vi kjøpte to nye fisk..og vi har hatt trøbbbel med både nitrit og nitrat, men nå var vist vannet helt fint..jeg skjønner ingenting. Vi har hadd trøbbel helt siden vi fikk i oss akvariet..:/
Postet 24.09.09 kl 16:19
hmm.. Skjønte ikke helt sammenhengen i innlegget ditt.. Håper du har inne ny vannprøve hos den butikken som sa du hadde dårlig vann, for det må jo være den som har rett.. Høy nitrat kan jo komme jo av for mye avfallsstoffer i vannet. Forer du mye? Hvor stort er karet ditt? har du mye fisk i forhold til størrelse på karet? Er det store fisk eller små fisk? Er det mye planter der? Bra plantevekst fører jo til at nitratverdiene dine vil gå ned. Hvordan renser du filteret ditt? er det innvendig eller utvendig filter?
Postet 24.09.09 kl 17:11
vi har vært med ny vannprøve idag, hvor nitriten var greit nå.
Sykdommen som gjorde til at alle døde var tetrasyken, halen råtnet bort og døde til slutt.
Vi fikk endelig svar på hva som var problemet, og vi skulle bytte vann en gang til så skulle vi komme tilbake med ny vannprøve på Mandag
Er storfornøyd med all hjelpa vi har fått, vi har vært veldig oppgitt siden vi har hadd mye trøbbel med akvariet den siste tiden.
jeg føler hvertfall at jeg har blitt litt klokere på det vi har fått vite om tetrasyken og alt annet vi har hadd trøbbel med.
Vi har jo hadd 60 fisk, så det blir jo mye mat, men vil ikke si at vi har foret for mye heller.
Akvariet er 120 liter, kjøpt for 3-4 uker siden helt nytt..
Vi hadde både glassmalle, riotetra, glødebåndstetra, platy, sebra, guppy, ansictrus (suger), elefantfisk..osv..husker ikke alle..
Men nå har vi ikke igjen så mange siden 30-40 fisk har dødd på et par dager..
Sykdommen som gjorde til at alle døde var tetrasyken, halen råtnet bort og døde til slutt.
Vi fikk endelig svar på hva som var problemet, og vi skulle bytte vann en gang til så skulle vi komme tilbake med ny vannprøve på Mandag
Er storfornøyd med all hjelpa vi har fått, vi har vært veldig oppgitt siden vi har hadd mye trøbbel med akvariet den siste tiden.
jeg føler hvertfall at jeg har blitt litt klokere på det vi har fått vite om tetrasyken og alt annet vi har hadd trøbbel med.
Vi har jo hadd 60 fisk, så det blir jo mye mat, men vil ikke si at vi har foret for mye heller.
Akvariet er 120 liter, kjøpt for 3-4 uker siden helt nytt..
Vi hadde både glassmalle, riotetra, glødebåndstetra, platy, sebra, guppy, ansictrus (suger), elefantfisk..osv..husker ikke alle..
Men nå har vi ikke igjen så mange siden 30-40 fisk har dødd på et par dager..
Postet 24.09.09 kl 20:33
Noen av probleme du har hatt er nok fordi karet har vært overbefolka
Nå som 30-40 forsvant har du nok plenty fisker igjen til et kar på den størrelsen, men det virker som en ganske kaotisk miks som kanskje ikke passer veldig bra sammen,
Elefantfisken bør også ha større kar og er ikke den letteste fisken å holde
Nå som 30-40 forsvant har du nok plenty fisker igjen til et kar på den størrelsen, men det virker som en ganske kaotisk miks som kanskje ikke passer veldig bra sammen,
Elefantfisken bør også ha større kar og er ikke den letteste fisken å holde
Postet 24.09.09 kl 20:44
60 fisk på 120 liter? ojoj. Det var mange. Du vil nok få ett lettere fiskehold nå.
Selv har jeg 31 fisker og en haug snegler i 170 liter og synes det er skikkelig overbefolket. (pga over 300 sneglebarn....) Men ville ikke hatt mer fisk i uansett.
Lykke til videre. Tror ting ordner seg nå som fiskebestanden er nede på ett sunt nivå.
-Tim
Selv har jeg 31 fisker og en haug snegler i 170 liter og synes det er skikkelig overbefolket. (pga over 300 sneglebarn....) Men ville ikke hatt mer fisk i uansett.
Lykke til videre. Tror ting ordner seg nå som fiskebestanden er nede på ett sunt nivå.
-Tim
Postet 24.09.09 kl 21:45
Dersom akvariet ble kjøpt helt nytt for 3-4 uker siden er det vel neppe ferdig innkjørt før omtrent nå. Og belastningen med for mange fisker hjelper nok ikke på vannverdiene i starten, så vidt jeg har forstått (er nybegynner). Men flott at tingene har ordnet seg, akvarium er en flott hobby, men ikke moro når fisker stryker med.
Jeg sier som Tim; lykke til videre.
: )
Jeg sier som Tim; lykke til videre.
: )
Postet 25.09.09 kl 15:12
Postet 25.09.09 kl 16:19
Javel, men vannet fra det gamle hadde nok lite eller ingenting å si for innkjøringen av det nye akvariet. Det er filterpumpen som er det viktigste, det er den som renser vannet biologisk og fjerner giftige stoffer som nitritt.
Var det gamle akvariet like stort som det nye, eller var det gamle akvariet mindre? Jeg mistenker at dere kanskje ikke har et filter som har god nok biologisk kapasitet til en 120 liter.
Her er noen punkter jeg tror dere bør ta alvorlig:
1.
Dere bør forandre to ting på akvarieholdet dere driver. Det er ikke forsvarlig å stappe akvariet så fullt av fisk som dere har gjort, med 60 fisk på så liten plass. Hold dere til halvparten, og ha heller få arter og flere av hver, enn litt av alt. Det blir kaos!
2.
Bytt ca 30% av vannet en gang pr uke
3.
Kjøp dere egne vanntester (dråpetester) og ikke tråkk ned dørene hos zoobutikkene for elendige svar som ikke sier noe som helst, som f.eks. "bra" eller "dårlig". Dere skal ha de eksakte tall-verdiene i form av konkrete fakta-svar! Dette er ting dere bør gjøre selv!
De viktigste vanntestene (kjøp gjerne JBL Dråpetester) er:
nitritt, nitrat, ph.
4. Sørg for å ha et overdimensjonert filter i forhold til antall liter akvariet er på! Det gjør at dere unngår nitritt-topper og gal vannkvalitet for den minste ting. Et stort filter håndterer fint slike brå forurensningstopper.
Var det gamle akvariet like stort som det nye, eller var det gamle akvariet mindre? Jeg mistenker at dere kanskje ikke har et filter som har god nok biologisk kapasitet til en 120 liter.
Her er noen punkter jeg tror dere bør ta alvorlig:
1.
Dere bør forandre to ting på akvarieholdet dere driver. Det er ikke forsvarlig å stappe akvariet så fullt av fisk som dere har gjort, med 60 fisk på så liten plass. Hold dere til halvparten, og ha heller få arter og flere av hver, enn litt av alt. Det blir kaos!
2.
Bytt ca 30% av vannet en gang pr uke
3.
Kjøp dere egne vanntester (dråpetester) og ikke tråkk ned dørene hos zoobutikkene for elendige svar som ikke sier noe som helst, som f.eks. "bra" eller "dårlig". Dere skal ha de eksakte tall-verdiene i form av konkrete fakta-svar! Dette er ting dere bør gjøre selv!
De viktigste vanntestene (kjøp gjerne JBL Dråpetester) er:
nitritt, nitrat, ph.
4. Sørg for å ha et overdimensjonert filter i forhold til antall liter akvariet er på! Det gjør at dere unngår nitritt-topper og gal vannkvalitet for den minste ting. Et stort filter håndterer fint slike brå forurensningstopper.
Postet 25.09.09 kl 16:29
Endret: 25.09.09 kl 16:30