- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Diy co2 og natt/dag svingninger av ph
Diy co2 og natt/dag svingninger av ph
Har de siste månedene drevet med teoretisk forskning på nettet og andre tilgjengelige kilder ang. algevekst, næringstilførsel og DIY Co2 anlegg, for å bli kvitt de hersens penselalgene og få plantene mine til å vokse igjen etter at jeg flyttet. Og dermed har fått ny vannkilde, for det var en stund etter flyttingen problemene med penselalgene (rødalger), og vansker med å få plantene til å vokse og trives meldte seg.
Nå er jeg kommet inn i tredje uken med den praktiske forskningen, og utprøvingen av DIY Co2 anlegget. Som jeg har utvidet ukentlig med 1 1,5l flaske med sats, og ting ser ut til å begynne å virke. Begynte for 2 mnd. siden med gjevnlig gjødsling, både i substratet og flytende som forberedning til oppstart av Co2 tilførsel. Jeg har testet vennet titt og ofte, for å holde øye med både nivået til Ph'n og Co2 mengde i karet. Jeg har testet både dag og natterstid, og somme tider testet opptil 4 ganger i døgnet. Slik at jeg har rimelig god oversikt over hva som foregår med vannverdiene.
Og da melder spørsmålet som overskriften antyder, hvor store svingninger i ph'n kan fisker fra Sør-amerika tolerere over ca. 14 timer? For noe lavere er jo Ph verdien rett før lyset kommer på, siden det ikke går an å stoppe tilførselen av Co2 nattestid på en tilfredstillende måte på et slikt anlegg. Foreløbig har jeg ikke kommet over noen kilde som kan gi meg svaret på dette, så jeg håper det er noen der ute som kan gi meg svaret på dette...?
Nå er jeg kommet inn i tredje uken med den praktiske forskningen, og utprøvingen av DIY Co2 anlegget. Som jeg har utvidet ukentlig med 1 1,5l flaske med sats, og ting ser ut til å begynne å virke. Begynte for 2 mnd. siden med gjevnlig gjødsling, både i substratet og flytende som forberedning til oppstart av Co2 tilførsel. Jeg har testet vennet titt og ofte, for å holde øye med både nivået til Ph'n og Co2 mengde i karet. Jeg har testet både dag og natterstid, og somme tider testet opptil 4 ganger i døgnet. Slik at jeg har rimelig god oversikt over hva som foregår med vannverdiene.
Og da melder spørsmålet som overskriften antyder, hvor store svingninger i ph'n kan fisker fra Sør-amerika tolerere over ca. 14 timer? For noe lavere er jo Ph verdien rett før lyset kommer på, siden det ikke går an å stoppe tilførselen av Co2 nattestid på en tilfredstillende måte på et slikt anlegg. Foreløbig har jeg ikke kommet over noen kilde som kan gi meg svaret på dette, så jeg håper det er noen der ute som kan gi meg svaret på dette...?
Postet 15.10.09 kl 23:47
Endret: 15.10.09 kl 23:51
Det er vel ikke noe fasitsvar på dette; fisker tåler veldig varierte vannverdier; men veldig hyppige endringer er det litt værre med.
Men med co2-tilsetning kan du jo også ha en viss kh i vannet; noe som gjør at svingningene blir mindre. En halvannenlitersflaske gir jo ikke veldig mye co2, men det kommer selvsagt an på størrelsen på karet. Kan du fortelle hvor stor svingning du har i ph så kan vi heller synse litt på om det er for mye...
Men med co2-tilsetning kan du jo også ha en viss kh i vannet; noe som gjør at svingningene blir mindre. En halvannenlitersflaske gir jo ikke veldig mye co2, men det kommer selvsagt an på størrelsen på karet. Kan du fortelle hvor stor svingning du har i ph så kan vi heller synse litt på om det er for mye...
Postet 16.10.09 kl 00:09
Postet 16.10.09 kl 00:09
Du kan jo lage ett vannfilter av 1/2 liters brusflaske mellom satsen og karet. Jeg laget mine av norgesglass. Da åpner jeg de opp om kvelden og smeller på lokket igjen om morgenen.
Jeg begynte med dette fordi jeg overdoserte fullstendig med CO2 i en 70-liter, ja flere av rekene og guppyene døde av det rett og slett. For å hjelpe begynte jeg å åpne korken på satsen om kvelden men da ble den ofte ødelagt.
Men jeg så ingen bi-virkninger på fiskene/rekene på at pH var så lav på dagtid og tilbake til normalt nattestid, og i det karet var differansen ganske stor uten at jeg husker noen konkrete tall.
Jeg begynte med dette fordi jeg overdoserte fullstendig med CO2 i en 70-liter, ja flere av rekene og guppyene døde av det rett og slett. For å hjelpe begynte jeg å åpne korken på satsen om kvelden men da ble den ofte ødelagt.
Men jeg så ingen bi-virkninger på fiskene/rekene på at pH var så lav på dagtid og tilbake til normalt nattestid, og i det karet var differansen ganske stor uten at jeg husker noen konkrete tall.
Postet 16.10.09 kl 00:25
Endret: 16.10.09 kl 00:26
I produktive innsjøer (mye planter og næring) kan pH i overflatevannet svinge en god del. Ca mellom 7 og 8,5 er ikke uvanlig, og ved f.eks. tette bestander med vasspest (den typen vi helst ikke vil ha i Norge, Elodea canadensis), kan pH nærme seg 9-10.
Ikke dermed sagt at fisken trives med disse variasjonene. I innsjøer har de jo større muligheter til å f.eks. gå på dypere vann (der pH ikke stiger merkbart) enn i akvariet. Vasspest er vel ikke kjent for å fremme ville fiskebestander, heller.
Ikke dermed sagt at fisken trives med disse variasjonene. I innsjøer har de jo større muligheter til å f.eks. gå på dypere vann (der pH ikke stiger merkbart) enn i akvariet. Vasspest er vel ikke kjent for å fremme ville fiskebestander, heller.
Postet 16.10.09 kl 00:27
No har det seg sån at jeg er klar over problematikken med svingninger, og hvordan man skal gå til mottiltak. og hvis du leste innlegget jeg starter tråden med så burde du fort regne deg frem til antall 1,5l flasker jeg har for øyeblikket. og karet er på 400l.
Men det jeg er ute etter er hvilen svingninger på døgnbasis jeg må holde meg innenfor når det gjelder ph, for å unngå at fiskene mine blir stresset og dør på sikt. Og i naturen er det noe svingninger i ph'n igjennom døgnet. Og nivået på Kh verdien den av gjør om en vil ha en "stabil" Ph. Men desse tingene inkl. max innhold av co2 i akvarievannet har jeg full kontroll på.
Det som er saken er at jeg kansje må stoppe den planlagte utvidelsen av anlegget før planlagt pga. at jeg når en topp på svingningene i Ph mellom natt og dag, før jeg har nådd det ønskede innholdet av co2 av hensyn til fiskene..
Postet 16.10.09 kl 00:33
Postet 16.10.09 kl 00:33
Ja, Helge det har jeg plener om å gjøre når anlegger er ferdig dimensjonert, mest for å holde styr på aktiviteten i flaskene. Slik jeg ser når det er på tide å skifte innholdet. Men hvis man er vekke, har man ingen mulighet til å lufte ut på natten. Og magnetventil har ikke budsjettet mitt råd til enda.
Takker for godt innspill Jan Ove. Jeg har ikke planer om å overstige 15-20ppm Co2 i vannet, siden jeg ikke har godt nok lysforhold i karet til å nerme meg 30ppm
Postet 16.10.09 kl 00:42
I 540 literen min kjørte jeg to 4 liters satser 24/7 med god diffusjon og lite bevegelse i overflaten, jeg var aldri i nærheten av å overdose på noe tidspunkt. Benyttet en drop-checker 4 dkh løsning for å sjekke, den gir jo fasit svar hele veien.
Ingen fisker døde, plantene vokste veldig bra og jeg hadde bare bare litt algevekst på glasset som jeg tror skyldes at sollys lurte seg inn hist og her.
Ingen fisker døde, plantene vokste veldig bra og jeg hadde bare bare litt algevekst på glasset som jeg tror skyldes at sollys lurte seg inn hist og her.
Postet 16.10.09 kl 00:43
Postet 16.10.09 kl 00:50
Magnetventil til ett par hundrelapper får du her.
Skal du koble denne til ett satsanlegg må du plassere en t på tilførselslangen med magnetventilen som trykkavlaster.
Skal du koble denne til ett satsanlegg må du plassere en t på tilførselslangen med magnetventilen som trykkavlaster.
Postet 16.10.09 kl 00:56
HakkeVar satsene dine 4l, eller var det 4l beholdere med sats Helge?
De var batterivanns dunker fra biltema på 4 liter hver. Jeg blandet hver med 2 liter vann, 1 kg sukker og 1 pakke tørrgjær. Best å ikke fylle de opp så mye at de kan 'koke over' og opp i karet. Jeg har gått bort fra disse dunkene nå da korkene ikke hadde pakning og taklet derfor dårlig mottrykk.
Bruker nå 5-liters bensinkanne fra Biltema, det duger.
Postet 16.10.09 kl 01:01
Det var det jeg trodde. Har vert inne på tanken om å bruke 5l vannkanner selv, for neste uke er jeg oppe i 4 1,5l og det begynner å bli litt mye å holde styr på. Men det kan vere greit å ta små steg i begynnelsen, siden det ikke er like enkelt å tråkke feil da.
Leste en plass på nettet, at hvis man bruker champagnegjær. kan man få satsene til å gå mye lenger enn med vanlig tørrgjer. Har tenkt å sjekke prisen på den etterhvert, for å se om det kan svare seg.
Takk for linken Jan Ove. Lurer på å skaffe det etterhvert, etter at jeg er ferdig med å prøve ut ting. Og skal bygge et permanent annlegg.
Postet 16.10.09 kl 01:14