4 ??? NO2: 0 NO3: 10 Da jeg kjøpte den fikk jeg opplyst at denne testen slår ut med litt for liten Ph, så jeg kunne legge på litt der (men jeg glemte spørre om hvor mye). På bakgrunn av dette syns jeg Ph ser grei ut. Når testen hadde ligget lenger enn "ca 1 minutt" (ca 3-4 minutter) hadde fargen for Ph endret seg opp mot 7.2 Det jeg er mest usikker på her er Gh. Her har jeg lagt ved bilde av test-remsen. Kan noen forklare/hjelpe med tolkningen her? Syns ikke Gh fargene var så lett å forstå seg på, med lilla-farge i "rammen" på flere ruter.... Hva syns dere med noe mer erfaring om disse tallene?"> 4 ??? NO2: 0 NO3: 10 Da jeg kjøpte den fikk jeg opplyst at denne testen slår ut med litt for liten Ph, så jeg kunne legge på litt der (men jeg glemte spørre om hvor mye). På bakgrunn av dette syns jeg Ph ser grei ut. Når testen hadde ligget lenger enn "ca 1 minutt" (ca 3-4 minutter) hadde fargen for Ph endret seg opp mot 7.2 Det jeg er mest usikker på her er Gh. Her har jeg lagt ved bilde av test-remsen. Kan noen forklare/hjelpe med tolkningen her? Syns ikke Gh fargene var så lett å forstå seg på, med lilla-farge i "rammen" på flere ruter.... Hva syns dere med noe mer erfaring om disse tallene?">

Nybegyner ønsker feedback på vannverdier

Da har jeg tatt mine første vannmålinger.

Brukte en JBL EasyTest 5-in-1 strips.

Etter egen tolkning har jeg:

Ph: 6.8/7.2
Kh: 6, kansje 10 (fargen lå i mellom disse på "malen")
Gh: >4 ???
NO2: 0
NO3: 10

Da jeg kjøpte den fikk jeg opplyst at denne testen slår ut med litt for liten Ph, så jeg kunne legge på litt der (men jeg glemte spørre om hvor mye). På bakgrunn av dette syns jeg Ph ser grei ut. Når testen hadde ligget lenger enn "ca 1 minutt" (ca 3-4 minutter) hadde fargen for Ph endret seg opp mot 7.2

Det jeg er mest usikker på her er Gh. Her har jeg lagt ved bilde av test-remsen. Kan noen forklare/hjelpe med tolkningen her? Syns ikke Gh fargene var så lett å forstå seg på, med lilla-farge i "rammen" på flere ruter....

Hva syns dere med noe mer erfaring om disse tallene?

Jepp, dissa stripsa er som du for øyeblikket. Usikker.

Desse stripsa er unøyaktig i første omgang. Vil du vite de riktige verdiene trenger du dråpetester. Men frykt ikke, dem er enkle å bruke. Hvis du har de testene som du oppgir verdier fra som dråpetester, burde du vere bra utsyrt.

Joda, unøyaktigheta i stripsa er jeg fullt klar over, husker det fra kjemien på ungdomsskolen/videregående.
Takk skal du ha

Men det var jo ikke testen jeg ønsket tilbakemelding på, men de resultatene jeg faktisk hadde fått. Spesielt Gh, da jeg ikke her helt sikker på hvordan jeg skal tolke en "delvis" farget rute på skalaen.
Det må da være noen her som har litt erfaring med disse papir-testene og kan veilede litt? Eller har alle invistert i dråpetester?

Og til dere som er, skal vi si... pertentlige; vannverdier skal ligge innenfor et område avgrenset av en topp og bunn verdi gitt ut fra hvilke arter man vil skal trives. Den nøyaktige veriden er selvfølgelig fin å ha, men er ikke nødvendig for å kunne ha et "sunnt" og trivelig akvarium. Ut fra dette er en papir-test faktisk helt adekvat så lenge den er utført på riktig måte og er oppbevart riktig.
En viss kjennskap til eventuelle feilmarginer og tolkninger av resultaene er absolutt verdt å ha når man tar en slik test, og det er hva jeg nå prøver å tilegne meg.

Og merk, adekvat. Jeg prøver ikke å kritisere noen her overhodet. En dråpe-tester er og vil alltid være et bedre, sikrere og i en akvarists tidlige stadium, dyrere alternativ.

Første posten min her var nok litt kort og ukonkret, men nå har jeg hvertfall fått forklart hva jeg ville fram til
Det er rett og slett ubrukelige resultater på strips, så det og skulle "tolke" noe som er så usikkert er bortkastet.

Svarene du har fått er usikre og upålitelige, derfor er det bortkastet tid og energi og finne ut om de verdiene du har fått er "bra". For verdiene er sannsynligvis ikke det stripsen viser, så hvilken hensikt har det å tolke dem?

Bare det at kh er "mellom 6 og 10" viser hva jeg mener. Det er jo helt håpløst - å sose frem så upresise tall hadde jeg greid bedre ved å gjette! Å bruke en målemetode av vannverdier som er like upresis og unøyaktig som å gjette er jo totalt ubrukelig.

Kranvannet i Norge har ikke så høy kh. Har du tilsatt en masse pulver og greier som dyrebutikken har prakket på deg? Med så høy kh er ph sannsynligvis 8, så en eller begge (av ph og kh) resultatene på stripsen er feil.

Men det som er enda skumlere er at akvaristen kan lulles inn i en falsk tro at det ikke er nitritt heller, mens det i virkeligheten kan være full forgiftning på gang men testen oppfatter det ikke.
Hvor lenge siden der det du satte opp dette akvariet (satte det i drift)?
Joda, det er litt "pulver" i her

Fikk ei klype av Gh/Th+ (tror jeg det het) av ei veninne av samboern som hun mente ikke kunne skade siden vannet her er så bløtt.
Rørte ut dette i vannet når jeg fyllte karet. Omtrent en knivsodd tenker jeg at det ble på ca20L. Mulig det ble for mye?
Ellers er alt rent og pent uten noe extra rett fra kranen.
Ang teststrips
Heisann, ser tråden er en måned, men kan ikke dy meg. Har sjekket strips mot dråpetester, og er enig i at stripsene gir et kjapt, lettvint og omtrentlig resultat som er mer enn bra nok til mitt bruk. Bruker altså strips til vanlig, supplert med nitritt-dråpetest, siden nitritten jo er viktig. Tror det er viktig å stole på seg selv innimellom, når det er noe en faktisk forstår. blir litt fort om å gjøre å ha rett...
Vannverdier og filter.
-visst at man har ett innkjørt filter gående i ett kar.f.eks med svamp som filtermedie.del opp svampen i flere deler,slik at det kan byttes svampdeler i den eksisterende pumpa uten og miste filterbakterian.det blir også lettere og kikkstarte nytt akvarium ved å flytte deler av innkjørt svamp til den nye pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© R.O.Læhren Jakobsen
Reklame for plussmedlemskap