Springvann har en ph på 6.5, akvariet har en ph på 8...skjønner ikke hvorfor?

Springvannet har som overskriften sier, en pH på 6.5

Akvariet mitt holder en pH på 8, uansett hva jeg har gjort til nå.
Pga nitritt har jeg byttet mye vann den siste uke, skulle tro det ville senke pH noe, men neida....

Har testet pH-verdien på forskjellige KH-verdier, og det synes ikke ha noen virkning uansett hva jeg gjør..
Se bare her:

KH 2 => pH 8
KH 3 => pH 8
KH 5 => pH 8
KH 6 => pH 8

Hvordan ER det mulig?

Har ingen hvite stener i vannet, men har hatt noen ametyster liggende.
Har sort grus og hvit sand (begge deler kjøpt hos dyrebutikk)

Nå må jeg finne ut hva som øker pH'en hele tiden.

Om jeg tar noe springvann, og legger ametyst oppi 1 bøtte, sort grus oppi en annen bøtte, og hvit sand oppi en tredje bøtte, burde jeg vel klare å se om noen av disse er synderen?

Men da: Er det noen som vet hvor lang tid det ca vil ta, før det er vits å sjekke akvarievannet?

Noen som kan komme på andre ville idéer på hvorfor pH'en er så høy?
At PH er konstant når KH endrer seg er ikke mulig uten at CO2 endrer seg også.

Er du sikker på at testene dine er i orden?

-Tim
Alle er nyinnkjøpte, tetras dråpetester.

Testet springvannet to ganger, og akvarievannet ørten ganger...
Har testet med saltsyre
Da har jeg testet alt mulig som er i akvariet, med 30% saltsyre

Her er resultatet:

Hvit sand: ingen brusing
Sorte steiner: ingen brusing
Sorte gummistrikk: ingen brusing
Sort grus: brusing

Så den sorte grusen er altså synderen til alt dette??
Det hadde jeg ikke trodd, ble stor i øynene, jeg..:eek:

Men så lurer jeg da: er det fordi den er kalkholding eller inneholder marmor?
Ser på flasken at saltsyre ikke må brukes på kalk eller marmor.
Er jo noen hvite grusbiter innimellom også, så da kan det være at dette er kalk eller marmorholding bergart, selv om den er sort?

Jeg kan så lite om stein og mineraler, men den må jo være den sorte grusen som er synderen, siden det ikke var utslag på noe annet?
Den sorte grusen er sannsynligvis kunstig farget, for det er veldig ofte disse akvariegrus-typene som selges i poser. Under svartfargen er det sannsynligvis en viss steintype som inneholder mye kalk.
Grunnen til at det står at saltsyren ikke skal brukes på kalk eller marmor, er nettop det at disse mineralene reagerer med og brytes ned av saltsyre. Dette oppleves som brusing.

Konlusjonen ut fra de testene du har gjort er altså: den sorte grusen er kalkholdig.
hei jeg har opplevd at kalkholdig grus har vert kunstig farget,det finnes kalkholdig grus i mange varianter,så det er lett å bli lurt på å få høy ph uten å forstå problemet.men jeg har mistanke att mange kunstige farger på grus er ofte kalkholdig grus.så jeg trur mona er inne på rett spor der.
Da var det arbeidet utført.

Grus ut og ny fin hvit sand inn (og denne sanden ble testet for kalk, uten å finne noe)

Var ikke så glad for byttet av bunnsubstrat nå, da karret akkurat hadde fått stablisert seg, og jeg hadde satt inn 2 palettciklider.
Men må man, så må man.

Var litt redd for økning i nitritt, da jeg måtte gjennomgå all sanden på leting etter grus, og dermed rørte om alt på bunnen. Men målinger utover kvelden viser null nitritt, og godt er det. Men det skal følges med videre.

Byttet ut litt over 1/3 av vannet, og pH falt fra 8.0 til 7.5
Skal teste pH igjen i morgen, for å være sikker på at det ikke øker, men ikke noe i karret skal inneholde kalk/marmor, så jeg kan isåfall ikke skjønne hva det skulle være.
Fremover skal vel pH'en synke etterhvert som jeg bytter vann (får bytte litt oftere enn ordinært). Håper på å få pH ned i 6.5-7.0

Enda godt det bare er et kar på 63 liter jeg skal gjøre all læring og bommerter med. Tror jeg hadde vært drittlei vann nå, om jeg hadde startet med 400 liter.....
Tilfeldig bekjentskap
© Marita H
Reklame for plussmedlemskap