Nitritt i akvariet, etter 5 ukers innkjøring!

Inaktiv bruker
Nå har akvariet mitt stått i 5 uker. De første 4 ukene matet jeg filteret med vanlig fiskemat, og det var null planter i akvariet. Jeg målte nitritt etter 3 uker, og da fikk jeg null utlsag, selv om jeg burde målt før.
Så jeg kjøpte fiske etter 4 uker, og målte null nitritt de første dagene.
jeg har nå 5 metallpansermaller, og målte idag med tetra sin dråpetest.
Utslaget ble en lyseorange farge , som er virka 0,3 mg nitritt.
Hvorfor i pokker kommer nitritten nå?
Akvariet sto den tiden det skulle, og jeg har tilført kun 5 pansermaller med 5 dagers mellomrom.
Jeg skjønner ingenting for jeg matet filteret, og nitritt kommer akkuratt nå.
Jeg vet at vannbytter er det beste, men akvariet er bare 60 liter og for mye vannbytter vil vel kanskje forstyrre fiskene. hjelp!
Den kommer fordi du har satt inn fisk og sikkert begynt å fore mer, og det er ikke filterbakteriene vant til. Denne nitritten kommer til å forsvinne fort, for nå har du jo filterbakterier, men spander noen ekstra vannbytter når nitritten er målbar og for litt mindre.

Nitritt er verre for fiskene enn vannbytter, så det skal du ikke tenke på Men hvis du vil kan du la det rene vannet stå i ei bøtte natta over slik at det er romtemperert, det er vanlig å gjøre blandt annet for yngel eller skjøre fisk.
Inaktiv bruker
Men saken er at jeg også renset filteret på anbefalt måte for 2 dager siden. Jeg har en anelse av at det var dumt, for pumpen hadde ganske bra sirkulasjon egentlig hadde jeg tenkt å kjøpe 7 sebrafisker til imorgen, men det må jeg vel bare droppe eller hva?
Dropp det til karet er fritt for nitritt du=) Sebrafisk er alltid i salg, og det er ikke noen vits i å risikere at det blir verre.
Det må du droppe ja, siden du faktisk har fått nitritt-utslag. Vent og se det an. Den vil forsvinne mye fortere nå. Nå er det kun snakk om at bakteriene bare må øke litt i antall for å kunne ta unna for økt forurensning. I starten skulle bakteriene begynne fra null og formere seg opp til en koloni. Det problemet slipper du jo nå, nå er det kun snakk om litt bakterieformering. Og det tar som kjent en bakterie ikke mange timer å formere seg, og det tar kun få dager tipper jeg før du har null i nitritt igjen.
Men IKKE kjøp fisk før du har null på nitritt, og har hatt det i noen dager. Da kan du forsiktig sette inn noen få nye fisk, og så kontrollmåle igjen i dagene etterpå.

Har du et litt lite filter muligens? Dårlig kapasitet på det? Hvilket filter og modell har du i denne 60 literen?
Inaktiv bruker
Jeg har et filter som fulgte med akvariet. AM TOP AT800F.
Filteret lager god sirkulasjon, men jeg merker at mye av det organiske legger seg på sanden og blir ikke sugd inn.

Hvis dere synes filteret er for svakt, kan dere komme med gode anbefalinger til en pumpe for 60 liter som er enkel å få tak i på butikk? ønsker et innvendig filter, som ikke koster for mye.
Det er ikke så viktig hvor mange liter i timen det pumper. Det er bare motor. Det som er viktig er hvor mye filtermateriale det er plass til. For jo mere filtermateriale (svamp) det er plass til, jo flere bakterier vil det bli. Og jo flere filterbakterier, jo bedre biologisk rensekapasitet har det.

Omvendt til dette dermed bety at lite filtermedievolum = få bakterier.
Og få bakterier kan bety at nitritt lett vil blusse opp for den minste ting, fordi man er på grensen til overbelastning i forhold til hva mengden filterbakterier klarer å håndtere/rense.

Derfor sier man alltid at filteret bør overdimensjoneres med tanke på hvor mye volum det er inni filteret. Se deg ikke blind på antall liter i timen. Se på hvor stor plass det er til svamp inni filteret eller i filtertønnen.
Inaktiv bruker
Men har du et forslag til en bra innvendig pumpe til 60litern min? som er både billig og lett å få tak i hos vanlige dyrebutikker? For det filteret jeg har nå klarer knapt å suge til seg organsisk materieale, så alt legger seg på sanden.
Hei!

Jeg er godt fornøyd de innvendige pumpene til Fluval, denne kunne vel passe ditt akvarium. Jeg syns disse pumpene gir god sirkulasjon og har bra innsug. Og de fleste dyrebutikker fører Fluval-pumper tror jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap